در صورت آتش گرفتن موتورسیکلت شما چه کاری باید انجام دهید

آتش گرفتن موتورسیکلت

در صورت آتش گرفتن موتورسیکلت شما چه کاری باید انجام دهید

اگر تا به حال یک موتورسیکلت در حال آتش گرفتن را از نزدیک دیده باشید، پس به خوبی می دانید که چنین منظره ای چه وحشتناکی به همراه دارد. آتش سوزی موتورسیکلت یک منظره معمولی نیست – به خصوص اگر در مترو زندگی می کنید که همه دو چرخه معمولاً خود را در حال عبور از ترافیک می بینند – اما بعید نیست که اتفاق بیفتد.

می بینید، برخلاف خودروهایی که معمولاً باک بنزین در عقب قرار دارد و پیشرانه در جلو نصب می شود، مخزن موتورسیکلت اغلب درست در بالا و نزدیک به موتور قرار دارد. موتور گفته شده ممکن است بعد از سواری های طولانی در سرعت های بزرگراه به شدت داغ شود و گاهی اوقات یک قطره گاز کوچک برای شروع آتش سوزی کافی است. فقط با یک نشتی کوچک روی موتور، همه چیز می تواند به طرفین برود. یا در برخی موارد، حتی یک اتفاق ناگوار در پمپ بنزین در تابستان.

موتورسیکلت ها در هنگام تصادف نیز می توانند آتش بگیرند. هنگامی که یک راکب روی آسفالت می افتد و موتورسیکلت اش می لغزد، قطعات فلزی موتورسیکلت می تواند مانند سنگ چخماق بر روی زمین جرقه ایجاد کند. و با کج شدن یا واژگونی موتور سیکلت، احتمال زیادی وجود دارد که مقداری بنزین از کاربراتور (در صورت وجود) یا شلنگ شکسته ای که در تصادف پاره شده است، نشت کند. شما می توانید در اینجا حساب کنید: گاز در جاده به اضافه جرقه برابر با آتش است. دمای موتور را به آن معادله اضافه کنید و به یک آشفتگی کامل خواهید رسید.

علت اتش گرفتن موتورسیکلت
علت آتش گرفتن موتورسیکلت

همچنین سواران پر زرق و برقی هستند که دوست دارند با لوله‌های اگزوز موتورسیکلت هایشان شعله‌های آتش شلیک کنند—دانشمند نیست که بداند با چه سرعتی همه چیز می‌تواند «کابوم» کند. در برخی موارد، مواد قابل اشتعال نیز با لوله اگزوز موتورسیکلت یا حتی موتور در تماس هستند. نکته اصلی اینجاست که دلایل مختلفی برای آتش گرفتن موتورسیکلت ها وجود دارد. و به عنوان سوارکار، مهم نیست که چقدر ماهر و آماده هستیم، تصادفات اتفاق می افتد، بنابراین بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که فقط برای مقابله با هر دوزخ احتمالی آماده باشیم. در این مقاله، مراحل ساده‌ای را که در صورت و زمانی که موتورسیکلتتان آتش می‌گیرد، باید انجام دهید، مرور می‌کنیم.

1) از موتورسیکلت خود پیاده شوید یا از آن فاصله بگیرید.

مواردی وجود دارد که موتورسیکلت‌ها در کمترین زمان مورد انتظار آتش می‌گیرند، مانند زمانی که در حال عبور از بزرگراه هستید. ممکن است خیلی سخت چرخیده باشید، یا شاید مشکلی در موتورسیکلت شما وجود داشته باشد؟ در هر صورت، لحظه‌ای که دود را مشاهده می‌کنید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن، ترجیحاً در یک فضای باز و بدون وسایل نقلیه، ساختمان‌ها، گیاهان یا افراد مهم‌تر در آن نزدیکی، خود را کنار بکشید. پیاده شوید، دور شوید و بررسی کنید که آیا چیزی روی شماست که آتش گرفته است یا خیر. اگر چنین است، فوراً با آن برخورد کنید و در صورت نیاز به روش توقف-دراپ-رول پایبند باشید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی تعویض پلاک موتورسیکلت

اگر تصادف کردید و موتورسیکلت خود را از دور در آتش دیدید (با فرض اینکه هنوز می توانید بایستید)، سعی نکنید قهرمان باشید و به سمت صحنه بدوید. شما نمی توانید آتش را با دستان خود خاموش کنید، بنابراین اگر می توانید، آنها را از موتورسیکلت خود دور نگه دارید. مگر اینکه چیزی در موتورسیکلت شما وجود داشته باشد که بخواهید نجات دهید (هیچ جناسی در نظر گرفته نشده است)، فقط به هر قیمتی شده از آن فاصله بگیرید. این فقط برای محافظت از خود است در صورتی که آتش بزرگتر یا بدتر شود، موتورسیکلت منفجر شود.

