ارتفاع صندلی موتور سیکلت: نکات و ملاحظات

ارتفاع صندلی موتورسیکلت

ارتفاع صندلی موتور سیکلت: نکات و ملاحظات

چرا توجه به ارتفاع صندلی مهم است؟

اگر با موتورسیکلت و اسکوترها آشنا هستید، درمورد اندازه استاندارد ارتفاع صندلی مقالاتی را خوانده اید. ارتفاع صندلی موتورسیکلت معمولاً بر حسب اینچ اندازه گیری می شود و در انتخاب موتور سیکلت بعدی شما فاکتور مهمی است. برخی ممکن است فکر کنند که چند میلی‌متر مهم نیست، اما وقتی سوار موتورسیکلت می‌شوید، متوجه می‌شوید که باعث می‌شود کم و بیش احساس راحتی کنید.

اول از همه، لازم است درک روشنی در مورد معنای ارتفاع صندلی داشته باشید. از زمین تا پایین ترین نقطه صندلی اندازه گیری می شود در حالی که موتورسیکلت روی دو چرخ خود در وضعیت عمودی خود قرار دارد (بدون شیب). همانطور که گفته شد، معمولاً این اندازه‌گیری با شروع سوار شدن به دلیل شرایط مختلف متفاوت است: وزن سوار و مسافر، تنظیمات سیستم تعلیق و غیره. در واقع می‌توانید پیش‌بار را نرم کنید تا موتورسیکلت هنگام حمل سوارکار کمی بیشتر پایین بیاید. این به نوبه خود بر رفتار موتورسیکلت تأثیر می گذارد، بنابراین بهتر است قبل از دستکاری تنظیمات سیستم تعلیق در مورد آن فکر کنید.

ارتفاع موتورسیکلت
ارتفاع صندلی موتور سیکلت.

اهمیت ارتفاع صندلی موتورسیکلت

حالا، ارتفاع صندلی توصیه شده برای موتورسیکلت من چقدر است؟ هیچ پاسخ یکسانی برای همه موتورسیکلت ها وجود ندارد زیرا به نوع موتورسیکلتی که انتخاب می کنید و کاری که می خواهید با موتورسیکلت مذکور انجام دهید بستگی دارد. با این حال، دیدن الگوی خاصی بسته به هر نوع موتورسیکلت معمول است. در اینجا روند فعلی ارتفاع موتورسیکلت به صندلی آورده شده است:

  1. موتورسیکلت های سفارشی: این موتورسیکلت معمولاً بدون توجه به جابه‌جایی‌شان، موتور را در جلوی پای راکب قرار می‌دهند. این موضوع اجازه می دهد تا صندلی بسیار پایین باشد، بنابراین آنها معمولاً موتورسیکلت هایی هستند که کمترین ارتفاع صندلی را دارند. همچنین به نگه داشتن مرکز گرانش بسیار نزدیک به زمین کمک می کند و امکان کنترل وزن بیشتر و دسترسی آسان تر به موتورسیکلت را فراهم می کند.
  2. موتورسیکلت های اسپرت و سوپراسپرت: به دلیل طراحی، صندلی‌ها دارای بالشتک بسیار کمی هستند و سیستم تعلیق آن سخت است. تنظیمات سفت‌تر تعلیق به‌علاوه یک صندلی نسبتاً سفت، سواری نه چندان راحت را به همراه می‌آورد و موقعیت صندلی پس از بارگیری موتورسیکلت تغییر چندانی نمی‌کند. با این وجود، ارتفاع صندلی معمولاً در دسترس خلبان معمولی است.
  3. موتورسیکلت های برهنه: مانند موتورسیکلت های قبلی، ارتفاع صندلی معمولاً در محدوده نسبتاً قابل دسترسی است. اما برخلاف موتورسیکلت های اسپورت، سیستم تعلیق آن‌ها کمی نرم‌تر است (بنابراین سوارکار را قادر می‌سازد تا هنگامی که وزن آن‌ها کارش را انجام داد، صندلی را پایین بیاورد) و خود صندلی نیز جذاب‌تر است و کمی تسلیم می‌شود.
  4. موتورسیکلت های تورینگ و اسپرت-تورینگ: آنها خیلی بالاتر از موتورسیکلت های قبلی نیستند، اما صندلی های آنها پهن تر است تا راحتی آنها افزایش یابد. این باعث می شود خلبانان پاهای خود را کمی دورتر باز کنند و با چرخش، با اطمینان کمتری به زمین می رسند. ارتفاع صندلی کلید است، اما منحنی داخلی پا نیز بسیار مهم است (هم با ارتفاع خود صندلی و هم با عرض صندلی تعیین می شود).
  5. موتورسیکلت های تریل و ماکسی تریل: به دلیل ماهیت آفرودی که دارند، چرخ‌های آن‌ها معمولا بزرگ‌تر هستند و فاصله از سطح زمین باید بزرگ‌تر باشد تا زمین خراشیده نشود. موتورسواران کوتاه قد به دلیل ترکیب ارتفاع بالای صندلی و وزن سنگین تر که باید در حالت ایستاده حمل شوند، در هنگام رانندگی با این موتورسیکلت ها با مشکلاتی مواجه می شوند.
  6. موتورسیکلت های اندورو، موتور کراس و سوپرموتو: سواری خارج از جاده برای تعیین اندازه موتورسیکلت بسیار خاص است، به‌ویژه وقتی صحبت از فاصله از زمین می‌شود. لاستیک های با قطر بزرگ، سیستم تعلیق طولانی سفر و خود صندلی بلند به بلندترین ارتفاع صندلی که می توانید پیدا کنید کمک می کند. بدون شک تمرینی فوق العاده؛ اما یکی که نیاز به عادت کردن دارد. به خصوص اگر بلند قدترین خلبان خارج از کشور نباشید. در این مورد، به یاد داشته باشید که TKC 80 کاملاً برای موتورسیکلت های اندرو با هدف استفاده «تریلی» مناسب است.
  7. اسکوتر و ماکسیسکوتر: این یک مورد کاملاً خاص است: آنها تمایل دارند ارتفاع صندلی نسبتاً قابل دسترسی داشته باشند، اما با افزایش جابجایی خود، تمایل به افزایش عرض خود نیز دارند و اینجاست که ممکن است برای برخی از سوارکاران عوارض ایجاد شود.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بررسی ویژگی‌های فنی موتورسیکلت هوندا و مقایسه آن با مدل‌های رقیب
اهمیت ارتفاع صندلی موتور سیکلت
ارتفاع صحیح صندلی موتورسیکلت

ارتفاع صحیح صندلی موتورسیکلت

ارتفاع صحیح و کامل صندلی به عوامل زیادی بستگی دارد: اولین چیزی که می توانیم پیشنهاد کنیم این است که سوار موتورسیکلت شوید تا بررسی کنید که همه آن شرایط چگونه رفتار می کنند. به طور کلی ارگونومی موتورسیکلت، نحوه سیستم تعلیق و مهمتر از آن، عرض صندلی. اینها نکات کلیدی برای احساس راحتی و امنیت در هنگام موتورسواری یا اسکوتر هستند.

یک شرط وجود دارد که ما هنوز در مورد آن صحبت نکرده ایم: توانایی و سلیقه شما! حتی اگر «در ارتفاع کوتاه» سواری کنید هم، ممکن است مهارت‌های خاصی را به دست آورده باشید تا بتوانید در زمانی که حرکت نمی‌کنید فقط روی یک پا در هر طرف بایستید و به طور کلی می‌دانید که چگونه سوار یک موتورسیکلت بزرگ شوید. همچنین، اگر سوارکار آفرود هستید، معمولاً به سمت ارتفاع بلندتر می روید، حتی اگر مدیریت آن هنگام توقف سخت تر باشد. به طور خلاصه، مهم این است که شما در موتورسیکلت احساس امنیت و راحتی کنید.

نکاتی در مورد مواجهه با موتورسیکلت با ارتفاع بالا

وقتی برگه های اطلاعات برخی موتورسیکلت ها و اسکوترها را بررسی می کنید، ارقامی که برای موتورسیکلت ذکر کرده اند، ممکن است در نگاه اول گیج کننده باشند. همانطور که قبلاً گفتیم، عوامل دیگری وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. نیازی به حرکت کردن با موتورسیکلت دلخواهتان نیست؛ می توانید در نمایشگاه ها، موتورسیکلت دلخواه خود را امتحان کنید. شما در حال حاضر درک خواهید کرد که چگونه ممکن است در جاده احساس کنید و چه زمانی باید آن را ثابت نگه دارید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
خرید موتورسیکلت هوندا واریو ۱۶۰ با abs بصورت اقساطی از هوندا اورجینال

اگر ارتفاع صندلی هنوز برای شما زیاد است، اما از رها کردن موتورسیکلت امتناع می‌کنید، در اینجا چند راه حل وجود دارد:

صندلی پایین تر: برخی از مارک ها گزینه های صندلی پایین تری را برای دسترسی آسان تر به موتورسیکلت ارائه می دهند – گزینه های صندلی بالاتر نیز برای کسانی که مشکل مخالف دارند یا می خواهند موقعیت مسلط تری دارند، در دسترس است.
مدل‌های ویژه: نسخه‌های خاصی برای کاهش ارتفاع صندلی طراحی شده‌اند، نه تنها با صندلی مناسب، بلکه با مجموعه‌های تعلیق تنظیم‌شده با سفر کمتر، مانند Triumph Tiger 900 GT Low / 1200 XRx Low.

ارتفاع موتور سیکلت
ارتفاع صندلی موتور سیکلت

دستکاری سیستم تعلیق باعث می شود موتورسیکلت کمتر از حد انتظار کارآمد باشد. در واقع، ما در نهایت هندسه موتورسیکلت ، ارتفاع سواری و عملکرد اصلی سیستم تعلیق را اصلاح می کنیم، بنابراین از خروجی آن لذت نخواهیم برد و در نتیجه عملکرد بدتری خواهد داشت.

پیام بگذارید

تماس با ما