چه زمانی دنده را در موتور سیکلت و با چه دور موتوری باید تعویض کنیم؟

تعویض دنده موتورسیکلت

چه زمانی دنده را در موتور سیکلت و با چه دور موتوری باید تعویض کنیم؟

هنگام سوار شدن به موتورسیکلت، اغلب در بزرگراه با یک سرعت رانندگی می کنید. اما، زمانی که برای پیچ‌های تنگ یا در زمان ترافیک نیاز به تعویض دنده دارید، تشخیص اینکه از کدام دنده و در چه دور موتوری استفاده کنید، شاید برایتان دشوار باشد.

بنابراین، این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد زمان تعویض دنده موتورسیکلت و دور موتور ایده‌آل برای انجام این کار بدانید، پوشش می‌دهد.

تغییر دنده موتورسیکلت
تعویض دنده موتورسیکلت

بنابراین، دقیقا چه زمانی باید دنده ها را تعویض کنم؟

برای موتورسیکلت های 500 سی سی به بالا، دور استاندارد تعویض دنده بین 5000 تا 8000 است.

برای موتورسیکلت های 250 سی‌سی، دور در دقیقه خود را روی 2000 ثابت نگه دارید تا تجربه رانندگی آرامی داشته باشید.

برای همه موقعیت های دیگر، یک قانون ساده اعمال می شود. زمانی که دور موتور شما به زیر 3000 می رسد یا زمانی که از 6000 بیشتر می شود، باید دنده ها را تعویض کنید.

مزایای تعویض دنده در دور مناسب

سه مزیت اصلی برای تعویض دنده در RPM مناسب وجود دارد.

  1. سواری نرم تر

تعویض دنده در لحظه مناسب موتور سیکلت شما را متوقف نمی کند و به آرامی دنده ها را به سطح بعدی تغییر می دهد. نیازی به کاهش سرعت نخواهید داشت و حتی ممکن است مکث کوتاه تعویض دنده را در حین سوار شدن حس نکنید.

2. افزایش مصرف سوخت

از آنجایی که سواری بسیار نرم تر است و موتورسیکلت شما نیازی به کاهش سرعت ندارد، مصرف سوخت موتورسیکلت خود را نیز افزایش خواهید داد. اگر بتوانید این تکنیک را ثابت کنید، لازم نیست نگران تکان خوردن به سمت جلو و عقب در هنگام تعویض دنده باشید.

3. بیشتر دوام می آورد

تعویض دنده در زمان مناسب باعث کاهش اصطکاک در تمام قسمت های موتورسیکلت شما می شود. همه چیز نرم‌تر حرکت می‌کند و جابه‌جا می‌شود، از جمله قسمت‌های مکانیکی که مسئول حمل شما در موتورسیکلت هستند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
محدود کننده دور موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

RPM موتور سیکلت چیست؟

RPM مخفف عبارت Revolutions Per Minute است. این سرعت چرخشی میل لنگ است که از طریق جعبه دنده عبور می کند تا چرخ های عقب را به حرکت درآورد. میل لنگ جزء اصلی موتور است که حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می کند.

پیستون های میل لنگ به میله های پیستون متصل می شوند. با حرکت میل لنگ، هر بالابر پیستون بالا و پایین می رود. همچنین مستقیماً با موتور و سرعت کار می کند، بنابراین هر چه دور در دقیقه بیشتر باشد، سریعتر حرکت خواهید کرد. با این حال، با موتورهای قدرتمند، RPM بیشتر منجر به مصرف سوخت بیشتر می شود زیرا پیستون ها با سرعت بیشتری می چرخند.

RPM موتور سیکلت
RPM موتور سیکلت چیست؟

آیا باید از سرعت سنج پیروی کرد؟

مبتدیان می توانند از سرعت سنج برای تعیین دورهای ایده آل استفاده کنند. با این کار حدس زدن در مورد دانستن زمان تعویض دنده خلاص می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که وقتی به تعویض دنده با سرعت سنج یا مدتی موتورسواری عادت می کنید، می توانید به تنهایی دنده را به آرامی تغییر دهید.

این به این دلیل است که وقتی موتور سیکلت شما آماده تعویض دنده است، صدا و لرزش مشخصی از موتور سیکلت شما شنیده می شود. وقتی در نظر می گیرید که همیشه چشمانتان به جاده برای ایمنی شما مهم است، نگاه کردن مکرر به یک سرعت سنج ایمن ترین کاری نیست که می توانید هنگام سواری انجام دهید.

با این وجود، پیروی از سرعت سنج مزایایی دارد که عبارتند از:

  • راهنمایی در مورد زمان تعویض دنده برای مبتدیان
  • اندازه گیری دقیق موتور و گیربکس شما
  • زمانی را نشان می دهد که از محدوده ایمن دور در دقیقه گذشته اید

دنده ها را با چه دور در دقیقه تعویض کنیم؟

تعویض دنده به ظرفیت موتور موتورسیکلت شما و سرعتی که می خواهید شتاب دهید بستگی دارد. اگر می خواهید در بزرگراه سرعت خود را افزایش دهید، دنده ها را درست قبل از خط قرمز روی سرعت سنج خود تعویض کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ردیاب (GPS) موتور سیکلت: حرکت در جاده‌ها را آسان کنید!

اگر در جاده های شهری در حال رفت و آمد هستید، برای مسافت پیموده شده و عمر موتور بهتر، دنده ها را در حدود 3000 تا 4000 RPM تغییر دهید.

چرخش راست در دقیقه برای بهره وری سوخت

RPM کمتر منجر به مصرف سوخت بیشتر و مصرف گاز کمتر می شود. اما، برای مصرف سوخت نمی‌توانید در دنده‌های بالا و با دنده‌های پایین پایین‌تر بروید، زیرا بر تجربه سواری و عمر موتور تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین، دنده‌ها را در نقطه‌ی شیرین بدون لرزش کم و با واکنش دریچه گاز متعادل تعویض کنید.

به همین ترتیب، وقتی به سرعت بهینه رسیدید، محدوده دور در دقیقه راحت را حفظ کنید که به اندازه کافی کم باشد تا موتورسیکلت شما بنزین کمتری بسوزاند.

زمان مناسب برای افزایش دنده برای سریع رفتن

برای حرکت سریع، باید مراقب دریچه گاز و حس موتورسیکلت باشید. هنگامی که موتورسیکلت شروع به لرزش کرد و گام شروع به افزایش کرد، باید به دنده بعدی تغییر دهید.

تعویض دنده بستگی به شرایط CC دوچرخه و جاده دارد. به طور کلی بهترین دور در دقیقه برای حداکثر سرعت بین 5000 تا 7000 است. اگر خیلی زود دنده را به سمت بالا یا پایین ببرید، خواهید شنید که موتورتان در حال تقلا برای حفظ حالت متعادل است.

تعویض دور موتورسیکلت
زمان مناسب برای افزایش دنده برای سریع رفتن

چرخش راست در دقیقه برای تعویض دنده هنگام سواری در صعودهای شیب دار

برای سواری نرم در صعودهای شیب دار، باید دور ثابتی در 5000 داشته باشید. اگر در شرایطی که موتورسیکلت شما کمتر از 2000 دور در دقیقه است در مسیرهای شیب دار شتاب بگیرید، خطر آسیب رساندن به موتور و وارد کردن بار اضافی روی چرخ عقب را دارید.

پیام بگذارید

تماس با ما