فیلتر روغن موتورسیکلت چیست؟

فیلتر روغن موتورسیکلت چیست؟

فیلتر روغن موتورسیکلت چیست؟

برای بهبود عملکرد موتور بلید از روغن با کیفیت و فیلتر روغن مرغوب استفاده نمود. روغن وظیفه روانکاری و خنک کاری موتورسیکلت را برعهده دارد و برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار و … فیلتر روغن نصب می شود تا آلایندگی را جذب خود کند. در صورتی که آلایندگی ها وارد موتور یا انجین شود عملکرد آن را به مخاطره می اندازد و امکان خرابی وجود دارد. در این مقاله می خواهیم به تعریف فیلتر روغن بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

فیلتر روغن چیست؟

برای جلوگیری از ورود باقیمانده احتراق و همچنین ذرات گرد و غبار به داخل موتور بر روی دریچه روغن فیلتر روغن قرار می گیرد. در صورتی که از فیلتر با کیفیت استفاده کنید هیچ گونه آلایندگی وارد موتور نمی شود و تصفیه روغن به طور کامل انجام می شود و در نتیجه در روند عملکرد موتور اختلالی ایجاد نمی کند.

لازم است بدانید که فیلتر های مرغوب نیز در زمان مناسب و بعد از طی کردن مسافتی باید تعویض شوند و چه بسا بهتر است در هر بار تعویض کردن روغن، فیلتر روغن موتورسیکلت را نیز تعویض نمایید.

برای هر موتورسیکلت فیلتر مخصوص باید استفاده شود که با کمک دفترچه راهنما می توان فیلتر هر موتورسیکلت را با توجه به مشخصات درج شده خریداری کرد.

اجزا فیلتر روغن موتورسیکلت

فیلتر روغن قطعه کوچکی است که دارای چند جزء می باشد. این اجزا در کنار هم وظیفه فیلتر کردن روغن و سالم رسیدن آن به قطعات مختلف را تامین می کنند. در ادامه به اجزا مختلف فیلتر خواهیم پرداخت و به تعریف آنها می پردازیم‌.

در بالایی محفظه

بر روی محفظه اصلی فیلتر پوشش فلزی و محکمی وجود دارد که بر روی آن ۴ تا ۸ سوراخ قابل دیدن است. این سوراخ ها برای عبور روغن و ورود به فیلتر به وجود آمده اند.

سوپاپ ورودی فیلتر روغن

شیر، سوپاپ یا ضد تخلیه از جنس لاستیک ارتجاعی می باشد که کمک می کند تا روغن وارد فیلتر شود اما راه خروج آن را مسدود می کند. همچنین از نفوذ آلاینده ها در هنگام خاموش بودن انجین جلوگیری می نماید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
10 موتورسیکلت برتر در مصرف سوخت در جهان

محفظه کاغذ یا محیط فیلتر

یک استوانه تو خالی می باشد که فیلتر ها پاک کننده و تصفیه ساز در آن قرار گرفته است. این محفظه از جنس مقاومی است و در اثر قرار گرفتن در معرض گرما و فشار آسیبی نمی بیند.

فیلترهای کاغذی

فیلتر ها از جنس کاغذ یا پارچه(الیاف سلولزی) هستند که درون محفظه و دور استوانه مرکزی تا خورده قرار گرفته اند.

مجرای مرکزی فیلتر روغن موتورسیکلت

در میان محفظه کاغذ محور مرکزی قرار دارد که فیلتر ها در دور آن قرار گرفته اند. تعداد و شعاع سوراخ های روی دیواره متناسب با تعداد و بزرگی سوراخ های در ورودی هستند. این تناسب به دلیل هماهنگی بین فشار روغن ورودی و خروجی است.

سوپاپ اطمینان

در هوای سرد وقتی غلظت انجین افزایش پیدا می کند سوپاپ اطمینان فشار و حجم روغن را در مجرای مرکزی زیاد می کند و در نتیجه روغن به اندازه وارد انجین خواهد شد.

