6 علامت هشداردهنده مشکل تعلیق در موتورسیکلت

6 علامت هشداردهنده مشکل تعلیق

6 علامت هشداردهنده مشکل تعلیق در موتورسیکلت شما

موتور سیکلت های امروزی از نظر طراحی پیچیده تر و از نظر فناوری بسیار پیشرفته هستند. درک سیستم های مختلف در موتورسیکلت شما می تواند به شما در نگهداری بهتر و همچنین جلوگیری از خرابی کمک کند. یکی از این سیستم ها سیستم تعلیق است که به شما امکان می دهد در جاده های ناهموار به راحتی سوار شوید. این نه تنها به شما آرامش می دهد، بلکه بر سواری شما نیز تأثیر می گذارد.

این یک جزء بسیار مهم است که برای رانندگی ایمن مورد نیاز است. بدون سیستم تعلیق مناسب، ترمزها و لاستیک های موتورسیکلت شما به خوبی کار نمی کنند. اگر مدتی است سیستم تعلیق موتورسیکلت خود را بررسی نکرده اید، آن را بررسی کنید. برای محافظت از موتورسیکلت خود در برابر هر رویداد غیرقابل پیش بینی، بیمه موتورسیکلت را با پوشش جامع دریافت کنید.

برای اطلاع از عملکرد سیستم تعلیق و علائم هشدار دهنده ای که نشان دهنده مشکلات هستند، ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

سیستم تعلیق خودرو
علائم هشداردهنده مشکل تعلیق در موتورسیکلت

سیستم تعلیق چه کاری انجام می دهد؟

سیستم تعلیق دارای دو جزء اصلی است: فنر و دمپر. فنر از جرم موتورسیکلت مراقبت می کند و دمپر سرعت فنر را کنترل می کند. سیستم تعلیق موتورسیکلت شما را با حفظ تعادل در هنگام ترمزگیری پایدار نگه می دارد، ضربه ها را جذب می کند تا سواری شما راحت شود، به شما امکان می دهد با حداقل اسکات شتاب بگیرید و لاستیک ها را در تماس با زمین نگه می دارد.

یک سیستم تعلیق معمولی عملکردهای اساسی زیر را انجام می دهد:

  • در هنگام سواری ارتفاع وسیله نقلیه بهینه را حفظ می کند.
  •  اثر شوک را کاهش می دهد.
  •  تراز چرخ ها را حفظ می کند.
  • وزن وسیله نقلیه را تحمل می کند
  •  با توزیع وزن فشار روی چرخ را کاهش می دهد.
  •  تماس لاستیک را با زمین حفظ می کند.
  • جهت خودرو را کنترل می کند.

علائم مشکلات سیستم تعلیق در موتور سیکلت چیست؟

مراقبت از سیستم تعلیق موتورسیکلت شما بسیار مهم است، اما اغلب افراد علائمی را که نشان دهنده مشکل تعلیق هستند نادیده می گیرند. اجازه دهید دریابیم که علائم مشکلات تعلیق چیست.

1. برآمدگی بی دلیل:

اجزای یک سیستم تعلیق با استفاده فرسوده می شوند و از جذب ضربه ها جلوگیری می کنند و باعث می شود که سواری شما حتی در دست اندازهای کوچک ناخوشایندتر و ناراحت کننده باشد. این به این دلیل اتفاق می افتد که لاستیک ها شروع به از دست دادن تماس بیشتری با جاده می کنند. ممکن است به دلیل نشت روغن در کمک فنر باشد که به معنای خرابی کمک فنر است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
گالری تصاویر Honda S90‎ + توضیحات

2. ضربه یا صدای ناشی از تعلیق:

اگر هنگام عبور موتورسیکلت از روی یک ضربه یا تکه ناهموار صدای کوبیدن یا تق تق می شنوید، ممکن است به دلیل شکستگی، فرسوده شدن یا شل شدن قسمت تعلیق باشد که برای رفع مشکل باید تعویض شود.

3. نشت روغن:

نشت روغن منجر به عدم میرایی در موتورسیکلت می شود. نشانه نشت روغن کاملاً محسوس است. شما متوجه یک باقیمانده چربی سیاه رنگ در اطراف انتهای میل شوک خواهید شد زیرا روغن کثیفی را جذب می کند. اگر فوراً آن را تعمیر نکنید، صدمه زدن به کمک فنر زمان زیادی طول نخواهد کشید.

4. بالانس نبودن:

بالانس نبودن باعث جهش لاستیک ها می شود و با افزایش سرعت، کنترل و کشش را از دست می دهید. موتورسیکلت احساس ناپایداری می کند، به خصوص در هنگام پیچیدن. این کار هندلینگ موتورسیکلت را دشوار می کند و کنترل کمتری روی چرخ ها احساس می کنید. سیستم تعلیق پس از یک ضربه قادر به بازگشت به حالت اولیه خود نیست.