اوه، و اگر موتورسیکلتتان در کنار جاده پایین آمد، حتماً نوعی دستگاه هشدار اضطراری (EWD) نصب کنید تا ترافیک مقابل بتواند پیشگیرانه از صحنه دور شود.

2) برای کمک تماس بگیرید.

غرایز ما ممکن است به ما بگوید که سعی کنیم آتش را خودمان خاموش کنیم، اما مطمئن ترین راه برای انجام این کار این است که فوراً کمک بگیریم. اگر به صورت گروهی سوار می شوید، در اسرع وقت به دوستان خود اطلاع دهید. اگر تنها هستید، با 117 pronto تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. و اگر در یک منطقه پرجمعیت هستید، سعی کنید از افراد نزدیک کمک بخواهید. اگر خوش شانس باشید، یک کپسول آتش نشانی یا یک پاسخ دهنده آموزش دیده پیدا خواهید کرد.

3) اگر ابزار مناسبی دارید، سعی کنید آتش را خاموش کنید.

ما نمی‌توانیم به اندازه کافی روی این موضوع تأکید کنیم: اگر آتش به وضوح خیلی بزرگ است، منتظر کمکی باشید که ظاهراً درخواست کرده‌اید و خودتان را فراموش کنید که با این موقعیت مقابله کنید. اما اگر واقعاً قابل کنترل است و به اندازه کافی برای کار مجهز هستید، آن وقت است که سعی می کنید آتش را خاموش کنید.

خواه یک کپسول آتش نشانی واقعی از وسیله نقلیه پشتیبانی شما باشد (در این مورد کمی بیشتر توضیح دهید)، چند لیتر آبی که برای سواری به همراه آورده اید، یا حتی خاک روی زمین، می توانید با استفاده از آن ها شعله های آتش را خاموش کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علائم خرابی باتری موتورسیکلت

با این حال، قبل از رفتن به آخرین مرحله، مطمئن شوید که اگر به یک مسیر یا منطقه دوردست می‌روید، یک وسیله نقلیه پشتیبانی همراه خود دارید. اگر در حال گشت و گذار در داخل یک جنگل هستید، در صورت وقوع حادثه جایی برای فرار نخواهید داشت. و اگر موتورسیکلت شما آتش بگیرد، در این صورت با مشکل بسیار بیشتری مواجه خواهید شد. این برای شما و هم‌سوارانتان مفید خواهد بود که یک نفر در یک چهارچرخ به شما کمک کند تمام تجهیزات ایمنی و واکنش اضطراری را به همراه داشته باشید. همین امر حتی برای سواری های طولانی که در واقع شامل سواری خارج از جاده نمی شوند نیز صدق می کند.

4) وقتی همه چیز شکست خورد، تخلیه کنید و به بهترین ها امیدوار باشید.

هنگامی که آتشی که با آن دست و پنجه نرم می کنید بیش از حد قابل کنترل است، تنها کاری که واقعاً می توانید انجام دهید این است که از سر راه خارج شوید و منتظر کمک باشید. می‌توانید به دنبال چند مارشمالو برای برشته شدن نیز بگردید، زیرا حداقل در این صورت می‌توانید قبل از خاموش شدن کامل موتورسیکلتتان مقداری ارزش به دست آورید. ما شوخی می کنیم، البته.

خاموش کردن آتش موتور
خاموش کردن آتش موتورسیکلت

منطقه را به طور کامل تخلیه کنید، و اگر وسایل نقلیه ای در اطراف وجود دارد، سعی کنید آنها را از مسیر خارج کنید. اگر در امتداد بزرگراه گیر کرده اید، فقط سهم خود را در اطلاع رسانی به سایر رانندگان از خطر جاده که موتورسیکلت شماست انجام دهید. در آن مرحله، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فقط انگشتانتان را روی هم بگذارید و امیدوار باشید که قبل از اینکه تمام قسمت‌های قابل نجات موتورسیکلتتان توسط شعله‌های آتش سوخته شوند، به زودی کمک‌ها برسد. و اکنون، به این معنی که در حالی که این مطلب را می خوانید، زمان خوبی برای بررسی و به روز رسانی بیمه خود است.

اگر در سرزمین هیچ کس نیستید و می‌دانید که هیچ کمکی نمی‌تواند به موقع برای خاموش کردن آتش به دستتان برسد، از آنجا دور شوید. در اینجا می‌توانیم فرض کنیم که مطلقاً هیچ چیز دیگری در اطراف وجود ندارد که آتش به آن سرایت کند، بنابراین می‌توانید موتورسیکلتتان را رها کنید و بگذارید شعله‌ها به مرگ طبیعی بمیرند. به دنبال جایی باشید که بتوانید بنشینید و نفس بکشید تا اولین پاسخ دهندگان برسند.

پیام بگذارید

تماس با ما