وظیفه کمک فنر موتورسیکلت و انواع آن

وظیفه کمک فنر موتورسیکلت و انواع آن

وظیفه کمک فنر موتورسیکلت و انواع آن

موتورسیکلت متشکل از سیستم های و قطعات مختلفی می باشد که همگی در کنار هم قرار گرفته اند و به حرکت آن کمک می کنند. سیستم تعلیق یکی از سیستم های مهم در موتورسیکلت می باشد که کمک فنر از قطعات داخلی آن می باشد که به راحتی سواری کمک می کنند و مسافتی که می خواهید با موتورسیکلت بروید را برای شما لذت بخش می کند‌. در این مقاله به کمک فنر موتورسیکلت و انواع آن خواهیم پرداخت‌. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

کمک فنر چیست؟

در هنگام عبور از ناهمواری ها و دست اندازها کمک فنر به دفع ارتعاشات کمک خواهد نمود و سرنشین موتورسیکلت راحتی با موتورسیکلت را تجربه می کند. این قطعه در نزدیکی چرخ ها نصب می شود و ظاهر استوانه ای فلزی دارد که از کنار هم قرار گرفتن اجزای درونی و بیرونی زیادی تشکیل شده است که عبارتند از:

ضربه گیر به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد از ورود ضربه به میل کمک جلوگیری می کند.

میل کمک، میله ای از جنس فولاد می باشد که در وسط محفظه سیال قرار داده می شود و از پیستون عبور می کند. این میله در قسمت بالا به توپی متصل می باشد.

پایه کمک در پایین محفظه سیال قرار داده شده است تا از برخورد میل کمک به پایین محفظه در هنگام جمع شدن کمک فنر جلوگیری کند‌‌.

سوپاپ به سوراخ های کف پیستون گفته می شود که به تردد سیال بین محفظه بالایی و پایینی کمک می کند‌.

توپی سر کمک محافظ ضربه گیر می باشد که در قسمت بالایی کمک فنر قرار دارد.

پیستون: محفظه سیال دو قسمت بالایی و پایینی دارد که در وسط این دو پیستون واقع شده است.

محفظه سیال: سیال کمک فنر در این محفظه وجود دارد و قسمت پایینی در قسمت بالا به سمت بالا و پایین می رود. 

ماده سیال که به صورت گاز یا مایع می باشد در این قطعه وجود دارد.

به طور کلی حرکت کمک فنر انبساط و انقباض می باشد و میزان مقاومت کمک فنر در برای نیروی فنر به تعداد و سایز سوپاپ ها و شدت و تعداد دست اندازه‌ای جاده(سرعت سیستم تعلیق)بستگی دارد. 

انواع کمک فنر موتورسیکلت

کمک فنر موتورسیکلت دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به هر کدام خواهیم پرداخت.

کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی

کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی ساده ترین نوع کمک فنر می باشند که درون محفظه آن روغن وجود دارد و همچنین یک پیستون درون آن وجود دارد. بعد از وارد شدن نیرو به پیستون، از سوراخ های روی پیستون روغن خارج می شود و به مقاومت بالای پیستون کمک می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین موتورسیکلت های اسکوتری در ایران

همچنین منجر به کارکرد آرام پیستون خواهد شد و نوسان ایجاد شده را از بین می برد. هر چه سوپاپ های روی پیستون کوچکتر و کمتر باشند، درصد میرایی کمک فنر افزایش پیدا می کند.

کمک تلسکوپی

این نوع کمک فنرها در دسته کمک فنرهای روغنی قرار دارند و بر روی پیستون حفره‌هایی با اندازه مختلف وجود دارد که کارایی زیادی دارد. به این صورت که روغن وقتی از پیستون خارج می شود از سوراخ های بزرگتر عبور می کند و وقتی کمک فنر باز شد از سوراخ های کوچک عبور می کند. با نصب این کمک فنرها نوسانات به طور کامل کنترل می شوند.

کمک فنر قابل تنظیم یا مغناطیسی

این کمک فنرها به دلیل داشتن سنسور می توانند سرعت، شتاب و نیروهای وارد شده بر موتورسیکلت را دریافت و مورد بررسی قرار دهد و به چگونگی باز و بسته شدن و همچنین شرایط سوپاپ های ورودی و خروجی می پردازد. 

کمک فنرهای اهرمی

در کمک فنرهای اهرمی به جای میل کمک، اهرمی وجود دارد که نیروی فنر را به داخل کمک منتقل می کند. وقتی اهرم در این کمک فنرها تحریک می شود پیستون به یک سمت حرکت می کند و روغن درون محفظه به سمت دیگر حرکت می نماید و روغن در هنگام رفت از سوراخ های بزرگتر عبور می کند و در هنگام برگشت از سوراخ ریزتر وارد می شود.

