RPM در موتور موتورسیکلت چیست؟

دور موتور موتورسیکلت

RPM در موتور موتورسیکلت چیست؟

خیلی از افراد این سوال برایشان پیش می آید که کاربرد RPM موتور سیکلت چیست. آیا باید RPM موتور موتورسیکلت را هم همانند سایر قطعات و اجزاء موتور سیکلت هر چند وقت یکبار عوض کنید؟

یا اینکه باید RPM را کاملا نادیده بگیرید و به آن توجهی نداشته باشید؟ در این مقاله به طور کامل برای رفع تمام تردیدهای شما در مورد RPM موتور سیکلت توضیحاتی ارائه داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات فروشگاه هوندا کلیک را مطالعه نمایید.

دور موتور
RPM موتور سیکلت چیست؟

RPM موتور سیکلت چیست؟

RPM موتور سیکلت به چرخش در دقیقه میل لنگ اشاره دارد که حرکت خطی را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. RPM به سرعت موتور سیکلت یا سرعت چرخش لاستیک ها اشاره نمی کند.

بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که RPM به سرعت چرخش لاستیک ها مربوط می شود. RPM در واقع حرکت میل لنگ است. میل لنگ به پیستون متصل است. حرکت بالا و پایین پیستون و احتراق متعاقب آن، قدرت را برای اطمینان از عملکرد روان موتور فراهم می کند.

چرخ دنده موتور به کمک یک زنجیر فلزی به چرخ دنده عقب متصل می شود. چرخش میل گیربکس (موتور) باعث حرکت چرخ عقب می شود و به این ترتیب یک موتور سیکلت به جلو می رود.

به زبان ساده، هر چه دور موتور بیشتر باشد، دور چرخ ها نیز بیشتر خواهد بود. RPM متناسب با سرعت است.

همانطور که دنده را بالاتر می برید، به دور کمتری از موتور نیاز دارید تا چرخ ها را با همان RPM حرکت دهید. به عبارت دیگر، موتور کندتر حرکت می کند تا سرعت موتور سیکلت یکسان باشد. این به دلیل بیشتر شدن دنده موتور در مقایسه با دنده متصل به چرخ های عقب است.

هدف گیربکس اطمینان از کارکرد موتور در دورهای معقول در دقیقه است. اگر دور موتور خیلی کم است، باید دنده را پایین بیاورید. به طور مشابه، هنگامی که دور موتور به طور قابل توجهی بالا است و می خواهید به شتاب گیری ادامه دهید، باید دنده را بالا ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور هوندا 250 CR

چرا موتورسیکلت ها دور در دقیقه بالایی دارند؟

موتورسیکلت‌ها دور در دقیقه بالایی دارند، زیرا موتورهای موتورسیکلت دارای سیلندرهایی هستند که قطر سوراخ آن‌ها بزرگ است و حرکت پیستون کوتاه است و در نتیجه چرخه‌های نسبتاً کوتاه‌تری ایجاد می‌شود که منجر به دور موتور سیکلت بالا می‌شود.

موتورسیکلت ها سبک وزن هستند زیرا کوچکتر از سایر وسایل نقلیه هستند و تنها یک یا دو نفر را در یک زمان حمل می کنند. این توضیح می دهد که چرا موتورسیکلت ها برای کار کردن به گشتاور (نیروی چرخشی) کمتری نیاز دارند.

علاوه بر این، موتورسیکلت ها وسایل نقلیه عملکردی هستند که به قدرت بسیار زیادی نیاز دارند. از این رو آنها به گشتاور کم و موتور با قدرت بالا مجهز هستند.

موتور ایده آل برای موتورسیکلت موتوری است که دارای قطر سوراخ بزرگ، پیستون های سبک و ضربات کوتاه باشد. این به پیستون ها اجازه می دهد تا چرخه خود را به سرعت کامل کنند و دورهای بالا تولید کنند.

ماشین‌ها، وانت‌ها و کامیون‌ها وسایل نقلیه مفیدی هستند که به طور قابل توجهی سنگین‌تر از موتورسیکلت‌ها هستند و برای کار کردن به گشتاور بیشتر و پیستون‌های سنگین‌تر نیاز دارند. در نتیجه، این خودروها دارای دور موتور نسبتاً پایینی هستند.

دور موتور موتورسیکلت
چرا موتورسیکلت ها دور در دقیقه بالایی دارند؟

آیا دورهای بالا برای موتور مضر است؟

دور موتور موتور سیکلت معمولاً بالاتر از سایر وسایل نقلیه است. مگر اینکه دور موتور به طور مداوم به منطقه قرمز برسد، دورهای بالا برای موتور بد نیست. موتورهای موتور سیکلت به راحتی می توانند دورهای بالا را تحمل کنند زیرا برای عملکرد ساخته شده اند.

یک موتور سیکلت باید با چه دوری در دقیقه حرکت کند؟

یک موتورسیکلت باید در دورهای دور در دقیقه بین 3000 تا 8000 حرکت کند. این کار برای این است که مطمئن شویم دور موتور سیکلت در حین کروز خیلی زیاد نباشد تا موتور را خط قرمز خط بکشد و خیلی کم نباشد که موتور شروع به حرکت کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا معمولی؟

قرمز کردن موتور یک بار در ماه آبی مشکلی ندارد. اکثر موتورسیکلت ها نقطه ای بعد از Redline دارند که در آن به طور خودکار سوخت را کاهش می دهد و موتور را کند می کند.

وقتی RPM به رنگ قرمز می رود چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که دور موتور سیکلت به طور مداوم به رنگ قرمز در می آید، برای موتور مضر است و آن را پیش از موعد فرسوده می کند. Redline محدوده ای است که در آن موتور باید بسیار سخت کار کند تا بتواند RPM های مورد نظر را ارائه دهد.

قرمز کردن موتور نیز منجر به مصرف ناکارآمد سوخت خواهد شد. شما به سادگی مقدار زیادی بنزین را برای بازدهی بسیار کمی هدر خواهید داد. در عوض، باید دنده بالاتری را تغییر دهید تا بهترین نتایج را از نظر مصرف سوخت، طول عمر موتور و نرمی کلی موتورسیکلت خود به دست آورید.

به محض اینکه موتور شما شروع به حرکت کرد، باید سریعاً دنده را پایین بیاورید، در دنده پایین شتاب دهید و بعد از اینکه سرعت قابل توجهی به دست آوردید و خواستید به شتاب گرفتن ادامه دهید، دنده را بالا ببرید.

علت رنگ قرمز دور موتور
عملکرد دورموتور موتورسیکلت

استفاده بیش از حد از موتورسیکلت

کشیدن موتور سیکلت به این معنی است که شما بیش از حد از موتور طلب می کنید. برای حفظ سرعت چرخ دنده در حال استفاده، موتور باید به میزان قابل توجهی سخت تر کار کند.

باعث افزایش شدید دما و فشار موتور خواهد شد. اگر دما و فشار سیلندرها از یک نقطه خاص فراتر رود، ممکن است به پیستون ها و سوراخ ها آسیب وارد کنید. این آسیب می تواند به سایر قسمت های موتورسیکلت نیز سرایت کند.

3000-8000 دور در دقیقه که من پیشنهاد دادم برای موتورسیکلت های متوسط ​​است و فقط باید به عنوان نقطه مرجع استفاده شود. موتورسیکلت های مختلف دارای محدوده دور در دقیقه مشخص هستند.

 

پیام بگذارید

تماس با ما