موتورسیکلت های مناسب کوهستان

موتورسیکلت های مناسب کوهستان

 موتورسیکلت های مناسب کوهستان

گشت و گذر در کوهستان بسیار دلچسب می باشد و حال آنکه با موتورسیکلت می توانید قشنگی های اطراف را بهتر ببینید و دید بهتری به اطراف داشته باشید. موتورسیکلت های کوهستانی(موتور کراس) که در رده موتورسیکلت های آفرود قرار دارند که بسیار سریع هستند و می توان از روی تپه ها و سنگ های بزرگ پرش کرد. در این مقاله به چند نمونه از موتورسیکلت های کوهستانی خواهیم پرداخت‌. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

موتورسیکلت های کوهستانی

موتورسیکلت های کراس با نام موتورسیکلت های کوهستانی شناخته شده اند که در پیست های مسابقات آفرود، پرش های بلند و کوتاه و عبور از مسیرهای خاکی و کوهستانی مورد استفاده قرار می گیرند و طراحی خاصی دارند. موتور کراس از سرعت و قدرت بالایی برخوردار هستند ولی به دلیل باک کوچکی که دارند برای مسافت های طولانی قابل استفاده نمی باشد‌ همچنین پیمایش مسیرهای طولانی به این موتورسیکلت آسیب می رساند. موتور های کراس چندین مدل دارند که بیشتر آنها تک سیلندر هستند و دو زمانه یا چهار زمانه می باشند.

این کلاس موتورسیکلت حجمی بین ۵۰ سی سی (مناسب کودکان) تا ۶۵۰ سی سی دارد (مناسب مسابقات بزرگسالان و انجام حرکات نمایشی). موتورهای کراس دو زمانه فاقد سیستم روغن کاری هستند و به همراه یوخت روغن مصرف می کنند و دود آبی رنگی از موتور خارج می شود.

 

همچنین موتورهای چهار زمانه سیستم روغن کاری آنها به صورت جدا می باشد و دودی که خارج می کنند بی رنگ می باشد. البته بیشتر  مدل های دو زمانه به دلیل استفاده در پیست و سبک بودن موتورسیکلت طراحی و تولید می شود و به دلیل استفاده در پیست های آفرودی آلاینده بودن آن مهم نمی باشد. موتورکراس دو زمانه شتاب بیشتری دارد و همچنین دارای استهلاک بیشتری نیز هستند‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
با موتور سیکلت Honda SS 125‎ بیشتر آشنا شوید!

مشخصات موتورهای کراس(کوهستانی)

موتورهای کوهستانی ارتفاع زین آنها تا زمین بسیار زیاد می باشد و در برخی از مدل ها این ارتفاع تا ۹۵ سانتی متر نیز می رسد. این موتورسیکلت ها بین ۱۸ تا ۹۰ اسب بخار قدرت دارند و حداکثر سرعت اسمی آنها ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت می باشد. از مزایای موتورهای کراس می توان به حرکت در شیب های خیلی تند و پرش تا ارتفاع ۱۲ متر اشاره کرد. همچنین سیستم تعلیق و فنر بندی راحتی دارد که ضربه ها و تنش ها وارده را مهار می کند‌. وزن موتورها کم می باشد و به راحتی پرش و حرکات نمایشی امکان پذیر می باشد. 

البته این موتورسیکلت به دلیل نداشتن تجهیزات خاصی در داخل شهر نمی توانند تردد کنند. از جمله امکاناتی که موتورهای کراس ندارند می توان به صفحه کیلومتر شمار، روشنایی (چراغ های عقب و جلو)، راهنما و … اشاره نمود. لازم به ذکر است که لاستیک هاس این موتورسیکلت ها بسیار خاص هستند و آج های بلندی دارند تا حرکت در مسیر سخت به راحتی صورت گیرد. 

جنس بدنه این موتورسیکلت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در کنار سبکی از استحکام بالایی برخوردار باشد تا بتواند ضربات حاصله را تحمل کند. همچنین فرمان آن نیز باید قوی باشد تا راکب بتواند قدرت موتورسیکلت را با فرمان کنترل نماید. 

چند نمونه از بهترین موتورسیکلت های کوهستانی 

در ادامه به چند موتور کراس پرطرفدار با قابلیت های بالا خواهیم پرداخت.

هوندا مدل CRF 450R

برند هوندا ژاپن از تولید کنندگان برتر موتورسیکلت می باشد که موتورسیکلت های زیادی در کلاس های مختلف تولید نموده است و در ایران بسیار پر طرفدار می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
رانندگی بدون دود و صدا را با موتورسیکلت برقی تجربه کنید.

 با این موتورسیکلت در مسابقه بی رقیب می باشد و در صدر بهترین موتورسیکلت های کوهستانی و صحرایی قرار دارد. سرعت تعویض دنده فوق العاده ای دارد و اگزوزهای کوتاه‌تر از موتورسیکلت های دیگر می باشد. همچنین دریچه های باریکتری دارد.

یاماها WR 250R

یاماها نیز برند بزرگی است که سالیان سال است تولیدات آن وارد ایران می شوند و طرفداران خود را دارد. این مدل موتورسیکلت یاماها پیشران بسیار قدرتمندی دارد و در ۸.۷۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد. البته وزن آن با باک بنزین پر کمی بالا می باشد.

هوندا مدل XR650L

این موتورسیکلت کلاسیک اسپرت دو منظوره جزو موتورسیکلت های کوهستانی می باشد که قدرت فوق العاده دارد و در ۵.۸۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر می رسد. قیمت آن نیز مناسبتر می باشد و با بودجه پایین نیز می توان آن را خریداری کرد.

کاوازاکی KLR650

این مدل موتورسیکلت بیشتر برای خیابان مناسب است اما برای آفرود نیز عملکرد بالایی دارد. بر روی این موتورسیکلت در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ طراحی دوباره ای انجام شده است که توانسته در بین رقبا خوب بدرخشد. این مدل کاوازاکی در ۶.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت های کوهستانی برای مسابقات، آفرود، پرش از تپه ها و … مناسب می باشد و با استفاده از این موتورسیکلت ها می توانید دید بهتری در اطراف داشته باشید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید. موتورهای کراس طراحی بی نظیری دارد و از سرعت و قدرت بالایی برخوردار می باشد. همچنین اغلب تک سیلندر هستند و دارای موتورهای دو زمانه و چهار زمانه می باشد. 

موتورسیکلت های کوهستانی زیادی توسط شرکت های معتبر تولید شده اند که هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند‌.

پیام بگذارید

تماس با ما