فلاپ موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

فلاپ موتورسیکلت

فلاپ موتورسیکلت چیست؟

موتورسیکلت قطعات جانبی و یدکی زیادی دارد که فلاپ موتورسیکلت یکی از این قطعات است. این قطعه در دسته لوازم یدکی قرار دارد و از جنس پلاستیک سخت، فایبر گلاس یا آلومینیوم می باشد که بر روی قطعات دیگر قرار می گیرد. در این مقاله به تعریف فلاپ و مزایای این قطعه خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا، فروشگاه هوندا کلیک همراه باشید.

فلاپ موتورسیکلت چیست؟

فلاپ در دسته لوازم یدکی قرار دارد که از جنس پلاستیک سخت، فایبرگلاس یا آلومینیوم می باشد و انواع مختلفی دارد. این قطعه در کنار مزایای زیادی که دارد در زیبایی ظاهری موتورسیکلت نیز نقش دارد و شکل و شمایل زیبایی به موتورسیکلت می دهد. همچنین فلاپها محافظ قطعات دیگر نیز می باشند و در اثر زمین خوردن یا تصادف موتورسیکلت، مانع از آسیب جدی به قطعات داخلی می شوند‌.

مزایای فلاپها

فلاپها همانند دیگر قطعات موتورسیکلت لازم هستند و نبودن آنها مشکلات زیادی را ایجاد می کند. در ادامه به مزایای فلاپ  خواهیم پرداخت.

  • آیرودینامیک بهتر و بهبود عملکرد
  • کاهش فشار هوا
  • کاهش مصرف سوخت
  • سرعت بالاتر و دور موتور کمتر
  • محافظت از موتور سوار و قطعات داخلی دستگاه در حین تصادف
  • جلوگیری از نفوذ گرد و غبار

جداسازی فلاپها اصلا کار درستی نیست و در صورت جداسازی ممکن است برای موتورسیکلت مشکلاتی ایجاد شود و یا حتی ظاهر زشتی بخ موتورسیکلت ببخشد. به طور کلی تمامی موتورسیکلت های فلاپ دار با منظور خاصی طراحی شده اند و در صورت برداشتن فلاپ ها قطعات و اجزای موتورسیکلت قابل نمایش خواهند بود که بدن هیچ نظم و قانونی در کنار هم قرار گرفته اند و شکل نازیبایی به موتورسیکلت می دهند.

شما نمی توانید موتورسیکلت فلاپ دار خود را همانند موتورسیکلت های نکد به نمایش در آورید و همانند موتورسیکلت‌های نکد درست کنید. این موتورسیکلت ها از طراحی خاص بهره برده اند و در قسمت هایی که فلاپ ندارند طراح قطعات را با اصول زیبایی شناختی در کنار هم قرار داده است که ظاهری شکیل و زیبا داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا RC213V-S

انواع فلاپ موتورسیکلت

فلاپ نیز در طراحی های مختلفی تولید شده است که کاربردهای متفاوتی نیز دارد. بعضی از فلاپها فقط یک قسمت کوچک موتورسیکلت را می پوشاند و برخی دیگر ممکن است تمام قسمت های موتورسیکلت را پوشش دهد. از انواع فلاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یک چهارم که فقط یک چهارم موتورسیکلت را با آن پوشش داده اند.

فلاپ نیمه نیز فقط نیمی از قطعات موتورسیکلت را محافظت می نماید.

فلاپ کامل تمامی قطعات موتورسیکلت را شامل می شود و آنها را پوشانده است‌.

فلاپ فرمان در قسمت فرمان تعبیه شده است.

و فلاپ چرخ که دور چرخها  را پوشش می دهد.

نکات مهم در مورد نگه داری فلاپ

فلاپ ها آسیب پذیر هستند و در اثر تصادف، ضربه و … دچار ضرب دیدگی و شکستگی می شوند‌. در صورت هر گونه مشکل در فلاپها شما می توانید فلاپ جدید خریداری کنید و جایگزین فلاپ قبلی نمایید یا حتی آن را تعمیر نمایید.

البته تعمیر و تعویض فلاپ ها هزینه بر می باشد. زیرا دارای شکل ظاهری پیچیده ای هستند و همچنین از ظرافت بالایی برخوردار می باشند. 

تعمیر فلاپ شکسته 

فلاپ قطعه ای مصرفی می باشد که در صورت شکستگی بائو تعمیر یا تعویض شود. در گذشته در ایران برای تعمیر این قطعه از جوش پلاستیکی استفاده می شد که روش موقتی ای بود و به طور کامل مشکل را برطرف نمی کرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای تعمیر فلاپ ها از جوش پلاستیک با دستگاه های هوای گرم و الکترود و فیلرهای پلاستیک استفاده می شود که به طور تخصصی آسیب وارده را برطرف می کند. این دستگاه ها که توسط شرکت اروپایی تولید شده است کمک می کند تا لوازم پلاستیکی همانند فلاپ، سپر خودرو و ‌… بازسازی و احیا شوند و دیگر نیازی به تعویض کامل فلاپ موتورسیکلت نمی باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مهم ترین عوامل خرابی گیربکس موتورسیکلت

خرید موتورسیکلت های فلاپ دار

موتورسیکلت های فلاپ دارد و بدون فلاپ در بازار وجود دارند و لازم به ذکر است که موتورسیکلت های فلاپ دار از قیمت بالاتری نسبت به موتورسیکلت های معمولی برخوردار می باشد.

جمع بندی فلاپ موتورسیکلت

فلاپ یکی از لوازم یدکی موتورسیکلت می باشد که از جنس پلاستیک سخت، فایبرگلاس یا آلومینیوم می باشد. فلاپ ها به زیبایی هر چه بیشتر موتورسیکلت کمک می کند و به دلیل ظاهر پیچیده و ظریفی که دارند موتورسیکلت شما را خاص می کنند. این قطعه مزایای زیادی دارد که می توان به جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، کاهش مصرف سوخت، سرعت بالا و دور موتور کمتر، کاهش فشار هوا، آیرودینامیک بهتر، محافظت از موتور سوار و قطعات موتورسیکلت و … اشاره کرد. همچنین این قطعه انواع مختلفی دارد که شامل فلاپ یک چهارم، فلاپ کامل، فلاپ نیمه، فلاپ چرخ و فلاپ فرمان می باشد که هر کدام کارایی مختص به خود را دارند.

فلاپها آسیب پذیر هستند و در اثر ضربه و تصادف دچار شکستگی می شوند و شما می توانید با استفاده از جوش پلاستیک با دستگاه های هوای گرم و الکترود و فیلمهای پلاستیک آن را بازسازی کنید. البته خرید فلاپ بهتر می باشد اما به دلیل هزینه بالایی که دارد بهتر است فلاپ آسیب دیده را تعمیر کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما