تسمه تایم موتورسیکلت چیست؟

تسمه تایم موتورسیکلت چیست؟

تسمه تایم موتورسیکلت چیست؟

تسمه تایم وظیفه انتقال نیرو به چرخ های عقب را دارد و از زنجیر تایم و دنده تایم عملکرد بهتری دارد و مزایای زیادی نسبت به بقیه دارد‌. تسمه تایم در خودرو نیز نصب شده است که عملکردی مشابه دارد. جنس این تسمه از لاستیک می باشد و مصرفی است و امکان خرابی آن وجود دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد تسمه تایم موتوسیکلت با شما صحبت کنیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

تسمه تایم موتورسیکلت چیست؟

موتورسیکلت برای انتقال نیرو نیازمند تسمه تایم است‌. البته در سال‌های قبل از زنجیر تایم و دنده تایم بردی انتقال نیرو استفاده می شد ولی امروزه تسمه تایم جایگاه آنها را از آن خود کرده است. این تسمه از جنس لاستیک می باشد و در معرض پوسته پوسته شدن و گشاد شدن می باشد همچنین امکان پاره شدن آن نیز وجود دارد که موجب توقف موتورسیکلت و قطع نیرو به چرخ ها می شود‌. تسمه دور دو عدد فولی قرار دارد و فولی عقب و فولی جلو را در برگرفته است.

مزایای تسمه تایم

تسمه تایم مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • عمر بیشتر نسبت به دنده تایم
  • کاهش هزینه تولید و سرویس
  • افزایش قدرت موتور
  • کاهش وزن موتورسیکلت
  • تنظیم دقیق تایم سوپاپ ها
  • کاهش صدا نسبت به دنده تایم

تفاوت زنجیر تایم و تسمه تایم موتورسیکلت

زنجیر و تسمه با هم تفاوت های زیادی دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌.

تسمه سر و صدای کمی دارد که زنجیر اینگونه نیست.

تسمه نیازی به روغن کاری ندارد در صورتی که اگر زنجیر روغن کاری نشود دچار زنگ زدگی و سایش می شود.

تنظیم کردن زنجیر چرخ نیز مشکل آفرین است و همیشه باید بررسی شود تا شل یا سفت نباشد.

البته استحکام زنجیر چرخ بیشتر می باشد و در اثر فشار زیاد پاره می شود.

چگونگی افزایش عمر تسمه تایم موتورسیکلت

برای افزایش عمر تسمه تایم باید نکات زیر رعایت شود.

در هنگام تعویض تسمه، تسمه مرغوب انتخاب نمایید.

باید دقت بالایی در خرید تسمه تایم موتورسیکلت داشته باشید و جنس مرغوب و خوبی را انتخاب نمایید تا چند سواهی برای شما کار کند‌. تسمه تایم توسط تولید کنندگان زیادی به بازار عرضه می شوند که کیفیت های متفاوتی دارند. خرید جنس مرغوب کمی سخت است و بهار است از یک تعمیرکار در هنگام خرید کمک بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بررسی عملکرد موتور سیکلت هوندا در شرایط مختلف آب و هوا

سایز مناسب انتخاب نمایید.

سایز تسمه ها در هر موتورسیکلت متفاوت می باشد و در صورت بزرگ یا کوچک بودن زودتر خراب می شوند و نیاز به تعویض دوباره وجود دارد.

 

حرکت با شتاب زیاد در هنگام حرکت اولیه

در حرکت اولیه با شتاب حرکت نکنید. شتاب زیاد فشار به تسمه وارد می کند و در نتیجه موجب پاره شدن آن خواهد شد.

سوار شدن دو نفر بر روی اسکوتر

موتورسیکلت های اسکوتر برای یک نفر طراحی شده اند و نشستن دو سرنشین به موتورسیکلت فشار وارد می کند خصوصا در سربالایی. فشار ایجاد شده و گاز دادن زیاد برای حرکت موتورسیکلت عمر تسمه را کاش می دهد.

تعویض فیلتر قاب روی تسمه یا برداشتن آن جهت برقراری جریان هوا و خنک شدن تسمه

تسمه تایم در موتورسیکلت های اسکوتر زیر یک قابل آلومینیومی پنهان شده است. البته در جلو قاب آلومینیومی یک هواکش وجود دارد و مجهز به فیلتر است تا گرد و غبار وارد محفظه تسمه نشود. در صورتی که فیلتر کثیف شود از ورود هوا به داخل محفظه جلوگیری می کند و در نتیجه تسمه داغ کرده و به مرور پاره می شود.

خرابی فولی عقب و جلو و ساچمه ها

در صورتی که فولی عقب د جلو و ساچمه دچار خرابی شوند از هنر تسمه می کاهند. در زمان تعویض تسمه اگر فولی عقب و جلو خراب بودند حتما آن را تعویض کنید. در غیر اینصورت دوباره باید تسمه را عوض کنید.

روغن ریزی؛ نکات کاهش عمر تسمه تایم موتورسیکلت

در قسمتی که تسمه قرار دارد امکان روغن ریزی وجود دارد که موجب پاره شدن و کاهش عمر تسمه می شود.به طورکلی روغن موجب هرز چرخید تسمه خواهد شد و در نتيجه از بین برنده تسمه لاستیکی نیز می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم

در کنار نکات گفته شده محل زندگی شما (سربالایی یا سرپایینی) نیز در عمر تسمه نقش مهمی دارد. تسمه تایم فابریک موتورسیکلت که در هنگام تولید نصب می شود بین ۷ هزار تا ۱۲ هزار کیلومتر کار می کند و در برخی مواقع تا ۲۰ هزار نیز کار کرده است. اما تسمه تایم های موجود در بازار بین ۲۰۰۰تا ۵۰۰۰ کیلومتر کار می کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین موتورسیکلت هوندا، CR250R دو زمانه است

اتفاقات احتمالی بعد از پاره شدن تسمه تایم موتورسیکلت

در صورتی که تسمه پاره شود چرخ ها قفل می کنند و برای رفع مشکل باید تسمه تعویض گردد. این مشکل بسیار خطرناک است و احتمال تصادف وجود دارد.

بهترین مارک تسمه تایم

باندو بهترین مارک تسمه تایم می باشد و در بیشتر موتورسیکلت های فابریک از تسمه هایی با این برند استفاده می شود. تسمه های باندو بسیار مرغوب هستند و نخ استفاده شدا در آن از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین مارک میتسوبیشیپیشی نیز مارک خوب و با کیفیتی است. نمونه های فیک این دو برند در بازار وجود دارند و امکان خرابی اشتباه برای افراد نابلد وجود دارد.

چگونگی تعویض تسمه تایم

اکثر موتورسیکلت های اسکوتر مجهز به تسمه تایم هستند و هوندا نیز در هوندا کلیک، پاکشتی و ‌… از تسمه استفاده کرده است.

تعویً تسمه تایم کمی سخت می باشد و بهتر است خودتان دست به انجام این کار نزنید. اشتباه کوچکی در نصب تسمه تایم موتورسیکلت خسارت زیادی را بر جای می گذارد و هزینه بالایی را برای شما رقم می زند.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت برای انتقال نیرو به چرخ ها نیازمند تسمه تایم می باشد. البته زنجیر چرخ و دنده تایم نیز این وظیفه را بر عهده دارند اما به دلیل مزایایی که تسمه دارد از آن بیشتر استفاده می شود. تسمه از جنس لاستیک می باشو و دور فولی جلو و فولی عقب پیچیده می شود‌. از جمله عواملی که موجب کاهش عمر تسمه تایم می شود می توان به خرید تسمه نامرغوب، عدم انتخاب سایز مناسب، حرکت با شتاب در حرکت اولیه، روغن ریزی و ‌… اشاره نمود. در صورتی که در مناطقی که دارای سربالایی و سرپایینی زندگی می کنند زودتر تسمه تایم موتورسیکلت شما خراب و پاره می شود. پاره شدن تسمه تایم موجب قفل کردن چرخ ها می شود و در سرعت بالا خطر آفرین است. مارک باندو و میتسوبیشی بهترین تسمه را وارد بازار می کنند و بهتر است در صورت پاره شدن تسمه تایم موتورسیکلت خود از این برندها خریداری کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما