محدود کننده دور موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

محدود کننده دور موتور

محدود کننده دور موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

اکثر خودروها حداکثر سرعت بسیار بالاتری دارند. بنابراین، برای بهبود ایمنی جاده‌ها، محدودکننده‌های سرعت باید در خودروهای جدید نصب شوند.

هر آنچه را که باید در مورد محدود کننده های سرعت بدانید بیابید:

  1. محدود کننده سرعت چیست؟
  2. چرا محدود کننده های سرعت معرفی می شوند؟
  3. محدود کننده های سرعت چگونه کار می کنند؟
  4. آیا می توانید یک محدود کننده سرعت را بردارید؟
  5. محدودیت سرعت چه تاثیری روی خودروی من خواهد داشت؟
  6. محدود کننده سرعت چیست؟

محدود کننده سرعت یک وسیله ایمنی است که بر روی خودرو نصب می شود تا از تجاوز خودرو از محدودیت های سرعت از پیش تعیین شده جلوگیری کند.

اگرچه شبیه کروز کنترل به نظر می‌رسد، اما محدودکننده‌های سرعت به شما اجازه می‌دهند تا در حالت عادی شتاب بگیرید و سرعت خود را کاهش دهید، اما زمانی که بالاتر از حد تعیین‌شده رانندگی می‌کنید، به عنوان یک سیستم هشدار سرعت عمل می‌کند.

محدود کننده سرعت موتور
محدود کننده دور موتور چیست؟

صدای محدود کننده دور موتورسیکلت

صدای منحصر به فرد محدود کننده دور موتورسیکلت ممکن است برای شما قابل تشخیص باشد. صدای راتاتات تولید می کند، و اغلب احمقی هایی را خواهید دید که فکر می کنند باحال هستند، به طور مکرر موتور خود را به لیمیتر می زنند. محدودیت‌های دور به همان دلیلی وجود دارد که محدودیت‌های سرعت وجود دارد، و این به این دلیل است که هر چه سریع‌تر حرکت کنید، احتمال وقوع اتفاقات وحشتناک بیشتر می‌شود. برای مقایسه، سرعت بیش از حد در جاده می تواند مدیریت پیچ یا توقف در مواقع اضطراری را دشوارتر کند. به همین ترتیب، سرعت بیش از حد قطعات داخل موتور شما می تواند منجر به خرابی فاجعه بار و هزینه تعمیرات سنگین شود.

پیستون و شاتون حاوی جرم هستند و در نتیجه اینرسی و تکانه زیادی را در هنگام حرکت حمل می کنند. این بدان معنی است که آنها در برابر تغییرات سرعت و جهت مقاومت می کنند. با افزایش دور موتور، پیستون بیشتر تلاش می کند تا خود را از شاتون جدا کند. در همین حال شاتون می خواهد خود را از میل لنگ دور کند. اگر این سرعت‌های بیش از حد موتور حفظ شود، فلز خسته می‌شود و موتور در نهایت خود را به قطعات خرد می‌کند.

چرا محدود کننده های سرعت معرفی می شوند؟

آنها برای کمک به بهبود ایمنی جاده با کاهش میزان تصادفات وارد شده اند. شورای ایمنی حمل و نقل اروپا (ETSC) گفته است که این اقدام می تواند تصادفات را تا 30 درصد کاهش دهد و در عرض 15 سال جان 25000 نفر را نجات دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت سبک استریت (‌Street)

محدودکننده‌های سرعت به جلوگیری از بالا رفتن سرعت مجاز توسط افراد کمک می‌کند که منجر به جریمه‌های کمتر و تصادفات احتمالی می‌شود. و، تصور می‌شود که آنها مزایای زیادی برای رانندگان خواهند داشت، از جمله بهره‌وری سوخت بهتر، انتشار CO2 کمتر و به طور بالقوه حق بیمه کمتر.

محدود کننده های سرعت چگونه کار می کنند؟

فناوری محدودکننده سرعت، که به نام دستیار سرعت هوشمند (ISA) نیز شناخته می‌شود، با استفاده از داده‌های GPS و دوربین‌های نرم‌افزار تشخیص علائم سرعت، برای تشخیص حداکثر سرعت مجاز در آن منطقه کار می‌کند. سیستم های ISA به طور خودکار ترمز را اعمال نمی کنند، اما در عوض قدرت موتور را محدود می کنند تا سرعت شما کاهش یابد.

همچنین تا زمانی که با سرعت مجاز یا کمتر از حد مجاز رانندگی کنید، هشدارهای صوتی و تصویری برای شما ارسال می شود. با فشار دادن شدید پدال گاز، می‌توانید محدودیت‌ها را لغو کنید، اما هر بار که ماشین دوباره راه‌اندازی می‌شود، بازنشانی می‌شود.

محدود کننده های سرعت چگونه کار می کنند؟
محدود کننده های سرعت چگونه کار می کنند؟

آیا می توانید یک محدود کننده سرعت را بردارید؟

طبق مقررات فعلی، می‌توانید سیستم ISA را خاموش کنید. با این حال، در صورت اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر، این ممکن است در آینده تغییر کند. و به یاد داشته باشید، تجاوز از حد مجاز سرعت در هر جاده ای خطرناک است و همچنین رانندگی بیش از حد مجاز سرعت تعیین شده غیرقانونی است.

لاستیک های چند ترکیبی چیست؟

  •  باعث صرفه جویی در پیستون ها، میله های اتصال و میل لنگ شما می شود.

پیستون های موتوری با دور بالا مانند Kawasaki Ninja ZX-25R را در نظر بگیرید. با محدودیت دور بیش از 17000 دور در دقیقه، به راحتی می توان تصور کرد که هر پیستون در معرض چه مقدار سرعت (و گرما) قرار می گیرد. 17000 بار در دقیقه از یک توقف کامل در انتهای سکته تا بالای ضربه شتاب می گیرد.

به طور طبیعی، این شتاب آنی فشار زیادی را به پیستون، میل لنگ و شاتون وارد می کند. در حالی که وزن سیستم کامل در حالت استراحت تنها چند گرم است، جرم پیستون نسبت به سرعتی که در آن می‌چرخد به شدت افزایش می‌یابد. برای در نظر گرفتن این موضوع، وزن آن به اندازه خود دوچرخه کامل است که بر روی قسمت داخلی موتور شما سنگینی می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، درک اینکه چرا موتورها بدون محدود کننده دور دارای چنین تمایل بالایی برای خرابی هستند، ساده است.

  • از سوپاپ گرانبهای شما محافظت می کند
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
3 راه برای راحت تر کردن صندلی موتور سیکلت

به غیر از انتهای پایینی، که شامل میل لنگ، شاتون ها و پیستون ها می شود، سوپاپ های شما نیز در صورت برداشتن یا حذف یک محدود کننده دور از موتور شما در خطر تخریب هستند. اگر دور موتور به اندازه کافی بالا باشد، تکانه اجزای سوپاپ، که شامل سوپاپ ها، بازوهای چرخان، بادامک ها و پیروان شما می شود، ممکن است برای فنرها بسیار قوی باشد و ممکن است سوپاپ ها از حرکت بادامک پیروی نکنند. برای فاجعه

این پدیده فاجعه بار به عنوان شناور سوپاپ شناخته می شود و تقریباً یک حکم اعدام برای موتور شما است. اگر سوپاپ برای مدت طولانی باز باشد، ممکن است با بالا آمدن پیستون در داخل سیلندر تماس پیدا کند. موتور شما به طور معمول قبل از توقف کامل، صدای فلزی بلند و خش دار ایجاد می کند. بنابراین، بله، شناور سوپاپ دلیل مهم دیگری برای محدود کننده دور موتورها است.

شایان ذکر است که برخی از موتورها مانند موتورهای دسمودرومیک دوکاتی به هیچ وجه نیازی به فنر سوپاپ ندارند. یک بازوی تکان دهنده جداگانه باعث بسته شدن سوپاپ در موتور Desmo می شود و شناور شدن سوپاپ را غیرممکن می کند. از سوی دیگر، دسمو دوکاتیس هنوز دارای محدودیت‌کننده‌های دور است، زیرا سایر قطعات رفت و برگشتی آن‌ها به سادگی نمی‌توانند قوانین فیزیک را زیر پا بگذارند.

  • اصولاً از منفجر کردن موتورها جلوگیری می کند.

اکثر موتورسیکلت‌های امروزی دارای محدودکننده‌های دور خارج از کارخانه هستند که باعث کاهش سوخت یا جرقه برای حفظ دور در دقیقه در سطح ایمن می‌شود. در بیشتر موارد، سازنده فضای زیادی برای خطا باقی می گذارد، به این معنی که موتورها معمولاً می توانند با سرعت بسیار بالاتری نسبت به محدود کننده های داخلی بچرخند. به این ترتیب، محدودیت دور در دقیقه برای ایمنی موتور وجود دارد و نه برای خودنمایی در چراغ های توقف یا جلسات دوچرخه.

محدود کننده دور موتور
لاستیک های چند ترکیبی چیست؟

با این وجود، نگه داشتن موتور در حال چرخش نزدیک به لیمیتر، یا بدتر از آن، کوبیدن بی مورد لیمیتر همچنان می‌تواند باعث آسیب جدی شود. چرخاندن موتور و کوبیدن دائمی لیمیتر هنوز یک راه مطمئن برای وارد کردن آسیب دائمی و گران قیمت به موتور شما است، به خصوص زمانی که موتور تحت بار نباشد (یعنی خودنمایی با چرخاندن دور موتور به ماه در حالت خنثی). به یاد داشته باشید، مانند همه چیز در زندگی، اعتدال کلیدی است، و همین امر در مورد موتور دوچرخه شما صادق است.

پیام بگذارید

تماس با ما