دیسک انتهایی با محافظ فیلتر روغن

همانطور که گفته شد روغن از طریق  سوراخ های تعبیه شده بر روی دیواره مجرای مرکزی وارد می شود. البته ممکن است روغن تصفیه نشده وارد مجرا شود که با کمک دیسک از ورود روغن تصفیه نشده جلوگیری می شود. صفحه دیسک به درب ورودی وصل می باشد.

نگهدارنده

نگهدارنده برای وصل کردن دیسک انتهایی به درب ورودی می باشد.

 

ویژگی های فیلتر مناسب

فیلتر روغن موتورسیکلت باید یک سری ویژگی هایی داشته باشد و با کیفیت و مرغوب باشد. این ویژگی ها عبارتند از:

عدم مقاومت در برابر روغن موتور

جداسازی مطلوب ذرات و سایر آلاینده ها از روغن

قدرت جذب زیاد آلودگی

مقاوم در برابر پارگی

محفظه کارآمد با قابلیت تحمل فشار بالا

آب بندی مناسب

مجهز به سوپاپ اطمینان

همچنین از جمله مشکلاتی که در اثر استفاده از فیلتر نامرغوب رخ می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

چکیدن قطرات روغن از محل اتصال فیلتر

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تکنولوژی های استفاده شده در موتور سیکلت هوندا

زنگ زدن پوشش محفظه

تحمل نکردن فشار و یا پارگی در فیلتر که منجر به جدا شدن واشر آب از سطح پایه فیلتر خواهد شد و روغن کم کم یا به مقدار زیاد خارج می گردد.

چگونگی نصب فیلتر روغن

وقتی زمان تعویض فیلتر رسید (بعد از طی مسافت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مایل) باید فیلتر روغن موتورسیکلت را تعویض کرد. تعویض فیلتر کار سختی نیست و خود فرد نیز می تواند این کار را انجام دهد و نیازی به مراجعه با تعویض روغنی نیست.

برای تعویض فیلتر وقتی موتور گرن است این کار را انجام دهید. زیرا موتور گرم است و غلظت روغن افزایش پیدا کرده و مواد ته نشین شده در بالا قرار گرفته اند. در ابتدا پیچ ورودی روغن را باز کنید و ظرفی در پایین ورودی قرار داده تا روغن درون ظرف بریزد. فیلتر نیز با فشار وارده خارج می شود. بعد از خالی شدن کامل روغن، فیلتر جدید را قرار داده و پیچ ورودی را سفت کنید.

جمع بندی نهایی

روغن موتورسیکلت وظیفه روانکاری و خنک کاری موتور را بر عهده دارد و در صورتی که روغن وارده به موتور تصفیه نشود در روند عملکردی موتورسیکلت تاثیر مخربی خواهد گذاشت. با قرار دادن فیلتر روغن موتورسیکلت در راه ورود روغن به داخل موتور از ورود آلایندگی ها و ذرات گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری می شود. فیلتر روغن بائو مرغوب و با کیفیت باشد و هر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مایل در هر بار تعویض روغن، تعویض گردد. برای هر موتورسیکلت فیلتر مخصوص خود را باید استفاده کرد که در دفترچه راهنما موتورسیکلت درج شده است. از جمله اجزا هر فیلتر روغن می توان به در بالایی محفظه، سوپاپ ورودی، محفظه کاغذ، فیلتر کاغذ، مجرای مرکزی فیلتر روغن، سوپاپ اطمینان، دیسک انتهایی با محافظ فیلتر روغن موتورسیکلت و گیره و نگهدارنده اشاره کرد.

فیلتر روغن باید ویژگی هایی داشته باشد که شامل عدم مقاومت در برابر روغن موتور، جداسازی مطلوب ذرات و سایر آلاینده ها، مقاوم در برابر پارگی و … می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما