انواع فرمان موتورسیکلت و عملکرد آن

انواع فرمان موتورسیکلت و عملکرد آن

انواع فرمان موتورسیکلت و عملکرد آن

هر وسیله نقلیه ای برای کنترل بادی فرمان داشته باشد که در هر وسیله نقلیه نوع و مدل آن متفاوت است. مثلا غربیلک فرمان در خودرو به صورت گرد می باشد و در هواپیما به صورت کلمه U می باشد. در موتورسیکلت نیز در هر نوع کلاس موتورسیکلت مدل فرمان نیز متفاوت است‌. حالت فرمان به جز زیبایی ظاهری که دارد در نحوه چرخش در پیچ ها موثر می باشد و به شما کمک می کند تا موتورسیکلت را به خوبی هدایت نمایید. در این مقاله به فرمان موتورسیکلت و همچنین انواع آن خواهیم پرداخت‌ با ما همراه باشید.

انواع فرمان موتورسیکلت

همانطور که گفته شد موتورسیکلت ها فرمان های مختلفی دارند و بر روی هر کلاس از موتورسیکلت فرمان خاصی نصب می شود.

فرمان موتور Clip-on

در موتورسیکلت های اسپرت مدرن بیشتر از این نوع فرمان استفاده می شود. دسته های این فرمان ها کوتاه می باشد و راکب موتورسیکلت برای گرفتن فرمان و تسلط کامل بر روی آن باید خود را به سمت جلو خم کند.

فرمان موتور Motocross

موتورسیکلت های کراس نوعی از موتورسیکلت می باشد که بر روی آن فرمان های موتور کراس نصب می شود. این فرمان ها صاف هستند و نمایانگر موتورهای کراس می باشند.

فرمان موتورسیکلت Tracker

 این نوع از فرمان نیز صاف می باشد و برای موتورهای مسابقه مناسب است و کنترل موتورسیکلت در مسیرهای گلی و شنی را آسان می کند.

فرمان Drag

 در طراحی این فرمان ها خمیدگی وجود ندارد و به صورت خطی و صاف می باشند. فرمان Drag در برابر باد مقاوم می باشد و موجب شتاب بهتر موتورسیکلت خواهد شد.

فرمان موتورسیکلت Z-bar

 همانطور که از اسم این نوع فرمان پیداست در دو طرف شبیه به حرف Z می باشد. به دلیل زاویه دار بودن برای سواری بسیار عملکرد خوبی دارد.

فرمان Frisco

این نوع فرمان نسبت به فرمان قبلی است و تفاوت جزئی دارد. به این صورت که بدون زاویه می باشد و در قسمت بالای فرمان حالت گرد وجود دارد.

فرمان موتورسیکلت Moustache

 فرمان موتورسیکلت بی شباهت به سبیل پیچ خورده نیست و ظاهر جدید و زیبایی به موتورسیکلت خواهد داد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت هوندا در برابر هیوندا

Keystone

طراحی فرمان این موتورسیکلت شباهت زیادی به فرمان Z-bar دارد و فقط در قسمت بالایی فرمان طراحی تهاجمی تری انجام شده است.

 Clubman

اگر به دنبال ظاهر اسپرتی برای موتورسیکلت خود می باشید بهتر است از این نوع فرمان ها استفاده کنید. این فرمان ها دسته های کوتاهی دارند که حالت تهاجمی دارند. از ویژگی های بارز فرمان Clubman کم نمودن مقاومت در برابر هوا در حین حرکت می باشد.

منظور از به یک طرف کشیده شدن  فرمان موتورسیکلت چیست؟

به یک طرف کشیدن شدن فرمان به صورت ناگهانی بسیار خطر آفرین می باشد و در صورت بروز این مشکل باید مشکل آن را پیدا کرد. در ادامه به مشکلاتی که موجب به یک طرف کشیده شدن فرمان می شود خواهیم پرداخت.

ایجاد تنش بین فرمان و لاستیک جلو

 لاستیک جلو موتورسیکلت با میله های فرمان باید به صورت عمود باشد تا در هنگام رانندگی تایر ها مخالف فرمان حرکت نکنند و در نتیجه از یک سمت کشیدن شدن جلوگیری شود‌.

عدم تعادل بین لاستیک جلو و میله های دسته فرمان

وقتی فرمان سفت باشد عدم تعادل بین لاستیک جلو و میله های دسته فرمان ایجاد می شود که موجب مخالف حرکت کردن لاستیک ها می شود.

برخورد جسم سخت بر روی لاستیک

اگر در هنگام رانندگی به جسم سختی برخورد کرده باشید یا تصادف رخ داده باشد، ناهماهنگی بین لاستیک و فرمان رخ می دهد که باید فرمان و لاستیک ها را در اولین فرصت درست کرد.

استفاده از تایر فرسوده

برای کشیده نشدن فرمان به یک طرف بهتر است از لاستیک های فرسوده استفاده نکنید. ساییدگی و یا فرسوده بودن تایرها موجب بروز حادثه و تصادف می شود و ممکن است خسارت جانی در پی داشته باشد.

کم باد بودن لاستیک

تایر موتورسیکلت اگر باد کافی نداشته باشد موجب به یک طرف کشیده شدن فرمان می شود. این عدم تعادل و توازن در باد لاستیک های جلو و عقب موجب کشیدن شدن فرمان می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تأثیر موتورسیکلت بر حرکت شهری و محیط زیست

تعمیر کردن و میزان کردن فرمان موتورسیکلت چگونه است؟

در ابتدا برای جلوگیری از تنش در فرمان پیچ فرمان را شل کرده و با حرکت دادن به سمت چپ و راست، فرمان را صاف یا عمود نمایید. حال نوبت به محکم کردن پیچ های فرمان موتورسیکلت می باشد. برای اطمینان با موتورسیکلت مسافتی را طی کنید تا از میزان شدن فرمان مطمئن شوید. اگر کشیدن شدن فرمان در اثر عدم تعادل بین لاستیک ها باشد باید باد لاستیک ها را چک و توسط تعمیرکاران مشکلات تایرها را برطرف کرد. تعمیرکاران با صرف زمان کوتاهی می توانند مشکلات ناشی از تایر را تشخیص دهند و در صورتی که لاستیک جلو دچار سائیدگی و … شده باشد، لاستیک جدید جایگزین می کند‌.

به طور کلی تفاوتی در کشیده شدن فرمان به سمت چپ یا راست وجود ندارد و در هر دو طرف فرمان موتورسیکلت متقارن می باشد و هیچ قطعه اضافی ای در یک قسمت از قسمت دیگر وجود ندارد.

عدم تعادل فرمان خصوصا در هوای بارانی و برفی خطر آفرین است و باید در هنگام بروز کشیدگی فرمان به طرفین و کنترل نشدن موتورسیکلت توسط فرمان به فکر راه چاره بود. اگر مشکلات فرمان در اسرع وقت برطرف نشود موجب شدید تر شدن مشکل می شود.

نصب دمپر بر روی فرمان موتورسیکلت

دمپر قطعه ای می باشد که برای امنیت بیشتر و کاهش خستگی راکب موتور بر روی فرمان نصب می شود. همچنین کمک می کند تا راکب تمرکز بیشتری بر روی رانندگی داشته باشد. از این قطعه بیشتر در موتورسیکلت های اسپرت یا جاده ای استفاده می شود و موتورسیکلت هایی که حجم بیش از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سی سی دارند نصب می شود‌.

قیمت فرمان موتورسیکلت

فرمان به صورت جداگانه نیز به فروش نی دسد و در صورت بروز مشکل در فرمان بهتر فرمان نو جایگزین شود. قیمت فرمان موتورسیکلت به نوع موتورسیکلت و نوع فرمانی که احتیاج است متفاوت است. برخی دوست دارند بر روی موتورسیکلت خود فرمان های اسپرت نصب کنند و برخی دیگر به مدل های کلاسیک در عین مدرنیته نیاز دارند.

پیام بگذارید

تماس با ما