تفاوت موتور تریل و موتور کراس چیست؟

تفاوت موتور تریل و موتور کراس

تفاوت موتور تریل و موتور کراس

موتورتریل و موتوروراس از جمله موتورسیکلت های پرطرفدار و پر استفاده در کل جهان هستند. این موتورسیکلت ها ظاهری شبیه به هم دارند و تفاوت های جزئی نیز به چشم می آید که در این مقاله می خواهیم به تفاوت موتور تریل و موتور کراس بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

انواع کلاس موتورسیکلت

انواع کلاس موتورسیکلت

موتورسیکلت متناسب با جاده و وضعیت استفاده کلاس های متفاوتی دارد و با طراحی خاصی تولید شده اند. طراحان بنابر نیاز موتور سواران موتورسیکلت های زیادی اعم از تفریحی، ورزشی، کار، تردد در داخل شهر و بیرون شهر و … تولید نموده اند. در نتیجه این موتورسیکلت ها را در کلاس های مختلفی دسته بندی نموده اند که آیت کلاس بندی شامل موتورسیکلت های مسابقه، موتورسیکلت های مسافرتی، موتورسیکلت های استاندارد شهری، موتورسیکلت های آفرود، مینی موتورسیکلت ها و … می باشد. موتورسیکلت های تریل و کرای در دسته موتورسیکلت های آفرود قرار دارند.

موتورسیکلت های آفرود

تفاوت موتور تریل و موتور کراس چیست؟4

موتورسیکلت های آفرود برای جاده های ناصاف و ناهموار مناسب است و با اهداف گوناگونی ساخته شده اند. اما به طور کلی می توان گفت که در جاده های کویری، باتلاق ها، صخره ها و تپه ها می توان از لین نوع کلاس موتورسیکلت استفاده نمود. موتورسیکلت های آفرود خود به چهار دسته موتور کراس، موتورسیکلت های دومنظوره، موتورسیکلت های رالی و موتور تریل تقسیم می شود که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. در این مقاله به تفاوت موتور تریل و موتور کراس خواهیم پرداخت. 

موتور کراس

موتور کراس

برای پرش های بلند و حرکات نمایشی مناسب است و فقط برای تردد در بیابان ها و تپه ها مناسب است. به همین دلیل دارای تجهیزات موتورهای معمولی نیست و در سطح شهر نمی توان از آن استفاده کرد. 

ارتفاع موتورسیکلت های کراس بلندتر از نمونه های معمولی می باشد و ممکن است در برخی موتورسیکلت ها ارتفاع زین تا زمین ۹۵ سانتی متر باشد. دلیل این ارتفاع زیاد تسلط بر روی اطراف می باشد و موتور سوار دید بهتری دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا ژاپن

موتورسیکلت های کراس از سیستم تعلیق و فنربندی پیشرفته ای برخوردار هستند که قیمت بالایی دارند. همچنین مخزن سوخت آن ها کوچک است و در ساخت آنها تجهیزاتی چون کیلومتر شمار، بوق، راهنما،چراغ و … لحاظ نشده است. انجین این موتورسیکلت ها با حجم ۱۲۵ سی سی تا ۵۰۰ سی سی متغیر است و در داخل شهر باید وسیله ای دیگری آن را جابه‌جا نمود.

موتور تریل

موتور تریل

موتورسیکلت های تریل نمادی از تعادل و سرعت هستند و موتور سوار باید در سرعت بالا تعادل خود را حفظ کند. به طور کلی می توان گفت تریل تست مهارت و دقت در سرعت را از راکب می گیرد. برای تردد در جنگل ها و … مناسب است.   بدنه این موتورسیکلت ها سبک می باشد‌. البته این سبک بودن بدنه برای مانور دادن راحت روی موانع و در طول رقابت می باشد. تریل ها صندلی ندارند و سیستم تعلیق آن سفت می باشد.

تفاوت موتور تریل و موتور کراس

تفاوت موتور تریل و موتور کراس چیست؟

موتور کراس بیشتر برای مسابقه د در محدوده خاصی باید تردد کند و به همین دلیل سبک می باشد. همچنین بررسی سیستم تعلیق آن نیز مهم می باشد و در صورت سرعت بالا قطعات دچار اصطکاک و سایش می شوند و در نتیجه امکان شکستگی قطعات آن زیاد می باشد. موتور تریل در زمین های خاکی قابل استفاده است و در مسابقات موتور سواری باید موتور تریل کم وزن را انتخاب کنید تا بتواند در مسابقه همانند موتورسیکلت های کراس مانور دهد. 

چگونگی تبدیل موتور کراس به موتور تریل 

برای تغییر موتور کراس به موتور تریل باید به سیستم تعلیق، چرخ دنده، سیستم‌ حفاظت و موارد اضافی (بزرگ کردن مخزن سوخت و …) توجه نمود. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا کامینو (Honda Camino): موتور سیکلتی که تاریخ را تغییر داد

تغییر سیستم تعلیق

با موتور کراس پرش های بلند انجام می شود و سرعت بالایی دارد. با تعویض سیستم تعلیق موتورسیکلت های کراس می توان یک موتور تریل ساخت. برای آفرود و همچنین یک سواری مناسب باید سیستم تعلیق تراکم و تنظیم خوبی داشته باشد.

سیستم چرخ دنده

تمرکز موتورسیکلت های کراس بر روی انواع سرعت می باشد و سواری در مناطق کویر و جنگل ها کاملا متفاوت می باشد و باید چرخ دنده ها را متناسب با مسیر تردد تنظیم نمود. برخی افراد برای ایجاد تعادل در قسمت عقب چند چرخ دنده نصب می کنند.

سیستم حفاظت 

سیستم حفاظت موتور کراس به گونه ای طراحی شده است که منجر به سبک بودن آن شود. وجود صفحه اسکید و رادیاتور برای این موتورسیکلت ها ضروری می باشد و قوی بودن دسته فرمان نیز بسیار حائز اهمیت است تا از دست ها و بدن محافظت کند.

موارد اضافی

افزایش وزن در کارکرد موتورسیکلت های تریل تاثیری ندارد و دور موتور را نمی گیرد و بهتر است مخزن سوخت را بزرگتر نمایید و همچنین یک محفظه احتراق برای موتور تریل خود طراحی کنید.

به طور کلی تغییر موتور کراس به موتور تریل باب میل نخواهد بود و ضعف ها و مشکلاتی ممکن است داشته باشد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها در کلاس های متفاوتی طراحی و تولید می شوند که موتورسیکلت های آفرود یکی از این کلاس ها می باشد که خود به چهار دسته دیگر تقسیم می شود. موتور کراس و موتور تریل از دسته موتورسیکلت های آفرود می باشد که برای تردد در بیابان ها، جاده های خاکی و سنگلاخ و همچنین جنگل ها استفاده می شوند و سواری راحتی در این مکان ها دارند. این موتورسیکلت‌ها در ظاهر شبیه به هم هستند و تفاوت موتور تریل و موتور کراس در جزئیات آنها می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما