بهترین روش های عیب یابی موتورسیکلت

بهترین روش های عیب یابی موتورسیکلت

در حالی که این راهنمای عیب یابی موتورسیکلت راهنمای کاملی از هر علت احتمالی برای هر مشکل ذکر شده نیست، به مکانیک ها در عیب یابی برخی از رایج ترین مشکلاتی که با آن مواجه خواهند شد کمک می کند.

وقت آن است که نحوه عیب یابی برق موتور سیکلت را برای مشکلات رایج سیم کشی که در موتورسیکلت خود پیدا می کنید به شما توضیح دهم. همه ما صاحبان موتورسیکلت، در برخی از زمان ها با مشکلاتی در موتورهای خود مواجه می شویم. برخی از آنها جزئی هستند، اما برخی دیگر ممکن است باعث خاموشی موتورسیکلت شوند.

بهترین کار این است که در اوقات فراغت خود دفترچه راهنمای موتورسیکلت را بخوانید زیرا این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری از دستگاه و اجزای داخلی آن داشته باشید. در اینجا لیستی از مشکلات رایج موتورسیکلت و راه حل های آنها آورده شده است.

تعیین عیب موتورسیکلت
روش های عیب یابی موتورسیکلت

مشکلات و راه حل های رایج موتورسیکلت

  • مسافت پیموده شده کم

مسافت پیموده شده واقعاً همان چیزی است که بسیاری از مردم بیشتر از آن شکایت دارند. دلایل زیادی برای اینکه چرا این اتفاق می افتد وجود دارد، رایج ترین دلایل را در زیر توضیح می دهیم.

فشار کم در لاستیک‌ها می‌تواند تا حد زیادی بازده سوخت را کاهش دهد، لاستیک‌ها به هوا نیاز دارند تا در شکل مناسب باقی بمانند یا تنها کاری که انجام می‌دهند ایجاد مقاومت در برابر چرخش است، این امر حرکت چرخ‌ها را سخت‌تر می‌کند و در نتیجه مسافت پیموده شده را کاهش می‌دهد.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که فشار باد لاستیک موتورسیکلت خود را بررسی کنید. رویکرد بسیار معمولی به این صورت است که این کار را با لگد زدن به لاستیک ها یا تلاش برای فشار دادن لاستیک به داخل، با استفاده از انگشت شست این کار را انجام دهید. اگر لاستیک به سمت داخل رفت، آن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید. دفترچه راهنما دارای رتبه بندی های توصیه شده فشار باد تایر است. برای مراجعه سریع، سازندگان همچنین برچسب هایی را روی بازوهای چرخشی یا روی مخزن می چسبانند. بسته به نوع سواری خود، هر ماه یک بار فشار را چک کنید یا هر زمان که واکنش موتور ضعیفی داشتید.

  • روغن موتور کثیف نیز می تواند کارایی را کاهش دهد

روغن کثیف به مرور زمان غلیظ می شود و در برابر حرکت قطعات در موتور مقاوم شود. بارزترین نشانه کثیف شدن روغن زمانی است که اهرم تعویض دنده در هنگام تعویض دنده بیش از حد سفت می شود یا صدا می دهد. اگر موتوری دارید که بیش از 2500/3000 کیلومتر را بدون تعویض روغن طی کرده اید (برای روغن موتور معدنی) یا اگر متوجه خروج دود از لوله اگزوز شدید، روغن موتور را بررسی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چهار دلیل که نداشتن سوخت کافی به موتورسیکلت شما آسیب می زند

شما می توانید این کار را با برداشتن گیج روغن، که در اصل درپوش روغن است، انجام دهید. اگر رنگ روغن روی نوک گیج سیاه است، وقت آن رسیده است که آن را عوض کنید. همچنین به یاد داشته باشید که داشتن روغن خوب در موتور برای دوام طولانی بدون هیچ مشکلی بسیار مهم است. سرویس در فواصل زمانی توصیه شده کاری است که همیشه باید انجام دهید. برای یافتن اطلاعات سرویس و فواصل زمانی، دفترچه راهنما (معمولاً انتهای آن) را بررسی کنید. به طور کلی، فواصل خدمات پس از هر 2500 تا 5000 کیلومتر بسته به موتورسیکلت شما است.

  • تنظیم کاربراتور نیز باید بررسی شود

کاربراتورها اساساً دارای دو پیچ هستند، یک پیچ دور موتور و یک پیچ مخلوط هوا/سوخت، پیچ A/F نسبت هوا به سوخت ورودی به موتور را تنظیم می کند، بنابراین هوای بیشتر و سوخت کمتر به معنای بازدهی بهتر است اما عملکرد کمتر و معیوب. برعکس ترفند این است که تعادل مناسب بین عملکرد و کارایی را پیدا کنید.

اگر ایده ای در این مورد ندارید، از مکانیک خود بخواهید آن را برای شما تنظیم کند. برای رسیدن به تنظیمات دلخواه خود می توانید تلاش های آزمایشی و ضربه ای متفاوتی داشته باشید. اگر موتورتان سوخت تزریق می‌شود، می‌توانید این قسمت را نادیده بگیرید زیرا سیستم ECU داخلی به طور خودکار تنظیمات مخلوط هوا/سوخت شما را تنظیم می‌کند.

  • ترمزهای سفت

هنگامی که ترمزها خیلی سفت هستند، تلاش مورد نیاز موتور برای چرخاندن چرخ ها افزایش می یابد. موتور را در حالت خنثی و روی پایه مرکزی قرار دهید و چرخ ها را به صورت دستی بچرخانید، آنها باید بتوانند آزادانه و بدون تلاش زیاد بچرخند، اگر چرخش لاستیک های جلو یا عقب سخت است، ترمزها را به اندازه یک بریدگی شل کنید و دوباره امتحان کنید. اگر ترمز دیسکی است، آن را به کارگاه شرکت ببرید تا آنها را بررسی کند.

سرعت آرام هنگام موتور سواری نیز می تواند بر کارایی تأثیر بگذارد. با سرعتی حرکت کنید که موتور به آرامی به صدا در آید، دور موتور باید بین 3000 تا 5000 دور در دقیقه بسته به نوع موتورسیکلت باشد. از ترمز شدید خودداری کنید. اگر مانعی در جلو دیدید، زود ترمز کنید و به آرامی سرعت خود را کم کنید، همچنین به آرامی شتاب بگیرید تا به سرعت دلخواه برسید. این مراحل به شما کمک می کند تا ایمن تر و کارآمدتر باشید.

  • ذخایر کربن

اگر موتورسیکلتی دارید که بیش از 30000 تا 50000 کیلومتر رانده شده است، دلیل احتمالی بازده پایین آن می‌تواند رسوب کربن روی پیستون و سایر قطعات باشد، پس از حدود 30000 کیلومتر کاهش عملکرد و کارایی را احساس کردم. برای سرویس گرفتم مکانیک به من توصیه کرد که موتور را کربن زدایی کنم و وقتی موتور باز شد، وقتی دیدم پیستون با یک لایه کربنی به ضخامت 5 میلی متر پوشانده شده است شوکه شدم … کاملاً در آن پوشانده شده است. بلافاصله آن را پاک کرد و موتور را تمیز کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه مدل کلاسیک و مدرن موتورسیکلت هوندا

دلیل این رسوب کربن کیفیت پایین سوخت است و با وجود اینکه حدود 10000 کیلومتر از سوخت های درجه یک استفاده کرده بودم، خیلی به من کمک نکرد. اکثر مردم بعد از 30000 تا 50000 کیلومتر متوجه عملکرد پایین می شوند و تصمیم می گیرند دستگاه خود را بفروشند. در عوض می‌توانید این مراحل را دنبال کنید و برای مدت طولانی‌تری به استفاده از آن ادامه دهید.

  • تنظیم سوپاپ

اگر تمام موارد بالا را بررسی کرده اید و نتیجه ای پیدا نکرده اید، آخرین کاری که می توانید انجام دهید تنظیم سوپاپ است. این به یک مکانیک با تجربه نیاز دارد و می تواند زمان بر باشد زیرا موتور باید باز شود. این کار باید تنها به عنوان آخرین راه حل پس از بررسی تمام موارد ذکر شده در بالا انجام شود. دو سوپاپ در بیشتر ماشین ها در هند وجود دارد به غیر از برخی مانند R15 (که دارای چهار سوپاپ است).

یک سوپاپ ورودی و خروجی وجود دارد و با گذشت زمان، فاصله سوپاپ می تواند با توصیه کارخانه متفاوت شود. یک مکانیک باید سوپاپ ها را از نظر خلاص شدن و اینکه آیا هنوز همان طور که باید باشد را بررسی کند. این کار در سرویس های دوره ای انجام می شود، اما در صورت تمایل می توانید از آنها درخواست کنید که این کار را انجام دهند.

  • ورود نامناسب

همه موتورسیکلت ها معمولاً در 1000 کیلومتر اول باید با سرعت مشخص و دور موتور در دقیقه به خوبی سوار شوند. ممکن است انجام این کار سخت باشد، زمانی که مدتی صبر کرده اید تا دستگاه خود را در دست بگیرید، اما اگر می خواهید آن را هم از نظر عملکرد و هم کارایی ارائه دهد، باید این کار را انجام دهید. همچنین از قرض دادن موتورسیکلتی خود به دیگران در این مدت خودداری کنید زیرا ممکن است از آن مطلع نباشند.

راه حل های رایج موتورسیکلت
مشکلات و راه حل های رایج موتورسیکلت

اگر در موتورسواری احتیاط می کنید و مراحل ذکر شده را به طور کامل دنبال کرده اید و همچنان راندمان سواری پایینی دارید، سعی کنید هر بار صبح که موتورسیکلتتان را روشن می کنید، ترجیحاً حدود 1 دقیقه موتور آن را گرم کنید و سپس حرکت کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما