معرفی قطعات اصلی موتور سیکلت

قطعات اصلی موتور سیکلت

معرفی قطعات اصلی موتور سیکلت

خواه برای اولین بار موتورسیکلت سواری داشته باشید یا یک کهنه کار با تجربه، همیشه ایده خوبی است که اطلاعات اساسی در مورد قطعات و اجزای سازنده دوچرخه و نحوه کار آنها با یکدیگر داشته باشید.

وقتی در جاده هستید، همیشه این احتمال وجود دارد که مشکلی برای موتورسیکلت شما پیش بیاید. اگر کمی در مورد اصول اولیه نحوه کار دوچرخه خود بدانید، در موقعیت بسیار بهتری برای عیب یابی هر گونه مشکلی که ممکن است پیش بیاید، خواهید بود، یا حداقل درک بهتری از آنچه در هنگام بردن آن به مکانیک در حال رخ دادن است خواهید داشت. در این مقاله به برخی از مهم ترین قطعات و اجزای یک موتورسیکلت که هر خریداری باید درباره آن ها بداند، نگاهی می اندازیم.

قطعات موتور سیکلت
اجزای یک موتورسیکلت

مکانیسم کار در پشت موتور سیکلت چیست؟

موتورسیکلت در اصل ماشینی است که انرژی را به حرکت تبدیل می کند. موتور همان چیزی است که باعث حرکت آن می شود – با تبدیل انرژی شیمیایی (از سوخت) به انرژی مکانیکی (حرکت) کار می کند. سپس این انرژی مکانیکی برای تامین انرژی سیستم ها و اجزای مختلف دوچرخه استفاده می شود.

هنگامی که کلید چرخانده می شود و موتور روشن می شود، یک سری مراحل را طی می کند تا سوخت را به حرکت تبدیل کند. ابتدا سوخت از باک گرفته شده و با هوای داخل کاربراتور مخلوط می شود. سپس این مخلوط به داخل سیلندرها کشیده می شود و در آنجا توسط پیستون ها فشرده می شود.

هنگامی که مخلوط فشرده می شود، توسط یک شمع مشتعل می شود که باعث انفجار می شود. این انفجار پیستون ها را به سمت پایین هدایت می کند که به نوبه خود میل لنگ را می چرخاند. میل لنگ به گیربکس متصل می شود که سپس چرخ ها را به حرکت در می آورد و موتور سیکلت را به جلو می راند.

لیست قطعات مهم موتورسیکلت

ما در بالا توضیح بسیار ساده‌ای درباره نحوه کار یک موتورسیکلت ارائه کرده‌ایم، اما باید ایده خوبی از اصول اولیه ارائه دهد. بیایید اکنون قسمت های مهم یک موتورسیکلت را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

  • شاسی و بدنه ماشین

شاسی قاب اصلی یک موتورسیکلت است و می توان آن را اسکلت آن در نظر گرفت. این چیزی است که همه چیز متوقف می شود، از جمله سیستم تعلیق، چرخ ها، مخزن سوخت و صندلی ها و غیره

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تجربه رانندگی با موتور سیکلت هوندا در شرایط مختلف جاده

شاسی معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده است و باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند موتور و همچنین وزن سوار و هر بار را تحمل کند.

  • موتور

موتور قلب موتورسیکلت است و نیروی لازم برای حرکت آن را تامین می کند. این شامل پیستون ها، یک بلوک سیلندر و یک سر است که با هم کار می کنند تا این نیرو را تولید کنند.

موتور به طور معمول یک طراحی دو زمانه یا چهار زمانه است و در انواع مختلفی از جمله V-twin، دو سیلندر خطی یا چهار سیلندر خطی عرضه می شود.

  • گیربکس

وظیفه اصلی گیربکس تنظیم و انتقال نیرو از موتور به چرخ عقب با استفاده از کلاچ، گیربکس و سیستم محرک است.

اکثر موتورسیکلت‌های امروزی در جاده‌ها دارای گیربکس دستی با گیربکس‌های متوالی هستند، به این معنی که شما باید دنده را به صورت دستی در مقابل اتوماتیک انتخاب کنید.

  • سیستم اگزوز

سیستم اگزوز موتورسیکلت به گونه ای طراحی شده است که گازهای داغ تولید شده توسط موتور را با استفاده از لوله هایی که از موتور به صدا خفه کن(ها) می گذرد، از موتورسیکلت خارج کند.

این سیستم نه تنها به خنک نگه داشتن موتور موتورسیکلت کمک می کند، بلکه باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف سوخت می شود

  • چرخ و لاستیک

لاستیک ها و چرخ های موتورسیکلت با هم کار می کنند تا کشش مورد نیاز برای حرکت نرم را فراهم کنند. جایی که لاستیک ها از لاستیک ساخته می شوند، چرخ ها از فلز ساخته می شوند.

لاستیک ها برای اطمینان از کشش مناسب روی چرخ ها نصب می شوند و چرخ ها برای جابجایی به سیستم تعلیق و دسته ها متصل می شوند.

اجزاء مختلف موتور
بخش های مختلف موتور
  • تعلیق

سیستم تعلیق متشکل از فنر و دمپر موتورسیکلت به گونه‌ای طراحی شده است که با جذب ضربه‌ها و لرزش‌های جاده، سواری راحت را فراهم کند.

موتورسیکلت ها دارای سیستم تعلیق جلو و عقب هستند. سیستم تعلیق جلو شامل یک جفت لوله چنگال و سیستم تعلیق عقب شامل بازوی چرخشی است که با یک یا دو کمک فنر نصب شده است.

  • دسته های موتور

دسته‌ها به دوشاخه‌های جلو متصل می‌شوند و به دوچرخه‌سوار اجازه تعادل و کنترل دوچرخه را می‌دهند. آنها همچنین تمام سوئیچ ها و اهرم های مورد نیاز برای کار را در خود جای می دهند.

  • سوئیچ احتراق
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انواع موتور سیکلت سنگین در ایران

سوئیچ احتراق وظیفه تامین برق شمع های موتور را بر عهده دارد. همچنین سایر اجزای الکتریکی مانند چراغ جلو، چراغ عقب و چراغ راهنما را کنترل می کند.

  • داشبورد

داشبورد موتورسیکلت در مقابل راکب قرار دارد و تمام گیج ها و خوانش های مورد نیاز برای کار را در خود جای داده است. این شامل چراغ های هشدار، سرعت سنج، سرعت سنج، و گیج سوخت و غیره است.

  • صندلی

محل نشستن موتورسیکلت محل نشستن راکب است و معمولاً پشت باک بنزین قرار دارد. صندلی را می توان برای مطابقت با نیازها و ترجیحات سوار تغییر و جایگزین کرد.

  • ترمز

ترمزهای موتورسیکلت مسئول کاهش یا توقف دوچرخه هستند. موتورسیکلت ها دارای ترمزهای جلو و عقب هستند که ترمز جلو با اهرم دست راست و ترمز عقب با پدال پای چپ کار می کند.

  • کلاچ دستی

کلاچ دستی شما را قادر می سازد دنده ها را تعویض کرده و برق چرخ های عقب خود را قطع کنید. روی فرمان سمت چپ قرار دارد و با دست چپ کار می کند.

  • دریچه گاز

دریچه گاز یک دسته دستی است که میزان هوا و سوخت وارد شده به موتور را کنترل می کند. با چرخاندن دریچه گاز می توانید سرعت موتور سیکلت را کم یا زیاد کنید.

  • تعویض دنده

تعویض دنده روی دسته سمت راست قرار دارد و برای تعویض دنده استفاده می شود. چرخ دنده ها وظیفه دارند موتورسیکلت شما را سریعتر یا کندتر کنند.

  • پایه کیک Kickstand

پایه پایه یک تکیه گاه فلزی است که به نگه داشتن موتورسیکلت شما در حالت بدون استفاده کمک می کند. در سمت چپ دوچرخه قرار دارد و توسط پای چپ اداره می شود.

  • زیرپایی

زیرپایی ها در نزدیکی تعویض دنده قرار دارند و برای حمایت از پاهای شما در هنگام سواری یا زمانی که موتورسیکلت متوقف شده است استفاده می شود.

قطعات موتور سیکلت
قطعات موتور هوندا

نتیجه

امیدواریم موارد ذکر شده در شناخت قطعات و اجزای اصلی یک موتورسیکلت و همچنین نقش مهمی که آن ها ایفا می کنند مفید بوده باشد. در حالی که داشتن این دانش بنیادی شما را به یک مکانیک کامل تبدیل نمی کند، دفعه بعد که در جاده یا گاراژ بیرون می روید به شما قدرت برتری می دهد.

پیام بگذارید

تماس با ما