باطری موتورسیکلت چیست؟ آیا می توان جایگزینی برای باتری موتورسیکلت داشت؟

باطری موتورسیکلت

باطری موتورسیکلت چیست؟ آیا می توان جایگزینی برای باتری موتورسیکلت داشت؟

باطری موتورسیکلت از جمله قطعات مهم در موتورسیکلت می باشد که توسط ولت سنجیده می شود. البته برخی موتورسیکلت هایی نیز وجود دارند که بدون باطری کار می کنند. باتری کمک می کند تا برق وارد سیستم موتورسیکلت شود و استارت زدن انجام گیرد. به طور کلی باتری انرژی شیمیایی را به الکتریکی تبدیل می کند. باطری دارای انواع مختلفی است و هر موتورسیکلت نیازمند ولتاژ متفاوتی می باشد و در نتیجه باطری ها ولتاژ های مختلفی نیز دارند. در این مقاله در مورد باطری موتورسیکلت صحبت خواهیم کرد.

اگر شما هم دارای موتور سیکلت هستید و می خواهید از موتور خود به نحو احسنت نگهداری کنید و یا اینکه به فکر خرید موتور سیکلت یا … هستید با ما همراه باشید تا با نگهداری باتری موتور سیکلت آشنا گردید.

نقش باطری موتورسیکلت

 به عنوان اجزای اصلی موتورسیکلت شناخته می شود. به عبارتی بدون وجود باتری امکان راه اندازی و حرکت موتور وجود ندارد.

در صورت وجود سیستم های سوخت رسانی پیشرفته همچون پمپ بنزین و یا انژکتور آن هم بسته به نوع موتور امکان دارد سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی با کمک برق باتری به مدار وارد گردد و بدون وجود باتری نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد.

در رابطه با موتور سیکلت های قدیمی به خصوص با حجم موتور پایین که به هندل مجهز هستند، همچون: هندا سی جی، نبود باطری بر روی موتورسیکلت هیچگونه تاثیری بر روی کارکرد آن ندارد. چرا که برق مورد نیاز برای جرقه زنی همچون دستگاه CDI و یا پلاتین از بوبین برق(آلترناتور) تامین می شود.

 در رابطه با ولتاژ باتری موتور سیکلت باید بگوییم باتری های ۱۲ ولت اسیدی و باتری UPS می باشد که از دو آمپر تا دوازده آمپر آن هم بسته به نوع موتور سیکلت مورد استفاده می باشد.

چگونه به عمر باطری موتورسیکلت بی افزاییم؟

با وجود مشکلاتی که به دلیل تحریمات بر علیه ایران صورت گرفته قیمت یدکی موتور سیکلت با نوساناتی همراه بوده که قیمت باطری هم از این قاعده مستثنا نمی باشد. همین موضوع باعث می شود تا به فکر تعمیر و نگهداری باطری موتورسیکلت باشیم، بسیار بهتر و به صرفه تر از خرید باتری جدید موتورسیکلت می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
راندمان سوخت موتور سیکلت هوندا

اگر مایل هستید عمر باتری موتور سیکلت خود را افزایش دهید توجه به چند نکته می تواند بسیار  مفید و مهم باشد.

با این نکاتی که بیان خواهیم نمود از هزینه های گزافی که ممکن است درگیر آن شوید جلوگیری خواهید کرد.

در صورتی که از باتری استفاده نمی کنید آن را از مدار خارج سازید.

همانطور که در قسمت های بالا اشاره نمودیم باطری نقش بسزایی در تامین انرژی و حرکت داشته است. به مرور استفاده موتورسیکلت باتری ماشین هم کارایی خود را از دست داده، در صورتی که موتورسیکلت استفاده نشود و دائماً در مدار باشد پس از مدتی فرسوده و ازبین می رود.

در مواقعی که چند روزی نمی خواهید از موتورسیکلت خود استفاده کنید حتما سوکت باتری را جدا نمایید. با اینکار از داغ شدن باتری جلوگیری می شود.

از شارژر اتوماتیک استفاده کنید.

باتری با کمک شارژر امکان شارژ و قدرت خواهد داشت. شما می توانید با اتصال به بوبین موتورسیکلت که با کمک چرخش دور انجین اقدام به تولید برق می نماید باعث شارژ باتری موتورسیکلت خود شوید.

شارژرهای اتوماتیک موجود در بازار پس از اینکه شارژ باتری کامل شد، فرایند شارژ را متوقف نموده و از آسیب به باطری جلوگیری می نماید.

شارژ را به طور کامل انجام دهید.

هنگامی که در حال انجام شارژ باتری موتورسیکلت خود هستید حتما شارژ را به طور کامل به پایان برسانید و از شارژ نمودن نصفه باتری خوداری نمایید.

هنگام شارژ موتورسیکلت جریان شارژ را کنترل نمایید.

جریان شارژ هم با کمک شارژر موتورسیکلت انجام می پذیرد.

بهترین جریان شارژ برای باطری یک سوم جریان نامی باطری است. توجه داشته باشید بیشتر از این مقدار ممکن است باتری موتورسیکلت را مورد تخریب قرار گیرد.

از موازی کردن باتری موتورسیکلت خوداری کنید.

به هیچ وجه باتری موتورسیکلت را مدار موازی نکنید. چرا که این کار باعث می گردد جریان داخلی ایجاد گردد و در نتیجه عمر باطری موتورسیکلت به شدت کاهش پیدا کند.

از انجام اتصال کوتاه خوداری کنید.

انجام اتصال کوتاه به عنوان یک عمل خطرناک و بسیار مضر برای باتری شناخته شده و در نتیجه عمر باتری هم کاهش می یابد. توجه داشته باشید اتصال کوتاه انجام ندهید چرا که ممکن است باعث ایجاد انفجار شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
لوازم اصلی موتور سیکلت هوندا کلیک (HONDA CLICK)

سوکت و کابل

حتما برای باتری موتورسیکلت از سوکت برنجی متناسب با قطر مناسب استفاده و بهره ببرید.

مکان حفظ باتری

توجه داشته باشید باتری موتورسیکلت خود را در سایه نگهداری کنید. در صورتی که در دمای بالا و در زیر نور خورشید قرار گیرد عمر باتری کمتر شده و ممکن است ترک برداشته و حتی منفجر گردد‌.

چگونه باتری موتورسیکلت را تعویض نماییم؟

ابتدا زین موتورسیکلت را برداشته و پس از آن باند باتری را بردارید.

حال سیم منفی ترمینال را قطع کرده و سپس اقدام به قطع سیم مثبت ترمینال نمایید.

حال باتری را از محفظه آن خارج سازید.

نکات مهم در رابطه با باطری موتورسیکلت

حتماً توجه داشته باشید ترمینال ها با سایر قطعات مجاور تماس نداشته باشند.

همچنین در صورتی که موتورسیکلت خود را به مدت یک ماه استفاده نخواهید کرد باتری آن را با یک شارژر مناسب شارژ نمایید.

همچنین در صورتی که موتور سیکلت به مدت ۲ ماه یا بیشتر استفاده نگردد  آن را از مکان خود خارج کرده و در جایی خنک و خشک نگهداری کنید.

در صورتی که ترمینال های باتری دچار زنگاری و یا آلودگی شده باشند باتری را جدا نموده و ترمینال را تمیز نمایید.

در صورتی که ترمینال باتری دچار پودر سفید یا زنگار شده باشد بایستی با آب گرم تمیز گردد. در صورتی که زنگار بیش از حد شده باشد سیم های باتری را بایستی جدا نموده و با یک فرچه مخصوص سیم و سنباده اقدام به پاکسازی آن نمایید.

چگونه بفهمیم باتری موتور خراب شده است؟

گاهی با اینکه موتور سیکلت در حال کار است اما ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل شود. در ادامه به علایم مربوط به خرابی باتری موتور سیکلت خواهیم پرداخت.

کاهش پیدا کردن قدرت موتورسیکلت

خاموش شدن ناگهانی موتور سیکلت

کم نور شدن لامپ موتور

وجود صدای ناهنجار از طرف موتور

در آخر

ما در این مقاله با باتری موتورسیکلت آشنا شده و دانستیم چگونه می توان از باطری موتورسیکلت محافظت کرد و چه علائمی نشان دهنده خرابی باتری موتور هستند.

امیدواریم در این زمینه کمک هر چند کوچکی به شما عزیزان کرده باشیم.

1 دیدگاه

  • سعید

    13 آبان 1402 - 2:42 ق.ظ

    بسیار عالی و اموزنده

پیام بگذارید

تماس با ما