کمپرس موتور چیست؟

کمپرس موتور

کمپرس موتور چیست؟

تراکم یا کمپرس موتور یک عامل مهم در موتور خودرو یا موتورسیکلت است. به زبان ساده، این معیاری است که نشان می دهد یک سیلندر در یک موتور چقدر هوا و سوخت می تواند جمع کند. تراکم مقایسه ای است از میزان حجمی که می تواند در حداکثر اندازه (زمانی که پیستون در نقطه مینیمم پایینی قرار دارد) نسبت به حجم در حداقل اندازه خود (در نقطه ماکسیمم بالا تا آخر).

کمپرس هوا برای موتور سیکلت، موتور سیکلت، اسکوتر و موتورهای خودروهای کوچک، تا 75 درصد عملکرد موتور احتراق داخلی مورد استفاده برای موتور سیکلت، اسکوتر و خودروهای کوچک با حجم 50 سی سی تا 1500 سی سی را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. کمپرس موتور یک پمپ هوا با جابجایی مثبت است که به راحتی تولید می شود.

تراکم ( کمپرس ) یکی از مراحل تمام موتورهای احتراق داخلی است که هم در طراحی موتور بسیار مهم است و هم در خرابی موتور موثر است؛ نشت تراکم ایراد های زیادی برای موتور می تواند ایجاد کند. کمپرس با تامین هوای تازه فشرده، عملکرد موتور احتراق داخلی مورد استفاده برای موتورسیکلت ها، اسکوترها و حتی ماشین های کوچک را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.

تراکم یا کمپرس
تراکم یا کمپرس موتور

طراحی کمپرس به چه صورت است؟

کمپرس یک پمپ جابجایی مثبت است. این کمپرسور دارای طراحی ساده، قابلیت اطمینان قابل قبول و وزن سبک است. تولید انبوه این دستگاه، یک پمپ هوا ایجاد می کند که افزایش قدرت و افزایش گشتاور را تا 75 درصد ارائه می دهد. موتورهای موتورسیکلت و خودروهای کوچک با حجم 50 سی سی تا 1500 سی سی بیشترین مزیت را از کمپرسور در دور موتور 500 تا 12000 دور در دقیقه دارند. مزیت بهینه در موتورهای 50-350 سی سی – استفاده مداوم و موتورهای 400-1500 سی سی – برای اجرای کوتاه مدت مانند مسابقات خیابانی است. همچنین سوپرشارژر ممکن است برای بهبود عملکرد برخی از موتورهای دو زمانه استفاده شود.

کمپرس موتور را از نظر پتانسیل فشار در نظر بگیرید. با قرار دادن سوخت و هوا تحت فشار بیشتر، پتانسیل استخراج نیروی بیشتر از هوا و مخلوط سوخت (بسیار سریع) وجود دارد.

به عنوان یک مثال، بیایید یک موتور تک سیلندر با سوراخ 3 1/2 اینچ و کورس 4 1/4 اینچ را تصور کنیم. برای آسان کردن کارها، بیایید در TDC بگوییم، پیستون سطح تخت حتی با بالای عرشه نیز همراه است. بگذارید همچنین وانمود کنیم که حجم سر هشت اینچ مکعب است. Πr² فرمولی است که برای بدست آوردن مساحت حفره به آن نیاز داریم، سپس آن را ضرب در ارتفاع می کنیم تا به جابجایی 40.88 اینچ مکعبی برسیم. اکنون حجم محفظه احتراق را اضافه کرده و نسبت خود را که 48.88:8 است تنظیم می کنیم. نسبت تراکم همیشه با مخرج یک بیان می شود، بنابراین ما به سادگی حداکثر حجم سیلندر و محفظه را به حداقل تقسیم می کنیم تا نسبت تراکم 6.11:1 را بدست آوریم.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

حال، این یک مقایسه ساده شده است. عوامل دیگری نیز وجود دارد که موضوع را کمی پیچیده تر می کند. به عنوان مثال، نسبت تراکم را می توان با استفاده از یک واشر سر ضخیم تر یا نازک تر افزایش یا کاهش داد. همچنین می توان آن را با استفاده از پیستون هایی که اشکال مختلفی دارند تغییر داد.

نسبت تراکم در موتورهای مختلف

نسبت تراکم کمی متفاوت است، اما معمولا می تواند چیزی در مورد سطح عملکرد یا طول عمر یک موتور به شما بگوید.

