تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا

تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا

تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا

در ایران سهمیه بندی بنزین و سوخت وجود دارد و همچنین ترافیک زیاد در کلان شهرها رفت و آمد را با خودرو سخت نموده است به همین منظور بیشتر افراد از موتورسیکلت برای تردد درون شهری استفاده می کنند. البته موتورسیکلت های دیگری نیز توسط شرکت های بزرگ تولید می شود که برای مسافرت، مسابقه، آفرود و … مناسب هستند و می توان گفت فقط موتورسیکلت ها برای رفتن به محل کار و تردد در مسافت های کوتاه مناسب نیست. هوندا از جمله شرکت های برتر موتورسیکلت سازی می باشد که موتورسیکلت های زیادی را تولید کرده است و موتورسیکلت CDI و CG از مدل های قدیمی این شرکت هستند که هنوز هم از آن ها استفاده می شود. در این مقاله به تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت هوندا

 

شرکت هوندا از شرکت های قدیمی تولید کننده موتورسیکلت در ژاپن می باشد که توسط سوئیشیرو هوندا که از خلاقان در عرصه صنعت بود پایه گذاری شد. این شرکت در کشورهای زیادی از جمله چین، ایران، فرانسه، آمریکا و … نمایندگی دارد و موتورسیکلت هایی با حجم های مختلف و در کلاس های متفاوت تولید کرده است و طرفداران زیادی دارد. در ابتدا تولیدات شرکت هوندا بسیار ابتدایی بود و دوچرخه ای بود که بر روی آن موتور نصب شده بود و کم کم با پیشرفت تکنولوژی موتورسیکلت های با قابلیت های باور نکردنی تولید و روانه بازار می کند. موتورسیکلت های CDI و CG از موتورسیکلت های این شرکت می باشد که تفاوت های با هم دارند ولی در شکل ظاهری شباهت بسیار دارند و حجم هر دو موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی‌سی می باشد.

موتورسیکلتCG

موتورسیکلت های CG در سال ۱۳۵۷ وارد ایران شدند که برای رفت و آمد و همچنین امرار معاش از آن استفاده می کردند. به دلیل قیمت کمی که این موتورسیکلت ها داشتند بیشتر قشر ضعیف و جوانان آن را خریداری می کردند. این موتورسیکلت حجم ۱۲۵ سی سی دارد و به دلیل قابلیت هایی که داشت شرکت های داخلی زیادی شروع به تولید آن کردند و هنوز هم در ایران این موتورسیکلت تولید چشمگیری دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور مناسب افراد قدکوتاه

بعد از مدتی به دلیل نقص سیستم جرقه زنی و برق، موتورسیکلت جدیدی تولید شده که CDI نام گرفت. 

موتورسیکلت CDI هوندا

 

در ادامه مقاله تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا به موتورسیکلت CDI می پردازیم. موتورسیکلت CDI نمونه به روز رسانی CG می باشد و سیستم جرقه زنی شمع ها و برق رسانی موتور در این مدل تغییر یافته است.  این موتورسیکلت در سال ۱۳۷۱ وارد ایران شد و بعد از مدتی در سال ۱۳۷۵ با سرهم کردن قطعات چینی در ایران توانستند موتورسیکلت CDI را تولید کنند که شبیه به موتورسیکلت اورجینال هوندا بود و فقط قطعات آن کیفیت لازم را نداشت. هوندا سی دی آی تک سیلندر و حجمی معادل ۱۲۵ سی سی دارد که می تواند ۱۲ اسب بخار قدرت تولید کند. حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می باشد که در این سرعت به دلیل وزن کم،چرخ های نازک و جلوبندی قدیمی دچار لرزش زیادی می شود.

همچنین برخی از شرکت های موتورسازی حجم این موتورسیکلت ها را نیز افزایش دادند و با همان شاسی اولیه موتوری با حجم ۱۵۰، ۲۰۰ سی سی بر روی آن نصب نمودند‌.

از سال ۱۳۸۴ وقتی شرکت تیزرو که نمایندگی شرکت هوندا را بر عهده داشت منحل شد دیگر موتورسیکلت اصل هوندا وارد ایران نشد و همه موتورسیکلت های موجود در ایران در شرکت های ایرانی تولید می شوند و طرح هوندا هستند.

تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا

همانطور که گفته شد موتورسیکلت سی دی آی نمونه به روزرسانی شده موتورسیکلت سی جی می باشد و تغییرات انجام شده بر روی این موتورسیکلت در سیستم جرقه زنی و برق رسانی موتور می باشد. در موتورسیکلت های سی دی آی از سیستم مگنتی CDI استفاده شده است. در موتورهای CG سیستم جرقه زنی از نوع پلاتین بود که تعمیر آن بسیار سخت بود و تعمیرکار برای درست کردن آن و تعویض پلاتین باید دستگاه برق موتور را به طور کامل باز کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
روغن موتور موتور سیکلت: درجه بندی ویسکوزیته

به طور کلی در موتورسیکلت های امروزی از سیستم های ساده مگنتی کمتر استفاده می شود و سیستم های مگنتی _باتری، سیستم‌ باتری و کوئل و یا سیستم جرقه الکترونیکی(معمولا از نوع CDI) مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی تفاوت موتورسیکلت CG و CDI هوندا

موتورسیکلت برای حمل و نقل، کار و … مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برخی افراد برای کاهش مصرف سوخت، آلایندگی هوا و … از موتورسیکلت برای فعالیت های روزمره خود استفاده می کنند. موتورسیکلتهای CG و CDI از موتورسیکلت های قدیمی شرکت هوندا می باشد که وارد ایران شد و نظر افراد زیادی را به خود جلب کرد. این موتورسیکلت ها از نظر شکل ظاهری شبیه به هم هستند و تفاوت موتورسیکلت CDI و CG در سیستم جرقه زنی و برق آن می باشد.

در موتورسیکلت سی دی ایکه نمونه به روز رسانی شده سی جی است این مشکل برطرف شده است و با کیفیت مناسب وارد بازار ایران شد. این موتورسیکلت در ساد ۱۳۷۱ وارد ایران شد و بعد از مدتی شرکت های ایرانی با سرهم کردن قطعات چینی توانستند این موتورسیکلت را با کیفیتی پایین تر تولید و روانه بازار کنند‌. البته لازم به ذکر است که این موتورسیکلت ها کیفیت لازم را ندارند و با قرار دادن موتورهای با حجم بیشتر بر روی شاسی های اولیه مشکلاتی را ایجاد نموده اند.

پیام بگذارید

تماس با ما