موتورسیکلت Honda CB750

ویژگی های Honda CB750

موتورسیکلت Honda CB750

هوندا CB750 مدل 1969 که توسط مجله Cycle به عنوان “پیچیده ترین موتورسیکلت تولیدی تا کنون” شناخته می شود، الگوی سوپر موتورسیکلت های مدرن است. CB750 اولین موتورسیکلتی بود که موتور چهار سیلندر خطی و حجم 736 سی سی را در یک موتور دو چرخ تولید انبوه رواج داد. به دلیل پیکربندی موتور انقلابی خود، تحسین های متعددی را دریافت کرده و به دلیل جایگاه قابل توجه خود در تاریخ موتورسواری در سطح جهانی شناخته شده است.

هوندا CB750 که در سال 1969 معرفی شد، بسیار به عنوان “پدرخوانده سوپر موتورسیکلت های مدرن” شناخته می شود. CB750 اولین موتورسیکلت اصلی بود که دارای ترمزهای دیسکی و نیروگاهی با ظرفیت بالا بود. علاوه بر این، این خودرو دارای گیربکس 5 سرعته کاملاً جدید، حداکثر سرعت 125 مایل در ساعت و کربوهیدرات Keihin با خلاء ثابت بود.

این ویژگی‌ها آنقدر انقلابی بودند که CB750 را در تالار مشاهیر موتورسیکلت های کلاسیک AMA و موزه ملی موتور بریتانیا به دست آوردند. ادامه مطلب را بخوانید زیرا این مقاله به شما امکان می دهد تا با تاریخچه، تأثیرات و مشخصات هوندا CB750 آشنا شوید.

Honda CB750
موتورسیکلت Honda CB750

مزایا و معایب هوندا CB750

هوندا CB750 در دوران اوج خود نیرویی بود که باید با آن حساب کرد. اما این بدان معنا نیست که اولین سوپربایک بدون ایراد بود. در اینجا برخی از مزایا و معایب ذکر شده توسط مالکان و مکانیک ها در انجمن ها آورده شده است:

مزایا:

  • در حالی که CB750 کلاسیک ممکن است از فن‌آورترین فناوری برخوردار نباشد، اما از نظر ارزش دارای مزیت بزرگی است – که با گذشت زمان همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد. برای خریدار باهوش، دوچرخه نه تنها یک سواری عالی بلکه یک سرمایه گذاری ارزشمند خواهد بود.
  • افزودن قطعات CB750 پس از فروش مانند ریفل اسپورت، آیرودینامیک و مصرف سوخت را بدون افزایش وزن بهبود می بخشد.
  • شوک‌های VHD با روکش کروم که در هوندا CB750 Nighthawk یافت می‌شوند، محافظت بیشتری در برابر نشتی‌های ناشی از فرورفتگی سطح شفت ارائه می‌دهند.
  • چراغ جلو کوارتز-هالوژن در تریم های Nighthawk توزیع نور عالی را فراهم می کند که برای چرخیدن در اواخر شب عالی است.
  • فنرهای ارتقا یافته در مدل‌های CB750 سال بعد، ثبات و قدرت مانور را بهبود بخشیدند.

معایب:

  • رانندگی سخت تمایل دارد پانل های کناری مربعی را روی درز ران شما نقش کند، اما از لحظه ای که از آن چراغ های راهنمایی عبور کنید دیگر مشکلی ایجاد نمی شود.
  • دنده‌های استوک در Nighthawks پس از سال 1991 باعث می‌شود که موتورسیکلت نیاز به دنده‌ای دیگر را از رتبه 5 گذشته احساس کند.
  • هنگامی که اهرم ترمز به حداکثر نقطه درگیری خود می رسد، بیش از حد به فرمان فشار داده می شود که بر دقت ترمز و کنترل دریچه گاز تأثیر منفی می گذارد.
  • تریم‌های Super Sport یا رینگ‌های آلیاژی سبک ComStar F2 دارای پرچ‌هایی بودند که با گذشت زمان شل می‌شدند و یکپارچگی چرخ‌ها را به خطر می‌اندازد.
  • هوندا CB750 می تواند برای قرار گرفتن در پایه مرکزی خود چالش برانگیز باشد و تمایل به پرتاب روغن زنجیر روی صدا خفه کن خود دارد.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت سلبریتی های معروف

ویژگی های موتورسیکلت هوندا CB750

هوندا CB750 سومین موتورسیکلت هوندا CB و پنجمین جابه‌جایی بزرگ از سری مذکور است. این نماد که در سال 1969 در ایالات متحده منتشر شد، به نظر می رسید که با چرخش وقایع در اولین حضور خود به صدا در آمده است. همراه با اولین پرواز بوئینگ 747، اولین فرود روی ماه، و اولین آلبوم لد زپلین، CB750 اولین دو چرخه ای شد که پایه و اساس چیزی را که ما اکنون به عنوان سوپر موتورسیکلت می شناسیم، پایه گذاری کرد.

در حالی که این نبوغ از هوندا انتظار می رفت – با توجه به قهرمانی های متعدد جهانی آن و شهرت برای ساخت ماشین های قابل اعتماد و دور بالا – هیچ کس انتظار نداشت که سازنده کاری به این نامفهوم انجام دهد.

این موتورسیکلت کروز/ رفت و آمد (CB) قدرت 69 اسب بخار (51.5 کیلووات) در 8000 RPM، وزن 220 کیلوگرم و 13 ثانیه ربع مایل را در اطراف Kawie H2/Z1، Yamaha XS750، Triumph Trident و BSA Rocket 3 دوید. مصرف کنندگان با یک جانور چند کربوه ای قدرتمند و فوق العاده زیبا که شبیه به هیچ چیز در بازار نیست آشنا شدند.

به طور کلی، حس سواری هوندا CB750 و ظاهر آن در حد سورئال بود. در خارج از جعبه، موتورسیکلت به وضوح در همان لیگ مورد علاقه بریتانیایی وینسنت بلک سایه و BSA Gold Stars قرار داشت. Racers آن را به عنوان یک رقیب مناسب برای ماشین های هارلی دیویدسون و Triumph دو سیلندر مورد علاقه AMA می شناختند.

مصرف کنندگان از موتور پیشرفته، سیستم ترمز هیدرولیک و پایداری در خارج از جاده و جاده استقبال کردند. مهمتر از همه، این کار خوب چیزی بود که نسخه‌های جوان‌تر بسیاری از موتورسواری‌ها را به سمت موتورسواری و فرهنگ مسابقه‌های کافه‌سواری سوق داد.

Honda CB750
مزایا و معایب هوندا CB750

هوندا CB750

هوندا CB750 برای اولین بار چند ماه قبل از اینکه آمریکایی ها حتی از وجود این سوپربایک مطلع شوند در اروپا عرضه شد. هوندا CB750 را در آوریل 1969 در یک نمایشگاه موتورسیکلت که در مرکز نمایشگاه هتل متروپل برگزار شد، قبل از انجام همین کار در ایالات متحده سه ماه پس از آن به نمایش گذاشت – بسیار جذاب است زیرا ظاهراً مفهوم موتور سیکلت از باب هانسن مدیر خدمات هوندا آمریکایی الهام گرفته شده است. و در حالی که CB750 ثابت کرد که در صدر بازی خود قرار دارد، عوامل متعددی نتوانست آن را به اندازه کافی در بریتانیا مانند ایالات متحده موفق کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ترمز ABS موتورسیکلت چیست؟

برای اولین بار، کاوازاکی مدت کوتاهی پس از عرضه CB750، H1-500 2 زمانه و سه سیلندر خود را روانه بازار کرد. در حالی که این موتور با موتور با ظرفیت بزرگ موتور هوندا مطابقت نداشت، به طور قابل توجهی ارزان تر از موتور قبلی بود – با بسیاری از ویژگی های ستودنی.

فیلم «ایزی رایدر» شامل هلی کوپترهای دیوانه وار خوش تیپ بود که توسط شخصیت های اصلی سوار می شدند. این واقعیت که CB750 دارای یک مسابقه کافه‌ای بود، بر خلاف آن در بازار بریتانیا عمل کرد، زیرا بریتانیایی‌ها تقریباً بلافاصله پس از تماشای فیلم به فرهنگ موتورسیکلت پشت کردند.

اگر اینها کافی نبود، متأسفانه کسانی که می‌توانستند CB750 را بخرند، یا شکاک بودند یا وفادار به برند که تصمیم گرفتند به رودسترهای آشناتر Norton و Triumph بچسبند. جالب اینجاست که این شانس‌ها با تولیدکننده ژاپنی که هدفش بازار ایالات متحده بود، همراه شد.

از آنجایی که CB750 های تولید انبوه دارای قیمت باورنکردنی (1495 دلار) بودند و به خوبی با آب و هوای خشک ایالات متحده سازگار بودند، هوندا تنها در دهه اول خود تقریباً 400000 دستگاه SOHC فروخت (بدون احتساب مدل های CB750 که منحصراً در ایالات متحده، ژاپن و کانادا عرضه می شوند).

مشخصات و ویژگی های هوندا CB750

موتور چهار سیلندر CB750 از یک میل لنگ یکپارچه و یاتاقان فلزی استفاده می کند. مدل‌های 1969-1978 دارای SOHC هستند، در حالی که مدل‌های پس از سال 1978 دارای DOHC هستند که کمی قابل اعتمادتر و عملکرد بهتری دارند. نسبت تراکم همیشه در محدوده 9:1 است، به جز مدل CB750A هونداماتیک جدا شده. حجم موتور بین 736 سانتی‌متر مکعب و 749 سانتی‌متر مکعب و اندازه کربوهیدرات بین 28 میلی‌متر تا 34 میلی‌متر است که عملکردی شبیه ماشین‌های گرندپریکس را به ارمغان می‌آورد.

ویژگی های هوندا CB750
مشخصات و ویژگی های هوندا CB750

نتیجه گیری – بررسی هوندا CB750

چهارده سال پس از آخرین سال تولید خود، و هوندا CB750 همچنان مانند سال 1969 همان میزان احترام را در بین علاقه مندان به آفرود و موتورسواری دارد. استایل کلاسیک، یکپارچه سازی با سیستم عامل، ظرفیت موتور قابل اعتماد و ویژگی های جذاب آن همچنان مرتبط و خوب هستند.

پیام بگذارید

تماس با ما