ما در مورد نسبت تراکم در حالت ایستاده موتور صحبت می کنیم، اما واقعیت این است که موتورها با سرعت های بسیار متفاوتی حرکت می کنند. برای اینکه برخی از موتورهای دور بالا به خوبی کار کنند، یک دوره زمانی نسبتاً طولانی وجود دارد که دریچه های ورودی و خروجی هر دو باز هستند. بخشی از دلیل اینکه نسبت تراکم مدرن بسیار بالا رفته است، صرفاً کمک به جبران آن همپوشانی است.

بنابراین ممکن است تعجب کنید که چرا ما نسبت تراکم را مانند دیوانه وار بالا نمی بریم تا بتوانیم موتورسیکلت های تک سیلندر 200 اسب بخاری با وزن 200 پوند داشته باشیم. دو دلیل وجود دارد که این امکان پذیر نیست. اولین مورد این است که سوخت زمانی که تحت فشار زیاد قرار می گیرد، به خودی خود شروع به انفجار می کند. (در واقع یک دیزل اینگونه عمل می کند؛ آن موتورها حتی از شمع نیز استفاده نمی کنند. دیزلی با نسبت تراکم 20:1 اصلاً غیرمعمول نیست.) با سوخت اکتان بالاتر و متفاوت می توان از این کار جلوگیری کرد. طراحی محفظه احتراق، اما هنوز یک محدودیت عملی وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورهای اسکوتر (هوندا کلیک) به چه روغنی احتیاج دارند؟

(همچنین به همین دلیل است که بسیاری از دوچرخه‌های جدید به بنزین ممتاز نیاز دارند.) زمان‌بندی متغیر در موتورسیکلت‌های مدرن به دوچرخه‌ها اجازه می‌دهد تا با سوخت اکتان پایین‌تر کار کنند، اما ناهار رایگان وجود ندارد – شما با سوخت درجه پایین‌تر بهترین قدرت ممکن را نخواهید داشت. (این مهم است که به یاد داشته باشید که اگر موتور شما منفجر نشود، سوخت با اکتان بالا هیچ فایده ای ندارد. ریختن اکتان 108 در یک هوندا ریبل استوک باعث نمی شود یک لیسیدن سریعتر از 87 معمولی معمولی انجام شود.) با این حال، اگر دوچرخه‌ای Hi-po دارید، نمی‌خواهید قوطی‌های سوخت مسابقه‌های خارج از جاده را با قیمت 10 دلار در هر گالن استفاده کنید، بنابراین این بخش بزرگی از بالا نبودن نسبت تراکم است. اگر شما مانند 99 درصد افراد موتورسیکلت هستید، معمولاً در مسابقه شرکت نمی کنید و باید در یک توزیع کننده سوخت پر کنید.

دلیل دیگر اینکه نسبت تراکم محدودیت عملی دارد این است که فلز تنها می تواند تنش زیادی را تحمل کند. مطمئناً، طراحی هد و متالورژی می‌توانند (و می‌شوند!) بهبود می‌یابند، و به همین دلیل است که نسبت تراکم بالاتر در این مقطع برابر است، اما تنها ضربه‌هایی که بالای پیستون، زمین حلقه یا میله اتصال می‌تواند تحمل کند، وجود دارد. و با افزایش فشرده سازی، گرما نیز افزایش می یابد.

نسبت تراکم بالا در موتورهای سوپاپ بالای سر معمولاً سوپاپ ها و پیستون ها بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، بنابراین احتمال تخریب مبتنی بر تداخل بالا می رود. این منجر به نیاز به کنترل دقیق‌تر زمان‌بندی سوپاپ‌ها می‌شود، که در سال‌های اخیر به وجود آمده است و به نوبه خود منجر به افزایش CR (و قیمت بالاتر موتورسیکلت!) شده است.

کمپرس چیست
نسبت تراکم در موتورهای مختلف

این یک نوع راهنمای شروع نسبت تراکم است. انواع تفاوت های ظریف وجود دارد که ما پوشش ندادیم. با این حال، اکنون اصول اولیه را می‌دانید، بنابراین این یک عدد دیگر در برگه مشخصات است که به شما کمک می‌کند تا نیروی موتور سیکلت را کمی بهتر درک کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما