تفاوت موتورهای چهارزمانه و دوزمانه چیست؟

تفاوت موتورهای چهارزمانه و دوزمانه

آیا مسافرت با موتورسیکلت امکان پذیر می باشد؟

موتورهای چهارزمانه و دوزمانه در دسته موتورهای درون سوز می باشد. بیشتر در قایق، جت اسکی، اره برقی و … از موتورهای دو زمانه استفاده می شود و همچنین در خودروهای بنزینی و دیزلی از موتورهای چهارزمانه استفاده می شود. در این مقاله به تفاوت موتورهای چهارزمانه و دوزمانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موتورهای دوزمانه و کاربردهای آن

موتورهای دوزمانه در دو مرحله فرآیند خود را انجام می دهند که شامل احتراق و تخلیه می باشد. این نوع موتورها بسیار سطح پائینی دارند و دارای باک روغن هستند که روغن موجود در آن در هنگام کارکرد موتور به کمک بلوک سیلندر می آید تا موتور جام نکند. لازم به ذکر است موتورسواران در دور بالا کمی در درون باک بنزین روغن ریخته می شود تا جام نکند‌.

موتور چهارزمانه و کاربرد آن

موتورهای چهارزمانه در خودروهای بنزینی و دیزلی استفاده می شود و در طی چهار مرحله انجام می شود که شامل مکش، تراکم، احتراق و تخلیه می باشد. که در ادامه به هر کدام به طور مفصل می پردازیم.

مکش

در موتورهای چهارزمانه در هنگام حرکت وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند سوپاپ سوخت و هوا باز می شود و سوخت و هوا با هم وارد سیلندر خواهد شد. در موتورهای کاربراتوری، کاربراتور وظیفه عبور هوا را دارد و همچنین سوخت نیز وارد سیلندر می نماید ولی در سیستم های انژکتوری از طریق نازل ها سوخت پخش می شود و پیستون را به پایین ترین نقطه خود می رساند. این نقطه پایین به نقطه مرگ معروف می باشد.

تراکم

در مرحله تراکم سوپاپ ها بسته خواهند شد و پیستون به سمت بالا حرکت می نماید و با متراکم کردن سوخت و هوا داخل سیلندر، احتراق صورت می گیرد‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا سوپرکاب C125

احتراق

وقتی پیستون به نقطه بالا که به آن نقطه مرگ گفته می شود برسد سوخت و هوا جمع شده در پیستون متراکم می شود و با جرقه شمع احتراق صورت می گیرد و پیستون به سمت پایین پرتاب می شود.

تخلیه

وقتی پیستون به پایین پرتاب شد دوباره به سمت بالا حرکت می کند و سوپاپ دود باز خواهد شد و وقتی پیستون بالا بیاید دود حاصل از احتراق با سوپاپ دود خارج می گردد.

وقتی پیستون بالا و پایین می رود میل لنگ نیم دور می زند. به طور کلی در طی یک فرآیند کامل میل لنگ باید دو دور بزند

 

تفاوت موتورهای چهارزمانه و دوزمانه

موتورهای دوزمانه و چهار زمانه تفاوت هایی دارند که به آن خواهیم پرداخت‌.

موتورهای چهارزمانه با هوا و روغن و برخی موتورهای دیگر با رادیاتور آب سیلندر خنک خواهند شد. این در صورتی است که موتورهای دو زمانه به دلیل دمای بسیار بالای موتور به وسیله سیستم آب رسانی خنک می شوند.

موتورسیکلت های دوزمانه شتاب بالایی دارد. به طوری که موتورهای دوزمانه با حجم ۲۰۰ سی سی با موتورسیکلت های چهارزمانه با حجم ۶۰۰ سی سی مقایسه خواهد شد.

تعادل موتورهای دوزمانه نسبت به چهارزمانه بیشتر می باشد و برای برقراری تعادل یک صفحه فلایول در قسمت انتهایی موتور و یک متعادل کننده در سر میل لنگ گذاشته شده است.

موتورسیکلت های چهارزمانه اصطکاک بیشتری از نمونه های دوزمانه دارند. این اصطکاک به دلیل چهار مرحله بودن موتورهای چهار زمانه می باشد که پیستون چهار بار وارد سیلندر می شود.

سیستم خروجی موتورهای چهارزمانه نسبت به موتورهای دوزمانه پیشرفته تر می باشد. در مدل های چهارزمانه سوخت و هوا به صورت کامل وارد سیلندر می شود و دود بدون اینکه با سوخت و هوا مخلوط شود از سوپاپ دود به بیرون منتقل می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی تصادف با موتورسیکلت و راه های جلوگیری از آسیب تصادفات

مصرف سوخت موتورهای چهارزمانه کمتر از موتورسیکلت های دوزمانه می باشد. این تفاوت موتورهای چهارزمانه و دوزمانه به دلیل مصرف سوخت کامل موتورسیکلت های چهار زمانه می باشد که موجب تولید توان و قدرت بیشتر می شود.

موتورهای چهارزمانه عملکرد بیشتری دارند و در نتیجه قطعات آنها نیز بیشتر می باشد به دلیل پیچیدگی بیشتر این موتورها و استهلاک زیاد آنها از قیمت بیشتری نیز برخوردار است و در هنگام استفاده حساسیت بیشتری باید به خرج دهید.

آلایندگی کمتر موتورسیکلت های چهار زمانه از موتورسیکلت های دو زمانه می باشد. افزایش آلایندگی در موتورهای دوزمانه به دلیل مصرف همزمان روغن به همراه سوخت می باشد.

از تفاوت های موتورهای چهار زمانه و دو زمانه آلودگی صوتی موتورهای دوزمانه می باشد که بسیار زیاد است.

 همچنین سیستم روانکاری موتورهای چهارزمانه از موتورهای دو زمانه پیچیده تر می باشد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها در دو نوع دو زمانه و چهار زمانه تولید می شوند که امروزه بیشتر نمونه چهارزمانه آن تولید می شود. موتورهای دوزمانه در دو مرحله احتراق و تخلیه فرآیند خود را انجام می دهند و این در صورتی است که موتورهای چهارزمانه در چهار مرحله مکش، تراکم، احتراق و تخلیه فرآیند خود را به پایان می رساند.

تفاوت موتورهای چهارزمانه و دوزمانه بسیار می باشد و از جمله تفاوت های این موتورها می توان به تعادل بهتر موتورهای دوزمانه، قطعات و تجهیزات بیشتر و قیمت بالای موتورهای چهارزمانه، اصطکاک بیشتر موتورهای چهارزمانه نسبت به موتورهای دوزمانه، تحمل فشار کمتر موتورهای چهارزمانه، مصرف سوخت کمتر، سیستم‌ روانکاری پیچیده تر موتورهای چهارزمانه و … اشاره کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما