پمپ روغن موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

پمپ روغن موتور

پمپ روغن موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

این پمپ روغن هوندا CBR600RR است. زیر موتور می نشیند و پایش در مخزن روغن است. Generated به این معنی است که یکی از دو قسمتی که این پمپ از آن تشکیل شده است را ایجاد کرده و سپس شکل قسمت مکمل را ایجاد کرده است.

اگر محفظه را برداریم، یک روتور داخلی چهار لوب و یک روتور بیرونی پنج لوب می بینیم. پمپ جروتور دارای لوب های انتهایی در روتور داخلی و انتهای به علاوه یک در روتور خارجی است. وقتی این را برگردانم، می بینید که این فضا در اینجا بزرگتر می شود. حالا تا جایی که می تواند بزرگ شده است. و اکنون دوباره شروع به کوچک شدن کرده است.

روغن پمپ موتور
تعریف پمپ روغن چیست؟

تعریف پمپ روغن چیست؟

پمپ روغن وسیله ای مکانیکی است که در موتور برای گردش روغن به قسمت های متحرک مانند یاتاقان، میل بادامک و پیستون ها به منظور جلوگیری از ساییدگی و پارگی قطعات استفاده می شود. این یکی از اجزای ضروری سیستم روغن کاری موتور است که نباید اشتباه کند و در غیر این صورت خرابی رخ خواهد داد.

وظایف پمپ روغن

وظایف پمپ روغن در خودرو عبارتند از:

  • انتقال روغن به قسمت های ضروری موتور تحت فشار.
  • حرکت روان کننده موتور در اطراف موتور را آسان کنید.
  • جهت حرکت روغن را از طریق گالری ها به قسمت های مختلف ارائه می دهد.
  • به بازگشت روغن داغ به روغن خنک کننده در مخزن کمک می کند.
  • گردش روغن را در داخل موتور ثابت نگه می دارد.

اصل کار پمپ روغن در موتور چیست؟

پمپ روغن در موتور برای روانکاری اجتناب ناپذیر است زیرا موتورها باید به درستی روغن کاری شوند. پمپ روغن معمولاً دنده ای از میل لنگ است که بلافاصله شروع به پمپاژ روغن می کند. در برخی از موتورهای بدون روغن مانند دو زمانه از انژکتور روغن استفاده نمی شود.

از یک صافی، روغن به پمپ روغن می رود و سپس از طریق مبدل حرارتی جریان می یابد و در آنجا خنک می شود. سپس روغن خنک شده از طریق گالری ها به قسمت های متحرک موتور قبل از بازگشت به کاروان جریان می یابد. اگر موتوری با انژکتور طراحی شود، مقدار کمی از روغن به سمت آن منحرف می شود.

روغنی که به داخل سیلندر تزریق می شود فضای بین دیواره سیلندر و رینگ های پیستون را آب بندی می کند. این امر از خروج هوای فشرده از پیستون ها جلوگیری می کند که باعث افزایش راندمان کلی موتور می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت سبک کاف ریس (Cafe Race)

فشار روغن موتور تا 10 psi در هر 1000 دور در دقیقه (rpm) تولید می کند که حدود 55-65psi است. فشار ژورنال و یاتاقان میل لنگ بسیار بالاتر از 50,60 psi است که توسط شیر تخلیه نسبی پمپ تنظیم می شود و به صدها psi می رسد.

این فشار بالا توسط سرعت های نسبی بر حسب فوت بر ثانیه ژورنال میل لنگ و نه دور در دقیقه ایجاد می شود. یاتاقان، عرض یاتاقان، ویسکوزیته روغن و دما، متعادل در برابر فاصله یاتاقان در نظر گرفته می شوند.

موتورهای کم سرعت با ژورنال های نسبتاً بزرگ با پمپ متوسط ​​و اندازه و فشار طراحی می شوند. این به این دلیل است که فشار پمپ سوراخ را پر نمی کند و روغن را در فضای حلقوی سریعتر از نشتی تازه می کند. فشار کم نشان می دهد که نشتی از یاتاقان ها بیشتر از نرخ تحویل پمپ است.

پمپ روغن موتورسیکلت
اصل کار پمپ روغن در موتور چیست؟

کاربرد پمپ های مکانیکی

محفظه دارای یک طرف ورودی و یک طرف اگزوز است. ورودی به سمت روتور می رود که در آن فضا بزرگتر می شود بنابراین روغن را می کشد. و سپس به سمت دیگر حرکت می کند، جایی که این فضا در حال کوچکتر شدن است. این سمت تحویل پمپ است. این روغن را به سیستم روغن می فرستد، ابتدا به فیلتر، سپس به گالری اصلی روغن و سپس به وظایف متعدد خود.

پمپ های مکانیکی به سه گروه تقسیم می شوند – فقط تغذیه، فقط جابجایی و پمپ های دوبلکس که هر دو نقش را ایفا می کنند. بسیاری از موتورهای تلفات کلی بعدی که اغلب در دهه 1920 و اوایل دهه 1930 مورد استفاده قرار می گرفتند، همراه با برخی از موتورهای ورزشی مانند موتورهای سریع السیر، تنها با پمپ های تحویل مکانیکی موتور محور استفاده می شدند که در بسیاری از موارد برای اندازه گیری روغن در موتور استفاده می شد. غالباً روغن هر بار یک قطره به میل لنگ می رسید و سپس به اطراف پاشیده می شد.

به دلایل مختلفی – از جمله آب بندی بهتر روغن در رینگ های پیستون و اتصالات – بسیاری از سازندگان از اواخر دهه 1920 به بعد سیستم های روانکاری با سوپ خشک را توسعه دادند. با بهبود آب بندی روغن موتور و افزایش عملکرد موتور، کنترل سطح روغن در داخل میل لنگ، که اغلب بیش از حد زیاد می شد، دشوارتر می شد و مالکان را تشویق می کرد تا نرخ تحویل روغن را با تنظیم کاهش دهند. سپس هنگامی که دستگاه برای کار با سرعت کم استفاده می شد، پتانسیل کاهش سطح روغن وجود داشت.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا و تکنولوژی ضدسرقت: راهکارهایی برای محافظت در محیط‌های خطرناک

روان کننده قطعات موتورسیکلت

مفهوم روانکاری سامپ خشک چیز جدیدی نبود و بیش از یک دهه برای تعداد معدودی از موتورسازان، پیش از عجله رایج برای سیستم‌های سامپ خشک در اواخر دهه 1920 است. از دیگر مزایای این سیستم می‌توان به توانایی فشار دادن روغن در حجم اطراف موتور – به ویژه یاتاقان‌هایی که به دلیل عملکرد بهتر موتور مانند یاتاقان‌های بزرگ و اصلی تحت فشار زیاد هستند – و به دیواره‌های بشکه، به حداقل رساندن کشش روغن اشاره کرد. در داخل میل لنگ با حفظ سطح روغن در ارتفاع کم و مزایای ترکیبی خنک کردن روغن و خنک کننده روغن موتور.

پمپ روغن موتور سیکلت سیستم های مخزن خشک دو مسیر طراحی را دنبال کردند. چند ماشین کپی شده تمرین می کنند با استفاده از یک پمپ در سطح پایین تر از میل لنگ که روغن اغلب با نیروی گرانش به جای پمپ به داخل آن باز می گردد. یا به طور متناوب، روغن توسط پمپ به یک مخزن جداگانه، اغلب یک مخزن فولادی یا آلومینیومی با گیج نازک که معمولاً از راه دور از موتور نصب می‌شود، بالا می‌برد.

تزریق سوخت به طور خودکار ارتفاع، دما و فشار هوا را جبران می کند زیرا دارای سنسورهایی است که فشار هوا را اندازه گیری می کند. برای مثال، اگر از قله کوه سوار شوید، همان مخلوطی را در بالا خواهید داشت که در پایین داشتید. شما همان قدرت را نخواهید داشت زیرا چگالی هوا کمتر است. در یک روز سرد و پرفشار، موتور شما قدرت بیشتری تولید می‌کند، اما همچنین مانند موتور کاربراتوری ضعیف نمی‌شود.

تعویض روغن موتور
روان کننده قطعات موتورسیکلت

سخن آخر

گردش روغن در یک موتور احتراق داخلی توسط پمپ روغن انجام می شود. پمپ روغن بخشی از سیستم روغن کاری موتور است که روغن را تحت فشار پمپ می کند. این روغن را از حوضچه از طریق گالری ها به بلبرینگ چرخان، پیستون های لغزنده و میل بادامک موتور پمپ می کند.

هدف اصلی این سیستم این است که روغن روان کننده تحت فشار برای گردش در قسمت های متحرک موتور باشد. روغن پمپ شده نیز دمای موتور را حفظ می کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما