موتورسیکلت را در چه دور در دقیقه ای باید سوار شوید؟

دور موتور موتورسیکلت

موتورسیکلت را در چه دور در دقیقه ای باید سوار شوید؟

به طور معمول هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت، آن را با نیمی از حداکثر دور در دقیقه که می توانید برانید، به حرکت در بیاورید. این عدد 3000-8000 دور در دقیقه در اکثر موتورسیکلت ها می باشد. گوش دادن به موتور موتور سیکلت خود به شما کمک می کند تا RPM های صحیحی را که باید موتورسیکلت در آن دور حرکت کند، تعیین کنید.

RPM چیست؟
RPM موتورسیکلت چیست؟

موتورسیکلت در چه دور در دقیقه باید در حالت بی حرکت باشد؟

موتورهای تک سیلندر موتورسیکلت باید در حدود 1350 دور در دقیقه کار کنند در حالی که موتورهای دو سیلندر باید در حدود 1000 دور در دقیقه کار کنند. هنگامی که موتورسیکلت در حال گرم شدن است، می توان دورهای دور در دقیقه بیشتری را از موتور انتظار داشت.

دور آرام به سرعت چرخش موتور زمانی که حرکت نمی کند و دنده در حالت خنثی تنظیم شده است، اشاره دارد. دور بی حرکت موتور سیکلت در ابتدا طبق دستورالعمل سازنده تنظیم می شود. هر موتورسیکلت دارای یک دور آرام در دقیقه مشخص است که در آن بهینه کار می کند.

خطرات RPM کم در دور آرام

اگر دور آرام در دقیقه خیلی کم باشد، احتمال توقف موتورسیکلت وجود دارد. مگر اینکه با گاز برخورد کنید، ممکن است موتور قطع شود. همچنین می تواند منجر به کاهش فشار روغن شود.

علل و راه‌حل‌ها برای RPM کم در حالت آرام

  1. پیچ دور آرام موتورسیکلت شما خیلی پایین تنظیم شده است. آن را مطابق با راهنمای سازنده موتورسیکلت تنظیم کنید.
  2. انسداد در قوطی زغال سنگ مخزن سوخت ممکن است جریان سوخت را به موتور کاهش دهد. آن را رفع انسداد کنید!
  3. ممکن است دریچه های موتورسیکلت شما خیلی سفت باشد. آنها را بررسی کنید!
  4. سوپاپ های دریچه گاز به درستی همگام سازی نشده اند. آنها را همگام سازی کنید!
  5. نسبت هوا به سوخت خالص بررسی کنید که آیا تنظیماتی مانند اضافه کردن یک اگزوز یا فیلتر هوا در موتورسیکلت انجام داده اید یا خیر. می تواند منجر به جریان بیشتر هوا به قسمت های موتورسیکلت شود.
  6. سنسور موقعیت دریچه گاز ممکن است به درستی تنظیم نشود. آن را تنظیمش کنید!
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
اگر بنزین موتورسیکلت شما تمام شد چه باید کرد؟

خطرات RPM بالا در دور آرام

هنگامی که دور موتور سیکلت حتی پس از گرم شدن موتور به میزان قابل توجهی بالا می رود، باید علت مشکل را بررسی کنید. دورهای در دقیقه بالا در هنگام دور آرام می تواند منجر به ناکارآمدی سوخت و سایش موتور شود.

همچنین یک خطر ایمنی مرتبط با دور در دقیقه بالا در هنگام دور آرام وجود دارد. رها کردن سریع ترمز ممکن است باعث شود موتورسیکلت به جلو بپرد و به مانع جلوی آن برخورد کند.

خطرات دور موتور کم
خطرات RPM کم در دور آرام

علل و راه‌حل‌ها برای دور در دقیقه بالا

  1. سوپاپ های دریچه گاز به درستی همگام سازی نشده اند. آنها را همگام سازی کنید!
  2. سنسور موقعیت دریچه گاز ممکن است به درستی تنظیم نشود. تنظیمش کنید!
  3. کابل اهرمی شروع سرد ممکن است گیر کرده باشد و از بسته شدن سوپاپ ها جلوگیری کند. آن را از بین ببرید!
  4. شیلنگ های لاستیکی ورودی موتورسیکلت شما نشتی دارد. رفع نشتی!
  5. سنسور دمای روغن به درستی کار نمی کند. یک سنسور جدید بگیرید!
  6. سنسور دمای آب به درستی کار نمی کند. آن را جایگزین کنید!

چه چیزی باعث می‌شود که RPM در هنگام دور آرام نوسان کند؟

نوسانات دور موتور سیکلت در هنگام دور آرام به دلیل عوامل متعددی مانند احتراق ناقص، نسبت هوا به سوخت، تغییرات جزئی دما، کثیف بودن فیلترهای هوا، سوخت کهنه و فاسد شدن روغن ایجاد می شود. اگر با وجود تعمیر و نگهداری منظم، نوسان دور در دقیقه ادامه داشت، باید موتورسیکلت خود را بررسی کنید.

شما باید به طور منظم از موتور سیکلت خود نگهداری کنید. این امر طول عمر آن را تضمین می کند. اگر دور موتور سیکلت نوسان داشته باشد و بعد از مدت کوتاهی ثابت شود، این چیزی نیست که نگران آن باشید.

با این حال، اگر نوسانات RPM برای چند دقیقه ادامه یابد، قطعاً باید موتورسیکلت خود را بررسی کنید. رفع زودهنگام این مشکل می تواند در آینده پول قابل توجهی برای شما صرفه جویی کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
RPM در موتور موتورسیکلت چیست؟

بهترین دور در دقیقه برای تعویض دنده در موتور سیکلت چیست؟

بهترین دور در دقیقه برای تعویض دنده در موتورسیکلت های متوسط ​​بین 4500-7000 RPM است. با این حال، بهترین دور در دقیقه برای تعویض دنده باید بر اساس نحوه صدا و احساس موتور باشد. اگر دنده را در زمان مناسب تعویض نکنید، ممکن است منجر به آسیب احتمالی موتور موتورسیکلت شود.

هر موتورسیکلت متفاوت است و محدوده 4500-7000 دور در دقیقه باید به عنوان یک راهنما برای موتورسیکلت متوسط ​​در نظر گرفته شود. در حالت ایده‌آل، زمانی که موتور به صدا درآمد و درست احساس کرد، باید دنده را تعویض کنید. این چیزی است که در طول زمان به آن مسلط خواهید شد

وقتی دنده را بالا می برید و احساس می کنید موتور در شرف از بین رفتن است و موتورسیکلت به طور ناهموار کار می کند، به این معنی است که خیلی زود دنده را تعویض کرده اید. لگد زدن موتور باعث آسیب دیدن آن می شود. قبل از تعویض دنده باید به موتورسیکلت خود اجازه دهید به سرعت های بالاتری دست یابد.

بعد از تعویض دنده و موتورسیکلت همچنان احساس می‌کند که باید یک دنده بالاتر باشد، با تعویض دنده کند بودید. در چنین مواقعی باید زودتر دنده را تعویض کنید.

دور در دقیقه موتورسیکلت
بهترین دور در دقیقه برای تعویض دنده در موتور سیکلت چیست؟

نتیجه گیری

سرعت سنج بیش از هر چیز دیگری یک راهنما است. تمرکز بیش از حد روی دور در دقیقه روی سرعت سنج می تواند حواس پرتی را از هدف اصلی که سواری ایمن برای رسیدن به مقصد است منحرف کند.

با تجربه کافی، RPM ایده آلی را که در آن باید موتورسیکلت خود را سوار شوید، یاد خواهید گرفت. تعویض دنده یک فرآیند بصری است و صدا و حس موتور نشانگر خوبی است که نشان می دهد چه زمانی باید تغییر را انجام دهید.

پیام بگذارید

تماس با ما