تفاوت موتورسیکلت‌های 2 زمانه و 4 زمانه

موتورسیکلت‌های 2 زمانه

تفاوت موتورسیکلت‌های 2 زمانه و 4 زمانه

اگر شما هم قصد خرید موتور سیکلت هوندا را دارید و درمورد تفاوت موتورسیکلت‌های 2 زمانه و 4 زمانه اطلاعات کافی ندارید، با ما در این مقاله همراه باشید زیرا در ادامه به بررسی ویژگی ها و مزایا و معایب هریک از موتورهای 2 زمانه و 4 زمانه می پردازیم.

موتورهای دو زمانه
موتورسیکلت‌های 2 زمانه

نحوه کار موتورهای چهار زمانه در مقابل دو زمانه

این روزها تعداد کمی از موتورسیکلت های خیابانی موتورهای دو زمانه دارند، بنابراین این سوال بیشتر برای موتورسواران آفرود مطرح است. در این مقاله، ما به موتورهای خاکی تک سیلندر مدرن در قالب های دو زمانه و چهار زمانه می پردازیم. بیایید نگاهی به شباهت ها و تفاوت ها بیندازیم.

هر دو موتور دو زمانه و چهار زمانه موتورهای احتراق داخلی هستند که انرژی حاصل از سوزاندن مخلوطی از هوا و سوخت را برای فشار دادن پیستون به سمت پایین مهار می کنند. یک میله اتصال و میل لنگ حرکت بالا و پایین پیستون را به یک حرکت چرخشی منتقل می کند که به چرخ عقب موتور سیکلت می رسد و آن را به جلو می راند.

در موتورهای چهار زمانه، حرکت اول ورودی، دومی تراکم، سومی احتراق و چهارمی اگزوز است.

  1. مکش: دریچه(های) ورودی در هد با حرکت پیستون به سمت پایین باز می شود و شارژ سوخت را جذب می کند. موتور اینجا در حال تنفس است.
  2. فشرده سازی: دریچه های ورودی و خروجی بسته می شوند در حالی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند و مخلوط سوخت و هوا را فشرده می کند.
  3. احتراق: سوپاپ‌های ورودی و خروجی بسته می‌مانند در حالی که سیستم احتراق شما شمع را روشن می‌کند، مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می‌کند و پیستون را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند و نیرو را به چرخ عقب شما می‌رساند.
  4. اگزوز: در حالی که پیستون دوباره به سمت بالا حرکت می کند، سوپاپ (های) اگزوز باز می شود و مخلوط سوخت و هوا سوخته را از طریق سیستم اگزوز شما خارج می کند. سپس مراحل دوباره شروع می شوند.
موتور 4 زمانه
موتور 4 زمانه

نکات مهم درمورد موتور دو زمانه

توجه داشته باشید که همه این مراحل در بالای پیستون انجام می شوند. به همین دلیل است که سر سیلندرهای چهار زمانه بسیار بزرگتر از سرسیلندرهای دو زمانه هستند. سر باید میل بادامک، سوپاپ ها، مجاری ورودی و خروجی و شمع را در خود جای دهد. زیر همه اینها، میل لنگ در حمام روغن در داخل میل لنگ قرار دارد. همانطور که میل لنگ می‌چرخد، روغن را روی دیواره‌های سیلندر، میل لنگ و یاتاقان‌های میله می‌چرخاند تا همه چیز به اندازه کافی روغن کاری شود. بیشتر موتورها همچنین دارای سیستم‌های روغن تحت فشار هستند که روغن را در جایی که برای روان‌کاری و خنک‌کاری مورد نیاز است می‌پاشند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا وی آر ایکس (HONDA VRX): یک رودستر جذاب و قدرتمند

یک موتور دو زمانه همان مراحل مکش-فشار-دمش را دنبال می‌کند، اما ضربات مکش و تراکم را با هم ترکیب می‌کند، سپس حرکت‌های احتراق و اگزوز را با هم ترکیب می‌کند، بنابراین کل فرآیند به جای چهار حرکت، در دو حرکت کامل می‌شود. این بدان معناست که یک موتور دو زمانه هر بار که پیستون پایین می‌آید نیرو تولید می‌کند، در حالی که یک موتور چهار زمانه هر بار که پیستون پایین می‌آید نیرو می‌دهد.

موتور دو زمانه از میل لنگ به عنوان بخشی از مجرای ورودی، با استفاده از حجم بالا و پایین پیستون استفاده می کند. در این صورت، میل لنگ نمی تواند مانند چهار زمانه در حمام روغن بنشیند. در عوض، دو زمانه روغن با سوخت مخلوط می شود و روغن باقیمانده دیواره سیلندر، میل لنگ و یاتاقان های میله ای را روان می کند.

دو زمانه به راحتی توسط لوله هدر اگزوز آنها قابل تشخیص است. شکل و اندازه محفظه انبساط برای موتور بسیار مهم است که نه تنها سوخت (و روغن) سوخته را دفع می کند، بلکه برای ایجاد خلاء برای کمک به کشیدن مخلوط سوخت و هوای تازه از طریق درگاه انتقال کمک می کند.

مراحل مکش و فشرده سازی
مراحل مکش و فشرده سازی و احتراق و اگزوز

مراحل مکش و فشرده سازی و احتراق و اگزوز

علاوه بر این، سرسیلندر در یک موتور دو زمانه اساساً فقط یک کلاه در بالای سیلندر است که برای نگه داشتن شمع استفاده می شود. در سرسیلندر هیچ سوپاپ یا روزنه ای وجود ندارد. در عوض، دریچه هایی در سیلندر به نام پورت ها وجود دارد که جریان بار ورودی را هدایت می کند و با بالا و پایین رفتن پیستون در سیلندر پوشیده و باز می شود. مخلوط هوا و اگزوز، پیستون در حالت دو زمانه به عنوان یک درب کشویی عمودی برای باز و بسته کردن پورت ها عمل می کند. جادوی یک دو زمانه این است که چگونه از حرکت پیستون و همچنین فضای بالا و پایین پیستون برای انجام دنباله مکش – کوبش – انفجار – ضربه استفاده می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا، سوزوکی، کاوازاکی و یاماها؛ کدام یک بهتر است؟

مکش و فشرده سازی: با حرکت پیستون به سمت بالا، خلاء در زیر پیستون ایجاد می شود و مخلوط سوخت و هوا به داخل میل لنگ کشیده می شود. سکته فشرده سازی نیز همزمان بالای پیستون هنگام حرکت به سمت بالا اتفاق می افتد. یک سوپاپ نی در داخل لوله ورودی بین میل لنگ و منبع سوخت در یک موتور دو زمانه وجود دارد. این یک دریچه یک طرفه است که با خلاء کار می کند و اجازه می دهد دو زمانه سوخت و هوا را از طریق پیستون به سمت بالا بکشد، اما هنگامی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند بسته می شود و مانع از حرکت هر یک از مخلوط سوخت/هوا به سمت عقب و دور از پیستون می شود.

احتراق و اگزوز: شمع، مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کند و پیستون را به سمت پایین هدایت می کند و باعث تولید نیرو می شود، در حالی که مخلوط سوخت و هوا در زیر پیستون از طریق پورت انتقال از پایین به انتهای بالای موتور عبور می کند. هنگامی که پیستون به سمت پایین به سمت پایین حرکت احتراق خود حرکت می کند، پیستون دریچه اگزوز را در دیواره سیلندر نشان می دهد. همه اینها کاملاً قرار گرفته اند تا فشار زیر پیستون در داخل میل لنگ گازهای خروجی سوخته را خارج کند و همزمان آنها را با مخلوط سوخت و هوای تازه و نسوخته از طریق درگاه های انتقال جایگزین کند.

 

پیام بگذارید

تماس با ما