5. افزایش زمان توقف:

اگر ترمزهای شما زمان بیشتری برای توقف دارند، به این معنی است که کمک فنرها را فرسوده کرده اید. اگر از افزایش زمان توقف برای رسیدن به بالای ایمن آگاه نباشید، این می تواند یک وضعیت خطرناک باشد. این ممکن است باعث تصادفات مختلفی شود. اگر متوجه این مشکل شدید فورا اقدام کنید و سیستم تعلیق را بررسی کنید.

6. سایش ناهموار لاستیک:

وقتی موتورسواری می‌کنید که کمک فنرهای فرسوده دارد، تماس مناسب لاستیک‌ها با زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ساییدگی ناهموار لاستیک‌ها می‌شود. حتی یک پرش جزئی می تواند باعث تماس نامتعادل با جاده شود. اگر آج لاستیک خود را بررسی کنید، متوجه اثرات ضربه گیر فرسوده خواهید شد.

علائم مشکل تعلیق
علائم مشکل تعلیق در موتور سیکلت چیست؟

نحوه نگهداری سیستم تعلیق موتورسیکلت

سیستم تعلیق اغلب نادیده گرفته ترین قسمت موتور سیکلت است. یک سیستم تعلیق به درستی برای اطمینان از ایمنی و عملکرد بهینه موتورسیکلت مهم است. تعمیر و نگهداری منظم می تواند به شما کمک کند تا مشکلاتی را که می توانند باعث تعلیق معیوب شوند، شناسایی کنید.

● تنظیم تعلیق

تنظیمات سیستم تعلیق باید با توجه به نیاز و وزن سوارکار تنظیم شود. این یک اشتباه رایج است که اکثر سوارکاران انجام می دهند، آنها سیستم تعلیق را مطابق با نیازهای خود تنظیم نمی کنند و با تنظیمات کارخانه ادامه می دهند. همیشه سیستم تعلیق را طوری تنظیم کنید که هنگام خرید موتورسیکلت جدید مناسب شما باشد. این شامل نرخ فنر، تنظیم سرعت بالا و پایین، ویسکوزیته روغن و غیره است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه لوازم اورجینال و غیراورجینال برای موتورهای هوندا

● تعمیر و نگهداری

داشتن یک برنامه زمان بندی مشخص برای نگهداری منظم سیستم تعلیق بسیار مهم است زیرا تا زمانی که به طور کامل کار نکند متوجه خراب شدن آن نخواهید شد. برخی از عوامل رایجی که باعث خراب شدن سیستم تعلیق می شوند عبارتند از: گرما، آلودگی روغن و تخریب در اثر استفاده، لاستیک های آسیب دیده یا شل شده و یا آسیب دیده است.

● تعلیق را تمیز نگه دارید

کثیفی می تواند به مهر و موم و لوله های لغزنده آسیب برساند. برای افزایش عمر سیستم تعلیق آن را تمیز نگه دارید و قبل از تمیز کردن به طور مرتب آن را بررسی کنید.

● مراقب هرگونه آسیب در مهر و موم، لوله های داخلی و فنرهای ضربه ای باشید

مهر و موم، لوله های داخلی و فنرهای ضربه گیر اجزای بسیار مهم سیستم تعلیق هستند. به طور مرتب این قطعات را برای هر گونه آسیب بررسی کنید زیرا ممکن است بر حرکت سیستم تعلیق تأثیر جدی بگذارد. در صورت آسیب دیدگی سریعا اقدام به تعویض نمایید.

● روغن موتور را چک کنید

سیستم تعلیق دارای روغن برای روانکاری است. اگر مهر و موم ها آسیب ببینند ممکن است نشتی روغن وجود داشته باشد که ممکن است بر میرایی تأثیر بگذارد. با استفاده منظم، روغن به دلیل فشرده سازی و برگشت به براده های فلزی آلوده می شود. این براده ها می توانند باعث گیرکردن فنرها شوند. ویسکوزیته روغن نیز باید بررسی شود زیرا بر عملکرد میرایی تأثیر می گذارد.

خرابی سیستم تعلیق
نحوه نگهداری سیستم تعلیق موتورسیکلت

نتیجه

توصیه کارشناسان این است که سیستم تعلیق خود را حداقل سالی یک بار سرویس کنید و به طور مرتب آن را بررسی کنید تا در صورت سایش و پارگی برای کیفیت سواری و ایمنی بهتر، ساعت را نگه دارید. برای بهبود عمر سیستم تعلیق، علائم هشداردهنده و نکات تعمیر و نگهداری فوق را همیشه در نظر داشته باشید. بیمه جامع موتورسیکلت را برای پوشش هر گونه خسارت یا خسارت ناشی از تصادف یا رویداد غیرقابل پیش بینی دریافت کنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات فوق صرفاً به منظور توضیح است. برای جزئیات بیشتر، لطفاً قبل از انعقاد فروش به عبارات خط‌مشی و بروشور مراجعه کنید.

 

پیام بگذارید

تماس با ما