کمک فنر هیدرواستاتیکی

کمک فنر هیدرواستاتیکی از انواع کمک فنر موتورسیکلت می باشد که روغنی می باشد و در محفظه روغن آن گاز نیتروژن وجود دارد که در یک کیسه پلاستیکی است. گاز نیتروژن برای جلوگیری از هوا گرفتن روغن و کف کردن روغن در هنگام ورود به محفظه پایینی سیلندر روغن می باشد. وجود گاز نیتروژن در پلاستیک به دلیل جلوگیری از مخلوط شدن با روغن می باشد.

کمک بادی_گازی

در این کمک فنر ها به جای روغن از گاز استفاده می شود و با کمک کمپرسور هوا، به تامین هوای فشرده درون سیلندر کمک خواهد کرد. همچنین با کمک سوپاپ های پیستون که نقش خارج و وارد کردن روغن را داشتند به سوپاپ های گازی تغییر نقش می دهند و کنترل کننده هوای خروجی و ورودی می باشند.

علائم خرابی کمک فنر 

کمک فنر موتورسیکلت در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی و مشکل می شوند که از جمله علائم خرابی کمک فنر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خروج و نشت روغن از کمک فنر موتورسیکلت به طوریکه از روغن از کمک فنر چکه کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

نوسان و ارتعاش بالا کمک فنر و همچنین پایین‌ رفتن غیر معمول در جاده های پست و بلند.

پیچیدن بیش از اندازه موتورسیکلت در پیچ ها

کله زدن و شیرجه زدن موتورسیکلت در هنگام ترمز ناگهانی

شنیدن صدا از کمک فنر در هنگام شتاب گرفتن، ترمز کردن و …

خراب شدن ناگهانی لاستیک های تازه  

بالا و پایین رفتن و نوسان بی دلیل چرخ ها در جاده ها

در صورت حرکت آرام موتورسیکلت چرخ های جلو لرزش دارند.

کشیده شدن موتورسیکلت به یک در جاده های صاف 

تمامی این علائم گفته شده ممکن است در اثر مشکلات دیگری بروز پیدا کرده باشد و با کمک تعمیرکار حرفه ای در زمان کوتاهی می توانید این مشکلات را برطرف نمایید.

راه های طول عمر بیشتر کمک فنر موتورسیکلت

گرفتن ترمز ناگهانی و شدید موجب مستهلک و خراب شدن قطعات سیستم تعلیق می شود.پس بهتر است برای طول عمر بیشتر ترمز ناگهانی و شدید نگیرید.

لاستیک ها را همیشه بررسی نمایید تا باد لازم داشته باشند. زیرا این امر به کاهش ارتعاشات کمک می کنند و از وارد شدن ضربه های ناخواسته جلوگیری می کند.

روغن و گریس کاری به روانکاری قطعات سیستم تعلیق کمک خواهد نمود و فشار وارده به کمک فنر موتورسیکلت را کم می کند.

در زمان مناسب لاستیک های خراب خود را تعویض نمایید تا فشار وارده در هنگام حرکت در دست اندازها، پستی ها و …. کاهش پیدا کند‌.

با موتورسیکلت بار زیاد جابه‌جا نکنید تا بر روی کمک فنر موتورسیکلت فشار وارد نشود.‌

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت دارای سیستم تعلیق هستند که سیستم تعلیق نیز از قطعات زیادی تشکیل شدا است که کمک فنر یکی از مهم ترین قطعات می باشد.

وظیفه کمک فنر دفع ارتعاشات و نوسانات به وجود آمده در جاده های ناهموار و دست اندازها می باشد و موجب راحتی در سواری می شود. کمک فنر خود از قطعات دیگری تشکیل شده است که می توان به ضربه گیر، میل کمک، پایه کمک، سوپاپ، پیستون، محفظه سیال و ماده سیال اشاره کرد که هر کدام کاربرد خاصی دارند. همچنین کمک فنر انواع مختلفی دارد که شامل کمک فنر هیدرولیکی روغنی، کمک فنر تلسکوپی، کمک فنر اهرمی، کمک فنر هیدرواستاتیکی و کمک فنر بادی_گازی اشاره کرد.

کمک فنرها در اثر عوامل مختلفی ممکن است خراب شوند و هزینه تعویض آن بسیار بالا می باشد و بهتر است برای ماندگاری بیشتر این قطعه لاستیک های خراب و فرسوده را تعویض کنید، قطعات سیستم تعلیق را روانکاری نمایید، باد لاستیک ها را تنظیم کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما