کاربرد پمپ ترمز موتورسیکلت چیست؟

پمپ ترمز موتورسیکلت

کاربرد پمپ ترمز موتورسیکلت

موتورسیکلت ها برای توقف نیاز به ترمز دارند و با فشردن ترمز می توان حرکت موتورسیکلت را کم و منجر به توقف وسیله نقلیه شد. به طور کلی برای توقف موتورسیکلت با فشرده شدن روغن ترمز و تقویت این فشار توسط لوله ها و سیلندر ها به چرخ ها منتقل می شود و موجب توقف خواهد شد. لازم به ذکر است که پمپ ترمز موتورسیکلت برای تحت فشار قرار دادن روعن ترمز می باشد و کمک می کند تا انرژی مکانیکی به هیدرولیکی تبدیل شود و سپس مانع از چرخش چرخ ها خواهد شد. در این مقاله به کاربرد پمپ ترمز خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

پمپ ترمز چیست؟

پمپ ترمز قطعه ای در سیستم ترمز می باشد که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند و موجب تقویت نیرو و در نتیجه انتقال به چرخ ها می شود. به طور کلی می توان گفت بعد از فشردن ترمز، پمپ ترمز به روغن ترمز فشاری وارد می کند و این فشار در لوله ها و سیلندر تقویت می شود و با منتقل شدن به چرخ ها موجب توقف موتورسیکلت می شود. پمپ ترمز فشار اولیه را چندین برابر می کند. این پمپ بر روی بوستر در کنار پدال ترمز قرار دارد و با بررسی و سرویس منظم می توانید به عمر لنت های ترمز بیفزایید.

پمپ ترمز دارای سیلندر اصلی ای می باشد که تک مداره یا دو مداره می باشد و در موتورسیکلت های جدید پمپ دو مداره بیشتر استفاده می شود. پمپ ترمز از چند قطعه ساخته می شود که عبارتند از:

  • پیستون اولیه و ثانویه
  • مخزن روغن
  • سوپاپ کنترل فشار
  • اتصالات بوستر
  • خار فنری
  • مدارها
  • دیافراگم
  • روغن ترمز
  • لاستیک 
  • میله انتقال نیرو
  • پوسته سیلندر اصلی
  • خروجی مدار ثانیه
  • سوپاپ مرکزی
  • فنر برگشت دهنده 
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تحویل فوری موتور طرح کلیک 180 با پرداخت 9 میلیون تومان پیش پرداخت

تفاوت پمپ تک مداره و دو مداره

پمپ ترمز تک مداره و دو مداره تفاوت هایی دارند به این صورت که در نمونه های تک مداره یک سیلندر اصلی وجود دارد و نمونه دیگر دو سیلندر می باشد. 

سیستم های تک سیلندر ارزان تر می باشند و از ایمنی کمتری برخوردار هستند و ممکن است در اثر نشتی فشار لازم به چهار چرخ وارد نشود. به همین دلیل شروع به تولید سیستم دومداره نموده اند. این سیستم ها به دلیل داشتن دو مدار در صورت هر گونه خرابی و مشکل در روند عملکرد آنها اختلالی وارد نمی شود و ایمنی بیشتری دارند. 

حالات پمپ ترمز

پمپ ترمز در دو حالت آزاد یا درگیر قرار می گیرد و در حالت آزاد با سیستم ترمز کاری نخواهید داشت و موتورسیکلت شما در حالت سکون قرار می گیرد یا در حرکت است. و در صورت درگیر یعنی شما ترمز را فشرده اید و پیستون های سیلندر اصلی با کمک نیروی فنر و مایع هیدرولیک در لوله ها به سمت راست حرکت کرده و موجب درگیر شدن ترمز و پمپ ترمز می شود.

علائم خرابی پمپ ترمز

پمپ ترمز ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی شود و در ورود روغن به داخل لوله ها خللی ایجاد شود. برای جلوگیری از خرابی این قطعه باید مرتبا مورد بررسی قرار گیرد.

وقتی در هنگام ترمزگیری تعادلی برقرار نباشد یعنی پمپ روغن دچار مشکل شده است و نمی تواند در زمان مشخص مقدار مناسبی از روغن را پمپ نماید. وقتی این مشکل رخ می دهد موتورسیکلت به چپ و راست می رود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا سی بی 500: موتورسیکلت میانی با طراحی کلاسیک

عملکرد و موقعیت ترمز نیز ملاک می باشد و در صورتی که پمپ ترمز موتورسیکلت عملکرد درستی نداشته باشد، ترمز بیشتر فشرده می شود و پمپ روغن فشار زیادی را ایجاد می نماید. در برخی مواقع سیستم ترمز عملکرد درستی ندارد و می توان گفت به طور کلی از کار افتاده است.

نکات مهم در مورد پمپ ترمز

در هنگام ترمز کردن نیروی ترمزگیری چرخ های عقب به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.

حتما در هنگام ترمز گرفتن باید نیروی فیزیکی به هیدرولیکی تبدیل شود تا پمپ ترمز عملکرد درستی داشته باشد.

برای سنجش فشار از فشار سنج استفاده می شود. فشار سنج ها نشان می دهند که وضعیت پمپ و کارکرد آن چگونه می باشد و میزان فشار را در مدارات می سنجند.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها با ترمز گرفتن متوقف می شوند و برای این توقف موتورسیکلت نیاز به پمپ ترمز دارد که انرژی حرکتی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. در اینصورت نیرو به چرخ ها منتقل می شود و از حرکت چرخ ها جلوگیری می کند. 

پمپ ترمز بر روی بوستر قرار دارد و دو صورت تک مداره یا دو مداره دارد. که نمونه های دو مداره ایمن تر هستند و در روند عملکرد آنها اختلالی ایجاد نمی شود. پمپ ترمز دو حالت آزاد و درگیر دارد که در صورت آزاد موتورسیکلت در حال حرکت یا سکون می باشد و در حالت درگیر ترمز فشرده شده است و تبدیل انرژی در حال رخ دادن است.

پیام بگذارید

تماس با ما