عوامل گرم شدن بیش از حد موتور چیست؟

گرم شدن بیش از حد موتور

عوامل گرم شدن بیش از حد موتور چیست؟

گرمای بیش از حد موتور به عنوان یک مشکل رایج موتورسیکلت در نظر گرفته می شود که در زمانی که کمترین انتظار را داشته باشد، بهترین را برای موتورسواران به ارمغان می آورد. گرمای بیش از حد موتور می تواند مشکل ساز باشد و خروج از شرایط ناشی از گرمای بیش از حد می تواند گران باشد. با وجود این، بسیاری از موتورسواران هنوز از این وضعیت چشم پوشی می کنند و ممکن است دقیقاً ندانند که چرا موتور تمایل به گرم شدن بیش از حد دارد و چه کاری می توان در مورد آن انجام داد.

به این ترتیب، مهم است که بدانید دقیقاً چه چیزی باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود، و مهمتر از آن، چگونه سواران می توانند از وقوع چنین موقعیت هایی جلوگیری کنند. در اینجا پنج دلیل رایج‌تر که چرا موتورهای موتورسیکلت بیش از حد گرم می‌شوند، و کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از بروز گرمای بیش از حد انجام دهید، آورده شده است.

علت گرم شدن موتور
عوامل گرم شدن بیش از حد موتور

وقتی موتورسیکلت شما بیش از حد گرم می شود چه باید کرد؟

یکی از رایج ترین دلایل داغ شدن بیش از حد موتور به دلیل سختی سواری است. عبور از دنده‌ها با دور بالا، عجله‌ای غیرقابل جایگزین را ایجاد می‌کند که وقتی شرایط جاده اجازه می‌دهد، موتورسواران آن را در آغوش می‌گیرند. هنگامی که یک موتورسیکلت وظیفه تامین نیروی فراوانی را در بازه‌های زمانی مختلف دارد، موتور باید کمی بیشتر بچرخد و کمی سخت‌تر کار کند تا قدرت مورد نظر راکب را تامین کند. به این ترتیب، موتور گرم می شود و گاهی اوقات می تواند فراتر از دمای عملیاتی طراحی شده فشار داده شود. گرمای بیش از حد موتور ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که موتور موتور سیکلت از حد خود خارج شود.

به منظور جلوگیری از این امر، پاسخ می تواند نسبتاً مستقیم باشد. سعی کنید موتور موتور سیکلت خود را با دورهای کمتر در دقیقه بچرخانید و فقط در صورت نیاز، دریچه گاز را فشار دهید. وقتی موتور شما با دور کمتری می‌چرخد و بار کمتری از موتور خواسته می‌شود، دما در محدوده عملیاتی سیستم خنک‌کننده شما نگه داشته می‌شود و می‌تواند دما را در حد پایین نگه دارد.

  • سیستم خنک کننده معیوب

هنگامی که یک سیستم خنک کننده مورد سوال است، متغیرهای زیادی وجود دارد که می تواند باعث بازده خنک کننده ضعیف شود. خرابی فن رادیاتور، پمپ آب معیوب، شرایط خنک کننده کهنه، رادیاتور کثیف موتورسیکلت، و درپوش فرسوده رادیاتور همگی باعث می شوند سیستم خنک کننده شما ضعیف تر از آنچه در ابتدا طراحی شده بود کار کند و باعث گرم شدن بیش از حد موتورها شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین فیلم های موتور سیکلت ساخته شده تا کنون

به منظور جلوگیری از گرمای بیش از حد موتور ناشی از سیستم خنک کننده معیوب، مهم است که بررسی کنید که اجزای ذکر شده همیشه در حالت بالایی هستند. چرخش فن رادیاتور خود را بررسی کنید، اطمینان حاصل کنید که درپوش رادیاتور یک مهر و موم کامل با رادیاتور ایجاد می کند، از مرکز خدمات خود بخواهید پمپ آب را بازرسی کند، و در صورت امکان به شستشوی کامل مایع خنک کننده توجه کنید.

  • روغن موتور بد

پرداختن به روغن موتور می تواند موضوع پیچیده ای باشد. توصیه های روغن موتور را از هر موتورسوار بپرسید و مطمئن شوید که مجموعه ای از توصیه های مارک های مختلف، ویسکوزیته روغن و مشخصات روغن پایه را دریافت خواهید کرد. با وجود این، همیشه مهم است که از مشخصات روغن توصیه شده سازنده خود پیروی کنید تا به بهترین نتایج برسید. هنگامی که یک موتور وظیفه دارد با روغن خارج از مشخصات طراحی شده کار کند، موتور شما باید سخت کار کند تا مطمئن شود که روغن می تواند موتور را به درستی روغن کاری کند.

روغن موتوری که برای موتور طراحی نشده است، می تواند به داخل محفظه احتراق فرار کند و به سطح روغن ما وارد شود، یا اگر موتور بیش از حد داغ شود، می تواند به راحتی در داخل مخزن بخار شود. هنگامی که سطح روغن خیلی پایین است، مقدار ناکافی روغن برای خنک کردن موتور درخواست می شود و می تواند از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند.

اصطکاک اضافه شده با ویسکوزیته متفاوت روغن نیز می تواند باعث اصطکاک بیشتر در داخل موتور شود و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. به این ترتیب، بهترین راه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور ناشی از روغن بد این است که اطمینان حاصل کنید که موتورسیکلت شما مطابق با مشخصات روغن توصیه شده سازنده کار می کند و موتور شما همیشه مقدار مناسبی روغن در داخل موتور دارد.

گرم شدن موتور
علل گرم شدن موتور

عدم تعادل هودا و سخت

برای اینکه موتورسیکلت شما قدرت تولید کند، موتور شما باید تعادل هوا و سوخت سالمی داشته باشد تا احتراق ایده آل را تسهیل کند. از کارخانه، موتورسیکلت شما می تواند این نسبت ایده آل از هوا و سوخت را بسیار طبیعی ایجاد کند. با این حال، با گذشت زمان، فرسودگی و فرسودگی ناشی از استفاده از کیلومترها می‌تواند باعث انحراف از نسبت ایده‌آل هوا به سوخت شود و باعث شود موتور شما ضعیف کار کند. کارکردن با سوخت زیاد، در واقع دمای احتراق خنک‌تر را تسهیل می‌کند، اما این به قیمت تحویل ضعیف نیرو و تجمع کربن در شمع و دریچه‌های موتور تمام می‌شود. از سوی دیگر، بدون چربی در حال اجرا، با هوای بیش از حد در نسبت، می تواند باعث صداهای پینگ، قدرت ضعیف و در نهایت دمای احتراق بسیار بالا شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه موتور سیکلت هوندا و یاماها

هنگامی که نسبت هوا به سوخت موتور به سمت یک مخلوط بدون چربی منحرف می شود، گرمای بیش از حد موتور به راحتی رخ می دهد. برای جلوگیری از ایجاد یک مخلوط بدون چربی، دو چیز باید اتفاق بیفتد: یا می توانید سوخت بیشتری را به مخلوط وارد کنید یا مقدار هوای ورودی به سیستم را کاهش دهید. برای کسانی که موتورسیکلت های کاربراتوری دارند، یک تعویض ساده فیلتر هوا و تنظیم کاربراتور ممکن است این مشکل را حل کند. برای موتورسیکلت‌های انژکتوری، تعویض فیلتر هوا و بازرسی سیستم تحویل سوخت می‌تواند این مشکل را حل کند و تعادل را در نسبت هوا به سوخت ایجاد کند و به دوچرخه اجازه دهد تا همانطور که در نظر گرفته شده است عمل کند.

حرکت موتور سیکلت در هوای گرم

آخرین اما نه کم اهمیت ترین، هوای گرم می تواند به راحتی باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود. هوای خنک همیشه بهترین راه حل برای موتورهای داغ است. به همین دلیل است که گاهی اوقات دمای موتور ممکن است در هنگام حرکت در بزرگراه نسبت به هنگام رفت و آمد در ترافیک شهری سردتر باشد. نسیم مداوم هوای خنک اجازه می دهد تا گرمای موتور در محیط پخش شود و دمای کار شما را حفظ کند.

با این حال، آب و هوای استوایی ما در فیلیپین گاهی اوقات به دلیل هوای گرم می تواند برای خنک کردن موتور معکوس باشد. در هوای بسیار گرم، موتورها می توانند به سختی خنک شوند، زیرا هوای گرم دمای داغ موتور را به راحتی از بین نمی برد، به خصوص در هنگام رفت و آمد و محیط های کم سرعت.

روغن موتور موتورسیکلت
حرکت موتور سیکلت در هوای گرم

راه حل خنک کردن موتور

راه‌حل‌های این مشکل آن‌قدر ساده نیست که ما بتوانیم آن ها را برطرف کنیم، زیرا یک موتورسوار نمی تواند به راحتی کنترل دمای اتمسفر را انجام داد. اگر با آب و هوای بسیار گرم و محیط سواری مواجه می شوید که اجازه جریان ثابت هوا را نمی دهد، سوارکار می تواند با کاهش همه دلایل احتمالی گرمای بیش از حد، از گرمای بیش از حد جلوگیری کند. بخش های قبلی بیشترین کمک را برای این وضعیت خواهند داشت و سوارکاران می توانند از بخش های قبلی به عنوان چک لیستی از وظایف آماده سازی استفاده کنند تا موتور بتواند با هوای گرم بسیار بهتر مقابله کند.

پیام بگذارید

تماس با ما