علت خرابی ترمز موتورسیکلت

خرابی ترمز موتورسیکلت

علت خرابی ترمز موتورسیکلت

ترمز یکی از اجزای ضروری موتورسیکلت شماست. این به شما کمک می کند تا هر زمان که لازم بود موتور را متوقف کنید. فقط تصور کنید که در یک بزرگراه با ترمز معیوب رانندگی کنید. از این رو، بهتر است هر چند وقت یک بار وضعیت ترمزهای موتورسیکلت خود را بررسی کنید. ویژگی ها، خواص و رفتار ترمزها با گذشت زمان و استفاده تغییر می کند. وضعیت ترمزهای شما تحت تأثیر دما، مدت زمان کارکرد، عادات عملکردی و اثرات قطعات به هم پیوسته است.

در اینجا یک خبر خوشحال کننده برای شما است. بسیاری از مشکلات مربوط به ترمزها را می توان با تغییر یا تعمیر یک یا اجزای دیگر حل کرد. اجازه دهید نگاهی به مشکلات رایجی که منجر به خرابی ترمز دو چرخ می‌شود و راه‌حل‌های احتمالی آن‌ها بیاندازیم.

همه ما می دانیم که ترمزها اجزای بسیار حیاتی هر موتورسیکلتی هستند. خواص، خصوصیات و رفتار ترمزها همیشه ثابت نمی ماند. اینها تحت تأثیر دما، عادات عملیاتی، مدت زمان کارکرد و اثرات قطعات به هم پیوسته قرار دارند.

عیب یابی موتور سیکلت
خرابی ترمز موتورسیکلت

مشکلات رایج موتورسیکلت که می تواند منجر به خرابی ترمز شود

  • محو شدن ترمز

حوادثی که در آن ترمزها با استفاده طولانی مدت روی چرخ‌ها نمی‌مانند، به عنوان محو شدن ترمز شناخته می‌شوند. رفتار اصطکاک ترمز به دلیل دما تغییر می کند و با افزایش دما ناشی از استفاده طولانی مدت بدتر می شود.

علل و راه حل های احتمالی

محو شدن ترمز به دلیل اعمال مکرر شدید ترمزها ایجاد می شود که باعث انبساط درام ترمز یا از دست دادن توانایی اصطکاک لنت ترمز یا هر دو می شود. اگر چنین است، سرعت / بار را کاهش دهید و از دنده های پایین تر استفاده کنید. محو شدن ترمز از بین می رود و به محض خنک شدن ترمز، کارایی ترمز بازیابی می شود.

ممکن است روغن ترمز در این مورد خراب شده باشد. همان را می توان بیرون ریخت و مایع تازه با مشخصات صحیح را باید پر کرد.

تماس ضعیف بین لنت ترمز و درام نیز می تواند باعث محو شدن ترمز شود. در این مورد، کفش ها ممکن است برای اصلاح شعاع آسیاب شوند و/یا تنظیم شوند. بسیاری از ما عادت داریم پدال ترمز را سوار کنیم، که باعث می شود ترمز کشیده شود و در نتیجه بیش از حد داغ شود و منجر به محو شدن ترمز شود. سوارکار نباید پای خود را روی پدال ترمز نگه دارد یا نباید اهرم ترمز را فشار داده باشد مگر اینکه به طور خاص مورد نیاز باشد.

  • کشش ترمز

این حالتی است که در آن ترمز تمایل دارد بدون فشار دادن اهرم ترمز، در حالت اعمال شده باقی می ماند. که به عنوان کشش ترمز شناخته می شود.

علل و راه حل های احتمالی

یکی از دلایل کلیدی اتصال ترمز، فنرهای معیوب است. فنرهای جمع شونده کفشک ترمز یا فنر برگشت پدال ممکن است ضعیف یا شکسته باشند که باید فوراً تعویض شوند.

دلیل دیگر شامل گیر کردن کفشک های ترمز روی پین های لنگر است. اتصال ترمز را می توان با روغن کاری این پین لنگر از بین برد. در مورد ترمز دیسکی، سطح مایع در مخزن ممکن است بیش از حد نگه داشته شود که باید برای حذف ترمز ترمز اصلاح شود.

  • گرمای بیش از حد ترمز

گرم شدن بیش از حد ترمزها به احتمال زیاد به دلیل همان دلایلی است که برای اتصال ترمزها وجود دارد. گرمای بیش از حد باعث کاهش خواص اصطکاک و افزایش اتصال می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مشخصات و ویژگی‌های هوندا CB500X 2021

علل و راه حل های احتمالی

جدا از دلایل ذکر شده در بالا، ممکن است پس از استفاده طولانی مدت از ترمز هنگام پایین آمدن از شیب نیز رخ دهند. در صورت ترمزهای دیسکی جدا از موارد فوق، ممکن است پیستون در کالیپر مسدود شود. برای رفع این مشکل، کالیپر باید دوباره سوراخ شود و پیستون باید تعویض شود.

  • لرزش ترمز

این تجربه ای است که در آن صدای زنگ از ترمزها ساطع می شود.

علل و راه حل های احتمالی

لرزش ترمز ممکن است به دلیل تنظیم اشتباه ترمز باشد که ممکن است اصلاح شود یا به دلیل شل بودن پرچ های لنت ترمز، در این صورت آستر باید دوباره با پرچ های جدید وصل شود. در بیشتر موارد، آستر نیز نیاز به تعویض دارد.

  • گرفتن ترمز

حالتی است که در آن ترمزها یا گرفته می شوند یا تمایل به گرفتن دارند.

علل و راه حل های احتمالی

در مورد ترمزهای درام، دلیل بسیار معمول چنگ زدن، لنت های چرب است. گاهی اوقات کارگر فراموش می کند که آسترها را قبل از مونتاژ تمیز کند که منجر به چنگ زدن بعد از مدتی استفاده می شود.

شسته شدن درام ترمز نیز باعث چنگ زدن ترمزها می شود. همین را می توان با زمین کردن درام در محدوده از بین برد. همچنین ممکن است کثیفی یا گرد و غبار وارد مجموعه کفشک ترمز شده باشد. برای از بین بردن چنگال ترمز باید تمیز شود.

  • از دست دادن بیش از حد مایع ترمز

همانطور که از نام آن پیداست، مربوط به سیستم ترمز دیسکی ناشی از نشت روغن است. این نشتی می تواند از اتصالات، پیچ های بنزو، سمت کولیس، مجموعه پیستون یا مخزن امکان پذیر باشد. نشتی روغن ترمز اثربخشی ترمز را کاهش می دهد و در صورت کنترل نشدن، هزینه تعمیر و نگهداری بالایی را شامل می شود.

علل و راه حل های احتمالی

نشتی‌های عمده در مخزن و کولیس اتفاق می‌افتد که می‌توان آن‌ها را بررسی و تعمیر کرد یا در صورت لزوم تعویض کرد. یکی دیگر از دلایل مکرر از دست دادن روغن ترمز، شل شدن اتصالات در مفاصل مختلف است. آسیب لوله یا شلنگ اتصال باید بررسی شود، که باید به زودی تعویض شود تا از هدر رفتن بیشتر مایع جلوگیری شود.

  • وجود هوا در خط ترمز

این نقص به ویژه در مونتاژ ترمز دیسکی به وجود می آید زیرا ترمز دیسکی با روغن ترمز تراکم ناپذیر کار می کند. این روغن تراکم ناپذیر به عنوان رابط بین اهرم ترمز و پیستون کالیپر عمل می کند. این روشی است که توسط آن نیروی اهرم ترمز بزرگ شده و به پیستون کالیپر اعمال می شود. برای این منظور روغن ترمز باید ویسکوزیته بالایی داشته باشد. کل این سیستم حتی اگر مقدار کمی هوا وارد خط ترمز شود از کار می افتد زیرا هوا یک مایع تراکم پذیر است. هوا به صورت حباب باقی می ماند و در زمان ترمزگیری خود را فشرده می کند و در نتیجه اثر ترمز کاهش می یابد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی عملکرد سوپاپ موتورسیکلت

علل و راه حل های احتمالی

فقط نشت می تواند حباب هوا در خط ترمز ایجاد کند. مخزن یا کولیس ممکن است دارای نقص هایی باشد که باعث نشت هوا در داخل سیستم می شود. این نشتی باید در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود. هر گونه اتصال شل را می توان به درستی سفت کرد تا از تشکیل حباب هوا جلوگیری شود. درمان بسیار ایمن برای حباب هوا، خونریزی ترمزها است. توصیه می شود این فرآیند تعمیر و نگهداری را در ایستگاه خدمات اصلی انجام دهید.

سایر مشکلات احتمالی که موجب خرابی ترمز می شود؟

بسیاری از مشکلات مربوط به ترمزها را می توان با تنظیم یا تعمیر یک یا اجزای دیگر حل کرد. بیایید در مورد مشکلات رایجی که در سیستم ترمز ایجاد می شود، علل احتمالی و راه حل های آنها ایده ای داشته باشیم.

  • ناهماهنگی سیلندر اصلی

سیلندر اصلی یکی از حیاتی ترین قطعات در سیستم ترمز است. تنظیم نادرست آن می تواند باعث فشار نامناسب ترمز شود که می تواند باعث خرابی ترمز شود. اگر درزگیر روغن داخل سیلندر اصلی به دلیل تراز اشتباه پاره شود، می تواند منجر به نشت روغن ترمز شود که در نتیجه فشار روغن ترمز پایین است. تنها راه حل این مشکل این است که سیلندر اصلی را با احتیاط سوار کنید.

  • نشت روغن ترمز

نشت روغن ترمز به نظر یک مشکل کوچک است. با این حال، اگر به طور مکرر با آن مواجه شوید، می تواند دردناک باشد. تنها روشی که می‌توان مشکل آن را حل کرد، سفت کردن صحیح پیچ‌ها و استفاده از نوارهای اطراف محل نشتی است. همچنین باید در اسرع وقت به رفع نشتی فکر کنید زیرا این وضعیت می تواند کشنده باشد.

  • مقدار ناکافی روغن ترمز

وقتی موتورسیکلت شما دارای مقدار ناکافی روغن ترمز باشد، این احتمال وجود دارد که باعث خرابی کامل ترمز شود. بنابراین، همیشه باید از پر بودن ظرف مایع اطمینان حاصل کنید. اگر مخزن خالی شود، هوا را در سیستم می مکد و با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

  • گرم شدن بیش از حد و اتصال

گرمای بیش از حد به دلیل اتصال ترمز ایجاد می شود که به آن کشیدن نیز می گویند. به خاطر داشته باشید که اتصال ممکن است نه تنها به دلیل گرمای بیش از حد اتفاق بیفتد. این مشکلات می تواند ناشی از:

  1. فنرهای معیوب
  2. سطح مایع بیش از حد بالا (باعث اتصال ترمز دیسکی می شود)
  3. کفش های ترمز گیر کرده
  4. استفاده طولانی مدت (یک علت شایع گرمای بیش از حد)
  5. گیر کردن پیستون در کولیس
عیب یابی موتور
مشکلات احتمالی که موجب خرابی ترمز می شود؟

سخن آخر

موتورسیکلت شما نیاز به سرویس و نگهداری مکرر دارد که نباید نادیده گرفته شود. بهتر است موتورسیکلت خود را برای بررسی هر ماه به متخصصین نشان دهید، تا عیب و ایرادات آن برطرف شود.

پیام بگذارید

تماس با ما