تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو در چیست؟

تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو

تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو

تمامی وسایل نقلیه نیاز به روانکاری دارند که این امر توسط روغن موتور صورت می گیرد. همچنین روغن موتور از ساییدگی قطعات و خنک کردن موتور نیز کمک می کند که امری ضروری و مهم می باشد. اما نکته مهم این است که روغن موتورسیکلت و روغن خودرو با همدیگر متفاوت می باشند و ساختار آنها کاملا فرق دارد. در این مقاله به تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

روغن موتور خودرو

روغن موتور خودرو وظیفه روانکاری، جلوگیری از اصطکاک، خوردگی و ساییدگی قطعات خودرو را بر عهده دارد و همچنین در بهبود راندمان قطعات خودرو نقش اساسی دارد. لازم به ذکر است که پاک کردن و تمیز نمودن قطعات از رسوب و آلایندگی نیز از وظایف روغن موتور خودرو می باشد. 

با انتخاب روغن خودرو مناسب شما عملکرد وسیله نقلیه خود را افزایش می دهید و به دلیل وجود مواد افزودنی مخصوص، حرارت خودرو و قطعات را کاهش می دهید و از آسیب رسیدن به دیگر قطعات جلوگیری خواهید نمود. روغن موتورها گرانروی و ویسکوزیته متفاوت دارند که بر روی کیفیت روغن تاثیر خواهد گذاشت.

روغن موتور موتورسیکلت

به دلیل ساده بودن سیستم موتورسیکلت در روغن موتور موتورسیکلت نیز افزودنی های ساده ای اضافه شده است. وظیفه این روغن همانند روغن موتور خودرو می باشد و عمل روانکاری قطعات موتورسیکلت، جلوگیری از سایش قطعات، کاهش اصطکاک و خنک کاری موتور را بر عهده دارد. این روغن ها خاصیت تمیز کنندگی بالایی دارند و رسوب ایجاد شده بر روی قطعات را از بین می برند. 

ویسکوزیته و گرانروی روغن موتور بسیار مهم می باشد و در هنگام خرید روغن موتور به آن توجه کرد. همچنین در هنگام خرید روغن موتورسیکلت باید به شرایط آب و هوایی منطقه خود توجه نمایید و روغنی مناسب با وضعیت آب و هوا درون موتورسیکلت خود بریزید. به طور کلی در مناطق سردسیر استفاده از روغن موتورهایی با گرانروی پایین پیشنهاد می شود. این روغن ها رقیق هستند و به راحتی می توانند عمل روانکاری را انجام دهند. همچنین در مناطق گرمسیر نیز باید از روغن موتور با گرانروی بالا استفاده نمود تا درون پمپ روغن به راحتی بتواند وظیفه خود را انجام دهد و قطعات را روغن کاری نماید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
گالری تصاویر Honda ST Pan European‎ (هوندا اس تی پن یوروپن)

تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو

برخی از افراد بر این باورند که روغن موتورسیکلت و روغن خودرو با هم هیچ تفاوتی ندارند و روغن خودرو می تواند جایگزین روغن موتورسیکلت شود که حرف اشتباه و غلطی است. ساختار این دو وسیله چه از نظر ظاهری و چه از نظر داخلی کاملا با هم متفاوت می باشد و همچنین اجزای تشکیل دهنده، قدرت و حجم آنها نیز متفاوت می باشد و نمی توان روغن خودرو را به جای روغن موتورسیکلت استفاده نمود.

به طور کلی در خودرو از چند روغن متفاوت استفاده می شود که وظایف خود را دارند و در محفظه ای مجزا ریخته می شوند‌ این روغن ها ویژگی های متفاوت دارند و کارکرد آنها نیز متفاوت می باشد. حال آنکه در موتورسیکلت یک مخزن برای روغن موتور وجود دارد که تمام قطعات و اجزای موتورسیکلت را ساپورت می کند. در روغن موتور از افزودنی های ساده ای استفاده شده است که در موتور خودرو اینگونه نیست و افزودنی های بیشتری در روغن خودرو وجود دارد که موجب بیشتر شدن توان و انرژی خودرو می شود.

در صورتی که از روغن خودرو برای موتورسیکلت استفاده کنید به مرور سیستم کلاچ خراب می شود و وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد. قطعات دیگر موتورسیکلت نیز در اثر سایش قطعات باید تعویض گردند که هزینه بالایی را در بر دارد.

انواع روغن موتورسیکلت

موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که هر کدام برای موتورسیکلت خاصی استفاده می شوند و برای خرید روغن بهتر است است از یک متخصص کمک بگیرید یا دفترچه راهنما موتورسیکلت خود را به طور کامل مطالعه نمایید. در ادامه به انواع روغن موتور خواهیم پرداخت.

روغن موتورهای طبیعی

روغن موتورهای طبیعی که به آنها روغن معدنی نیز گفته می شود از روغن های خام تهیه شده است که در آن مواد افزودنی وجود دارد‌. این مواد افزودنی موجب خنثی شدن اسیدهای موجود در روغن می شود. این روغن موجب طول عمر بیشتر موتورسیکلت می شود و به بهبود عملکرد آن کمک خواهد کرد‌. برای موتورسیکلت کم ظرفیت مناسب می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت هوندا CBR1000RR-R Fireblade SP 2021

روغن موتورهای مصنوعی

روغن های مصنوعی دارای مواد افزودنی کم یا زیادی می باشد که متمایز از روغن طبیعی است. برای جلوگیری از خرابی قطعات و افزایش عمر موتورسیکلت مناسب می باشد و همچنین قیمت بالایی نیز دارد. برای موتورسیکلت هایی که ظرفیت بالایی دارند مناسب می باشد.

روغن موتورهای نیمه مصنوعی

نیمی از این روغن طبیعی و نیمی دیگر مصنوعی می باشد که با هم ترکیب شده اند. موتورسیکلت هایی با ظرفیت ۱۲۵ سی سی تا ۱۸۰ سی سی مناسب است و به ماندگاری و طول عمر بیشتر آنها کمک می کند.

نکات مهم قبل از استفاده روغن موتورسیکلت

نکات مهمی را قبل از اضافه کردن روغن موتور باید بررسی کنید که عبارتند از:

اطمینان از نبود نشتی

تعویض فیلتر روغن 

عدم اضافه نمودن مواد افزودنی

بررسی و تعویض واشر درپوش

جمع بندی تفاوت روغن موتورسیکلت و خودرو

موتورسیکلت برای روانکاری، جلوگیری از ساییده شدن قطعات و خنک کاری موتور نیاز به روغن مناسب دارد و نباید از روغن موتور خودرو برای این امر استفاده نمود. به طور کلی می توان گفت تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو بسیار زیاد می باشد. در خودرو مخزن های جدایی برای روغن ها وجود دارد و این در صورتی است که‌در موتورسیکلت فقط یک مخزن وجود دارد و روانکاری قطعات را بر عهده دارد. در روغن موتورسیکلت از افزودنی های ساده ای استفاده می شود که در روغن خودرو اینگونه نیست. 

روغن موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که می توان به روغن طبیعی، روغن مصنوعی و روغن نیمه مصنوعی اشاره کرد. همچنین قبل از ریختن موتورسیکلت در مخزن باید به نکاتی توجه کنید که شامل نشتی نداشتن مخزن روغن، تعویض فیلتر روغن، عدم ریختن مواد افزودنی در روغن و تعویض واشر درپوش می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما