ویژگی های مکمل سوخت موتورسیکلت را بدانیم.

مکمل سوخت موتورسیکلت

ویژگی های مکمل سوخت موتورسیکلت را بدانیم.

موتورسیکلت ها برای احتراق بهتر نیازمند بنزین با اکتان بالا هستند. استفاده از بنزین با اکتان بالا به روان شدن حرکت و همچنین کاهش صداهای اضافه موتور کمک خواهد کرد. مکمل سوخت موتورسیکلت کمک می کند تا اکتان بنزین افزایش پیدا کند. در این مقاله به ویژگی های مکمل سوخت موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا کلیک  همراه باشید.

عملکرد موتورسیکلت با بنزین اکتان بالا

کیفیت سوخت بسیار مهم می باشد و بنزین با اکتان بالا بر عملکرد موتورسیکلت تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که سوخت دارای ناخالصی باشد عملکرد موتورسیکلت ضعیف می شود و بر روی موتور تاثیر منفی خواهد گذاشت و مشکلاتی ایجاد می نماید. در صورتی که به پمپ بنزین های معتبر مراجعه نمایید و از ناخالص نبودن بنزین مطمئن باشید هیچ مشکلی بر روی عملکرد موتورسیکلت خود مشاهده نخواهید کرد. 

با اضافه نمودن مکمل سوخت موتورسیکلت شما می توانید میزان اکتان بنزین را بالا ببرید. لازم به ذکر است مکمل های سوخت هر موتورسیکلتی متفاوت می باشند و انواع مختلفی دارد. در صورتی که از مکمل سوخت بی کیفیت و نامرغوب استفاده نمایید ممکن است به موتورسیکلت خود آسیب وارد کنید.

مکمل های در کنار وظیفه خود که جلوگیری از آسیب موتورسیکلت می باشد می تواند مشکلات ایجاد شده در موتورسیکلت را نیز برطرف نماید.

تراکم چیست؟

طراحان موتورسیکلت زمان زیادی را صرف می نمایند تا بتوانند نسبت فشرده سازی و طراحی محفظه را به دست بیاورند و با این تحقیق می تواند از طریقه ترکیب هوا و سوخت اطلاعات کسب نمایند. نسبت فشرده سازی به ظرفیت موتور برای تراکم مخلوط هوا و سوخت در هنگام بالا رفتن پیستون گفته می شود و در فشرده سازی بالا باشد نیاز به بنزین با اکتان بالا هم دارد. فشرده سازی موجب افزایش درجه حرارت در سیلندر می شود و وقتی مخلوط هوا و سوخت قبل از احتراق مهار شود، سر و صدا و لرزش در موتور ایجاد خواهد شد.

نرخ اکتان

نرخ اکتان به راندمان سوخت در هنگام احتراق تحت فشار یا فشرده سازی می باشد. اعداد بالاتر نرخ اکتان نمایانگر مقاومت زیاد سوخت نسبت به فشرده سازی می باشد. عدد اکتان ۸۷ استاندارد می باشد و اکثر پمپ بنزین ها، بنزینی با عدد اکتان ۸۷ را در اختبار مردم قرار می دهند. اکر عدد اکتان بین ۹۱ تا ۱۰۰ باشد می توان گفت که سوخت اکتان بسیار بالاست و در صورتی که نسبت فشرده سازی موتور موتورسیکلت بالا باشد می توانید از اکتان بالا استفاده نمایید. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه هوندا adv 150 با هوندا adv 160

ناک سنسور

ناک سنسور به انفجار خود به خودی در موتورسیکلت گفته می شود که با استفاده از ایزواکتان ها از انفجار خود به خودی در موتورسیکلت جلوگیری می شود. 

انواع مکمل سوخت

مکمل سوخت انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌.

پایدار کننده سوخت

در صورتی که سوخت در باک بنزین به مدت زیادی باقی بماند موجب ایجاد رسوب خواهد شد. این رسوبات کماکان داخل موتور می شوند و در نتیجه به موتور و قطعات دیگر آسیب می رسانند. وقتی از پایدار کننده سوخت استفاده می کنید به جلوگیری از رسوب کمک خواهید نمود. به طوری که با نگه داشتن کیفیت بنزین همانند روز اول، از رسوب آن جلوگیری می کند و از سیستم سوخت رسانی محافظت می نماید. 

پاک کننده سیستم سوخت (انژکتورشور)

برخی مکمل های سوخت وظیفه پاک کنندگی سیستم سوخت را برعهده دارند و هر کدام قسمت خاصی را پاکسازی می نماید. در صورتی که از موتورسیکلت خود زیاد استفاده نمی کنید و مسافت کوتاهی را با آن طی می کنید می توانید از این نوع مکمل ها برای پاکسازی موتورسیکلت استفاده نمایید. به طور کلی وظیفه این نوع مکمل سوخت موتورسیکلت در طی مسیر رسوبات را از بین می برد و با تمیز کردن سوزن های انزکتور موجب پاشش بهتر انژکتور و جلوگیری از خام سوزی می شود. همچنین از زنگ زدگی و خراب شدن سیستم سوخت جلوگیری می نماید و موجب ماندگاری بیشتر انژکتور می شود.

روان کننده موتور 

روان کننده از فرسودگی قطعات موتورسیکلت در استفاده طولانی مدت جلوگیری می کند. این روان کننده ها در بازار با قیمت های مختلف وجود دارد و بهتر است محصول اصل و با کیفیتی را خریداری کنید تا موتورسیکلت آسیب نبیند. حتما می دانید که محصولاتی که قیمت کمی دارند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا بروس (Honda Bros): یک موتور سیکلت همه‌کاره با کیفیت بالا

مکمل اکتان بوستر

 مکمل های اکتان بوستر به افزایش اکتان بنزین کمک خواهند نمود و در نتیجه کیفیت سوخت درون سیستم سوخت نیز افزایش پیدا می کند‌. از این نوع مکمل سوخت موتورسیکلت در موتورسیکلت های معمولی یا موتورسیکلت های مسابقه می توان استفاده کرد و به افزایش سرعت و عملکرد موتورسیکلت کمک خواهد نمود.

خصوصا برای موتورسیکلت های مسابقه حتما باید استفاده شود. زیرا تراکم بالایی دارد و بنزین با اکتان بالا در سرعت آن نیز تاثیر بسزایی دارد.

دلایل تمیز نمودن سیستم سوخت موتورسیکلت

موتورسیکلت در معرض مشکلات زیادی می باشد که با تمیز نگه داشتن سیستم انژکتور می توان آن ها را برطرف نمود. البته به دلیل کوچک بودن این قسمت و بی توجهی به آن ممکن است رسوب گرفته باشد و آسیب های زیادی را ایجاد نماید. در صورتی که انژکتورهای سوخت دچار گرفتگی شود، سوخت بیشتری استفاده می شود‌.

انژکتور وظیفه وارد نمودن ترکیب سوخت و هوا به داخل محفظه احتراق می باشد و در صورت عدم انجام وظیفه بر روی عملکرد موتور تاثیر خواهد داشت.کیفیت پایین بنزین با عدد اکتان پایین منجر به بروز این مشکل شود که با استفاده از مکمل سوخت موتورسیکلت از بروز این آسیب ها می توان جلوگیری کرد. 

نکته 

رسوب موجود در انژکتور در کنار کاهش عملکرد صحیح در موتورسیکلت موجب منتشر شدن گازهای گلخانه ای می شود و در نتیجه آلودگی محیط را به همراه دارد.

در صورت کثیف شدن انژکتور بهتر است سریعا آن را تمیز کنید تا موتورسیکلت نیاز به تعمیرات گسترده نداشته باشد. تمیز نمودن انژکتور کار سختی نیست و می توانید بدون بردن به تعمیرگاه خود انجام دهید.

پیام بگذارید

تماس با ما