علت سیاه شدن شمع موتور سیکلت چیست؟

سیاه شدن شمع موتور سیکلت

علت سیاه شدن شمع موتور سیکلت چیست؟

شمع یکی از اجزای اساسی موتور است. اطلاعات مهمی در مورد سلامت و عملکرد موتور از آن به دست می آید. شمع موتور سیکلت اغلب نادیده گرفته می شود یا کمتر از آنچه که هست اهمیت دارد. اغلب اوقات شما به دنبال علت خرابی موتور می روید، کسی که می داند کجا، چه زمانی همه چیز می تواند به سادگی به او بستگی داشته باشد: شمع.

اگرچه شمع یک عنصر به ظاهر ساده است، اما در واقع نقش اساسی در موتور، به عنوان ارگان اصلی سیستم جرقه زنی دارد. این وظیفه سوزاندن مخلوط هوا و بنزین فشرده شده است و احتراق را تحریک می کند که سپس باید در داخل محفظه احتراق منتشر شود. این به لطف انتشار جرقه بین دو الکترود، با فرآیندی، در اصل، کاملاً شبیه به آنچه که روزانه در اشتعال هر اجاق گاز رخ می دهد، انجام می شود. بدیهی است که شرایطی که در آن این اتفاق می افتد کاملاً متفاوت است و احتراق نیز به دلیل این واقعیت است که مخلوط به دلیل شرایط موجود در سیلندر به دما و فشار قابل توجهی می رسد.

شمع موتورسیکلت
اهمیت شمع موتورسیکلت

برای اینکه جرقه از یک نقطه به نقطه دیگر از دو الکترود (به طور کلی به یک داخلی و دیگری خارجی تقسیم می شود) بپرد، ولتاژ جریان باید بسیار بالا باشد، یعنی بین 12000 تا 18000 ولت: برای داشتن یک اصطلاح مقایسه، به یاد داشته باشید که شبکه برق خانگی با ولتاژ 220-240 ولت کار می کند، در حالی که سیستم الکتریکی یک موتورسیکلت 12-14 ولت است. ولتاژ الکتریکی از مقدار اخیر به 1000 برابر بیشتر از طریق سیم پیچ ها، ترانسفورماتورهای واقعی جریان، افزایش می یابد. در دوکاتی دو سوپاپ دهه گذشته، طبق دستورات کلاسیک، در نزدیکی باتری، زیر مخزن قرار گرفته اند. در جدیدترین مدل‌ها، مینیاتوری شده‌اند و به جای دیگری منتقل شده‌اند تا جا برای ایرباکس‌های بزرگ‌تر باز شود.

شمع در هر موقعیتی که باشد، همیشه در سر موتور وجود دارد. به طور معمول شمع موتور سیکلت به این صورت است که توسط یک بدنه فلزی متقاطع توسط یک میله فولادی (الکترود مرکزی) تشکیل شده است که از بقیه با یک پوشش چینی جدا شده است که از بیرون نیز قابل مشاهده است. در فاصله 0.5-0.7 میلی متری از نوک آن، الکترود دیگری قرار می گیرد که به جای آن به بدنه فلزی (الکترود جرمی) متصل می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علت کم شدن شتاب موتور سیکلت چیست؟

واضح است که فاصله بین این دو برای عملکرد صحیح مجموعه از اهمیت اساسی برخوردار است. بر روی بدنه یک نخ وجود دارد که برای محکم کردن شمع به سر موتور، مجهز به مهر و موم فلزی ویژه، مناسب برای اطمینان از یک مهر و موم فشرده سازی کامل است.

برای عملکرد عادی سیستم، الکترودها باید همیشه بین 500 تا 800 درجه حرارت داشته باشند. در واقع دمای پایین تر به زودی منجر به لکه دار شدن (و عدم کارکرد) می شود، در حالی که دمای بیش از حد باعث آسیب به الکترودها می شود و منجر به خودسوزی می شود.

در سمت چپ: رسوبات روغنی روی شمع نشانه سفتی ضعیف توسط باندهای الاستیک است. در سمت راست: یک سیم پیچ مشترک.

بنابراین، شمع نقش بسیار مهم دیگری نیز دارد: مبدل حرارتی. حذف گرمای اضافی از محفظه انفجار به میزان کم یا زیاد بسته به درجه حرارتی آن به عهده آن است. این تا حد زیادی به ویژگی های هندسی و سازنده الکترودها و عایق بستگی دارد.

بسته به کیفیت خاص موتور، این عناصر باید به گونه ای پیکربندی شوند که از طریق دفع گرمای انباشته شده در حین احتراق، همیشه دمای عملیاتی بهینه را تضمین کنند.

خرابی شمع موتور سیکلت
شمع موتورسیکلت: گرم یا سرد

شمع موتورسیکلت: گرم یا سرد

به همین دلیل است که در نامگذاری رایج، از اصطلاح شمع های “گرم” و شمع های “سرد” استفاده می شود: شمع های اولی یعنی شمع های گرم در موتورهای اسپرت کمتر، فشرده سازی ضعیف و رسیدن به تعداد دور کم، یعنی دماهای پایین تر استفاده می شوند. از طرف دیگر، از شمع های سرد در موتورهای با کارایی بالا، با نسبت تراکم بالا، که قادر به چرخش در سرعت های بالاتر (و در نتیجه گرمای بیشتر) هستند، استفاده می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور هوندا 250 CR

برای درک تفاوت این دو نوع، فقط به این واقعیت توجه کنید که یک شمع “سرد” سطح عایق کمتری نسبت به عایق “گرم” دارد (که در نتیجه باعث حذف کندتر گرما می شود).

برای به دست آوردن حداکثر کارایی موتور، لازم است که مخلوط در هر شرایطی کاملاً بسوزد و این دقیقاً به عملکرد خوب شمع ها بستگی دارد. علاوه بر این، به ویژه در موتورهای دو سیلندر با حجم زیاد، این خطر وجود دارد که جلوی شعله مسیر خود را خیلی آرام کامل کند یا حتی در زمان انبساط پیستون، بقایای مخلوط نسوخته باقی بماند.

حتی در موتورهای مجهز به یک شمع مشخص است که نصب شمع‌های مناسب از نظر درجه حرارتی، فاصله بین الکترودها و طول رزوه مطابق با تجویز سازنده توصیه می‌شود. صرفه جویی در مصرف شمع منجر به هدر رفتن بنزین و کاهش عملکرد می شود.

تعویض شمع موتور
تعویض شمع موتور سیکلت

نکات نگهداری صحیح موتورسیکلت

مهم ترین نکته در حفظ شمع های موتورسیکلت، انجام نگهداری مناسب آنها، از طریق بررسی های دوره ای دقیق، ضروری است. شمع در واقع جاسوسی از عملکرد موتور است، زیرا از وضعیت ظاهری آن وضعیت سلامت موتور را استنباط می کنیم.

قبل از هر چیز، لازم است برخی اقدامات احتیاطی ساده را در جداسازی و مونتاژ مجدد این قطعه ضروری رعایت کنید.

همه شمع ها دارای یک مهره شش ضلعی هستند، اما بسته به نوع شمع یا بسته به سازنده می تواند اندازه های مختلفی داشته باشد. سپس توصیه می شود که به انواع مختلف کلیدها مجهز شوید. جداسازی قطعات هرگز نباید مشکلی ایجاد کند، در حالی که در هنگام مونتاژ مجدد باید به وجود ناخالصی ها روی نخ یا نزدیک سوراخ روی سر توجه کرد تا از “آلودگی” محفظه احتراق جلوگیری شود.

همچنین به یاد داریم که شمع باید همیشه با دست پیچ شود تا زمانی که واشر کوبیده شود (اگر نو باشد). پس از آن می‌توانیم آن را با کلید، احتمالاً با استفاده از یک دینامومتری، با گشتاور ارائه شده توسط سازنده، سفت کنیم.

 

پیام بگذارید

تماس با ما