علت کم شدن شتاب موتورسیکلت

علت کم شدن شتاب موتورسیکلت

علت کم شدن شتاب موتورسیکلت چیست؟

موتورسیکلت توسط یک پیشرانه یا موتور حرکت می کند و وسیله نقلیه ای برای مسابقه، کار و … می باشد. موتورسیکلت ها در کلاس های مختلفی تولید می شوند و حجم متفاوتی دارند و هر چقدر حجم موتور بیشتر باشد قدرت و شتاب موتورسیکلت نیز افزایش می یابد. این وسیله نقلیه دارای مصرف سوخت کنی دارد و بسیار کاربردی می باشد و می توان در شهرهای شلوع برای کاهش اتلاف وقت در ترافیک ها از آن استفاده نمود‌.‌در این مقاله به علت کم شدن شتاب موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تاریخچه موتورسیکلت 

موتورسیکلت برای اولین بار در سال ۱۸۸۵ در کشور آلمان تولید شد که نام ریت واگن را بر روی آن نهادند. موتورسیکلت ها مزایایی زیادی دارند و امروزه مدل های پیشرفته ای تولید شده است و در کلاس های مختلفی چون اسکوتر، استاندارد های شهری، کروزر، مسافرتی، مسابقه ای و … توسط شرکت های موتورسازی تولید شده اند. از جمله تولیدکنندگان موتورسیکلت می توان به هوندا، یاماها، کاوازاکی، هارلی دیویدسون، سوزوکی و … اشاره کرد.

علت کم شدن شتاب موتورسیکلت

شتاب و سرعت موتورسیکلت برای برخی افراد بسیار مهم می باشد و دوست دارند موتورسیکلت های بخرند که شتاب بالایی داشته باشند. اما این شتاب همیشگی نیست و بعد از مدتی مشکلات و فرسودگی موجب کم شدن شتاب موتورسیکلت می شود. از علت کم شدن شتاب موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

حذف وسایل اضافی موتورسیکلت

اگر بر روی موتورسیکلت شما وسایل اضافی و قطعات سنگین قرار داده شده است بهتر است آنها را حذف کنید. زیرا موتورسیکلت در صورت سنگین بودن برای حرکت کردن قدرت بیشتری را باید صرف نماید و در دراز مدت صرف توان زیاد موجب کاهش شتاب موتورسیکلت می شود.

پس بهتر است از قطعاتی که وزن کمی دارند برای موتورسیکلت خود استفاده کنید تا فشار زیادی به موتور وارد نشود. آینه های سنگین، طلق زمستانی، بادگیر و … از جمله قطعاتی هستند موجب سنگین موتورسیکلت می شوند و همچنین وزن راکب و سرنشین نیز مهم می باشد.

افزایش کیفیت سوخت: علت کم شدن شتاب موتورسیکلت

کیفیت و میزان سوخت مصرفی موتورسیکلت در شتاب آن بسیار مهم است و برای افزایش شتاب موتورسیکلت باید از بنزین با کیفیت استفاده کنید. بهترین بنزین از نظر کیفیت، بنزین سوپر با عدد اکتان بالا می باشد که درجه اشتعال آن بالاست. استفاده از بنزین های بی کیفیت موجب ایجاد زنگ در باک موتورسیکلت می شود و به دلیل وجود زنگار در باک با بنزین مخلوط می شود و موجب کاهش درصد اکتان بنزین می شود. زنگار همچنین با بنزین واکنش شیمیایی ایجاد می کند و در نتیجه آلایندگی زیست محیطی ایجاد می نماید و موجب کاهش شتاب موتورسیکلت می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
 تفاوت موتورهای کراس و اندرو چیست؟

لازم به ذکر است با استفاده از گاز نیتروژن در داخل سیلندر موتورسیکلت می توانید، شتاب آن را افزایش دهید. همچنین میزان نیتروژن وارده نیز بسیار مهم می باشد و در صورت زیاد بودن موجب بروز خسارت مالی و جانی و حتی انفجار می گردد.

تمیزکردن فیلتر هوا و کاربراتور

تمیز کردن فیلتر هوا بسیار مهم است و وظیفه آن جلوگیری از گرد و غبار و ذرات دیگر می باشد تا وارد محفظه احتراق نشود. در صورتی که کیفیت و خالص بودن بنزین و ترکیب آن با هوا موجب بیشتر شدن شتاب موتورسیکلت می شود. ترکیب سوخت و هوا وظیفه کاربراتور موتورسیکلت می باشد و در صورتی که این ترکیب با نسبت مناسب در سیلندر وارد نشود موجب انفجار ضعیفی می شود که نتیجه آن کاهش قدرت، گشتاور و شتاب موتورسیکلت می باشد.

در صورتی که فیلتر هوا بتواند تصفیه هوا را انجام دهد کیفیت بنزین نیز بالاتر می رود و در صورت کثیف شدن آن هوای ورودی کمی از فیلتر عبور می کند و ترکیب هوا بنزین متغیر خواهد بود‌.

فیلتر و کاربراتور بعد از هر مسافتی باید تمیز شود. برای تمیز شدن فیلتر هوا هر ۵۰۰۰ کیلومتر باید در بنزین فیلتر را تمیز کرد. همچنین بعد از هر ۱۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد نیز باید کاربراتور را تمیز نمود. در صورتی که می خواهید کاربراتور خود را تقویت کنید کافی است در محل ورود بنزین به کاربراتور یک فیلتر کاغذی استاندارد بگذارید.

 

تعویض شمع: علت کم شدن شتاب موتورسیکلت

شمع قطعه ای در موتورسیکلت می باشد که موجب جرقه زنی می شود. هر چه ولتاژ شمع بیشتر باشد جرقه آن بیشتر است و بزرگتر بودن جرقه موجب انفجار کاملتری می شود و در نتیجه قدرت موتور بیشتر می شود.

شمع های سوزنی ایریدیوم که یک الی چهار الکترود دارد بهتر می باشد و می توانند جرقه های بسیار بزرگی (ده برابر بزرگتر) بزنند.

پلاتین شمع از جمله عواملی است که موجب کاهش عملکرد و شتاب موتورسیکلت می شود و باید بعد از هر ۱۰۰۰۰کیلومتر کارکرد تعویض شود.

آیرودینامیک مناسب

موتورسیکلت باید شکل آیرودینامیک مناسب داشته باشد تا سرعت و شتاب آن بالا باشد. ارتفاع بدنه موتورسیکلت در شتاب آن بسیار تاثیر گذار می باشد و هر چقدر ارتفاع تا سطح زمین کمتر باشد شتاب موتورسیکلت افزایش می یابد.

ببهتر است سطح های جانبی موتورسیکلت با کایت های مرغوب که جریان هوا کمتر از آن عبور کند بپوشانید تا هوا وارد قطعات موتورسیکلت نشود و سرعت و شتاب موتورسیکلت افزایش پیدا کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
زمان تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

انجام گریس کاری: علت کم شدن شتاب موتورسیکلت

از علت کم شدن شتاب موتورسیکلت روان نبودن قسمت های متحرک می باشد. با گریس و روانکاری کردن قطعات موتورسیکلت به تقویت شتاب آن کمک خواهید کرد. روانکاری قطعات باید به صورت دوره ای انجام شود و در صورت گریس کاری نکردن در بین قطعات اصطکاک صورت می گیرد و شتاب موتورسیکلت کاهش پیدا می کند.

از جمله قطعاتی که حتما باید روانکاری و گریس کاری شود می توان به قسمت دو شاخ عقب و قسمت گردن فرمان و زنجیر چرخ اشاره کرد. 

استفاده از رینگ و لاستیک مناسب

رینگ و لاستیک های اورجینال که بر روی موتورسیکلت ها نصب می شوند از کیفیت کمی برخوردار هستند و در نتیجه عملکرد سیستم تعلیق و دیگر سیستم ها خوب نمی باشد که از علت کم شدن شتاب موتورسیکلت می باشد. برای تقویت موتورسیکلت و افزایش شتاب آن می توانید از رینگ های استفاده کنید که سبک و مرغوب باشند و تفاوت را احساس نمایید.

همچنین جنس لاستیک و میزان باد نیز نقش اساسی دارند و هر لاستیک برای آب و هواهای مختلف استفاده می گردد. لاستیک هایی با عرض و عاج کم اصطکاک کمی ایجاد می کنند و موجب تقویت شتاب می شود.

تغییر دادن خورشیدی

تغییر دادن خورشیدی نیز موجب تقویت موتورسیکلت و افزایش شتاب آن می شود. در قسمت جلویی موتورسیکلت اگر خورشیدی بزرگتر باشد یا در قسمت عقب خورشیدی کوچکتر باشد سرعت و شتاب موتورسیکلت افزایش پیدا می کند.البته این در صورتی است که در اثر بزرگ بودن یا کوچک بودن بیش از اندازه چرخ دنده ها قدرت موتور کاهش پیدا می کند و در هنگام عبور از سربالایی ها و سواری کردن دو سرنشین به انجین فشار وارد خواهد شد.

همچنین بزرگتر بودن خورشیدی یا چرخ دنده قسمت جلو در موتور استهلاک ایجاد می کند و بهتر است برای افزایش قدرت و شتاب موتورسیکلت چرخ دنده جلویی یک شماره بزرگتر باشد یا چرخ دنده عقبی را به یک شماره کوچکتر تغییر دهید. تغییر غیر اصولی این چرخ دنده ها ممکن است با فشار وارد کردن به میل لنگ، شاتون و گیربکس آسیب جدی ایجاد کنند.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت سوالاتی هستند که علاقه زیادی به سرعت دارند و در هنگام رانندگی دوست دارند موتورسیکلت از شتاب بالایی برخوردار باشد. اما موتورسیکلت بعد از مدتی شتاب اولیه خود را از دست می دهد و علت کم شدن شتاب موتورسیکلت بسیار زیاد می باشد.

از جمله علل مهم می توان به تمیز نبودن فیلتر هوا، اضافه بار داشتن موتورسیکلت، کیفیت و میزان سوخت مصرفی، رینگ و لاستیک نامناسب و … اشاره نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما