انجین موتورسیکلت چیست و چند نوع دارد؟

انجین موتورسیکلت

انجین موتورسیکلت چیست و چند نوع دارد؟

در خیابان ها و جاده ها موتورهای جدید و پیشرفته در تردد هستند که هر کدام برای موقعیت های مختلف استفاده می شوند. همچنین موتورها در حجم های مختلف تولید و روانه بازار می شوند که هر چقدر حجم آنها بیشتر باشد، سرعت و شتاب موتورسیکلت نیز افزایش می یابد. موتورهای یک تا چند سیلندر وجود دارد که حجم موتور با حجم سیلندر ارتباط مستقیم دارد‌. به طور کلی انجین موتورسیکلت ها براساس چند فاکتور مانند تعداد سیلندر، حجم موتور و … مشخص خواهند شد. در ادامه به انجین موتور و انواع آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

دسته بندی انجین موتور

انجین موتورسیکلت دارای طبقه بندی مختلف می باشد که درادامه به آن می پردازیم.

انجین های ۱۰۰ سی سی

بسیاری از موتورسیکلت ها از این حجم موتور برخوردار هستند. انواع موتورسیکلت های شهری که تردد آن ها داخل شهر می باشد و یا حتی جاده های خاکی حجم ۱۰۰ سی سی دارند.

انجین موتور ۱۲۵ سی سی

موتورهای ۱۲۵ سی سی در بازار در سطح شهر و همچنین ترددهای کوتاه استفاده می شود. البته به دلیل انجین و سرعت کمی که دارد بهتر است برای مسافت های برون شهری استفاده نشود.

انجین ۱۷۵ سی سی

این دسته حجمی بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ سی سی دارند و موتورهای بیابانی که به نام enduro معروف هستند از این حجم بهره برده اند.

انجین های ۲۵۰ سی سی

حجم ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی سی را شامل می شود که موتورسیکلت های زیادی از برندهای مختلف با این حجم انجین موتور تولید شده اند. انواع موتورهای بیابانی، شهری، مسابقه و اندورا از این حجم برخوردار هستند.

انجین ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی سی

این دسته جزو پرقدرت ترین موتورها می باشد و سرعت و شتاب بالایی دارد. این حجم موتورها مصرف سوخت خوبی دارد و در تمامی کلاس های موتورسیکلت قابل اجرا است.

انجین موتور ۵۰۰ سی سی

موتورسیکلت های حجم ۵۰۰ سی سی جزو پرقدرتترین هاست و برای مسابقه مناسب می باشند. این موتورسیکلت مصرف سوخت بالایی ندارد.

انجین های ۶۰۰ و ۷۵۰ سی سی

موتورسیکلت های شهری و برون شهری (توریستی) شامل این حجم انجین موتور می شوند و شتاب و قدرت بالا دارند.

انجین بالا ۷۵۰ سی سی

موتورسیکلت های مسافرتی بزرگ جزو این دسته هستند و در موتورهای فوق سنگین از انجین موتور بیشتر از ۷۵۰ استفاده می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین موتورسیکلت هوندا: CR250R دو زمانه

 

انواع انجین موتور

انجین موتور بر حسب تعداد سیلندر انواع مختلفی دارد که می توان به تک سیلندر، دو سیلندر، سه سیلندر، چهار سیلندر و شش سیلندر اشاره داشت. در ادامه به این مبحث مهم خواهیم پرداخت.

موتور تک سیلندر

موتور یک سیلندر در موتورهای سواری و اسپرت و اسکوترها استفاده می شود و دارای قیمت پایین تری نسبت به نمونه های دیگر است. انجین موتور این موتورسیکلت ها از ۶۵۰ سی سی فراتر نمی رود و موتورهای سبک و کم سرعتی هستند. هوندا CBR300 R از موتورسیکلت های تک سیلندر هوندا می باشد.

موتور دو سیلندر

برای موتورهای مدرن و قدیمی مناسب هستند. جفت سیلندرها در بالای میل لنگ قرار می گیرند و سواری خوبی دارند. لرزش کمی دارند و و از مدل های استاندارد محبوب تر می باشند. هوندا ADV 150 سی‌سی انجین موتور آن ۱۵۰ سی سی می باشد و جزو موتور های دو سیلندر می باشد. 

موتور سه سیلندر

این موتورها قدرت و سرعت بالایی دارند و در سفرهای جاده ای عملکرد بی نظیری دارند. این انجین موتور در مدل های هولوگرام مثل یاماها اس و اف زد ۰۹ دیده می شود.

موتور چهار سیلندر

چهار سیلندرهای خطی قدرت خیلی بالایی دارند و برای سوپراسپرت ها و سوپر موتورها بیشتر استفاده می شود. استفاده این موتورها در گشت و گذار خیابانی مناسب نیز زیرا بسیار سرعت بالایی دارند.

موتور پنج سیلندر

موتورهای پنج سیلندر نیز از پنج سیلندر ردیفی برخوردار هستند و سرعت آنها از چهار سیلندرها بیشتر است.

موتور شش سیلندر

موتورهای شش سیلندر به صورت خطی در کنار هم قرار داده شده اند. از موتورهای شش سیلندر می توان به هوندا CBX1000، Z13000 کاوازاکی اشاره داشت.

اطلاعات فنی موتورسیکلت که باید بدانید.

در هنگام خرید موتورسیکلت ظاهر زیبا ملاک نیست و باید از نظر فنی به آن توجه کرد. حجم موتور، گشتاور، سیلندر، سوپاپ و … در هنگام خرید مهم می باشد.

حجم موتور

حجم موتور یا سی سی موتور بسیار مهم می باشد و مقدار انجین موتور را نشان می دهد. موتورسیکلت همانطور که گفته ۱ تا ۶ سیلندر دارند که حجم سیلندر تعیین کننده حجم موتورسیکلت می باشد. هر چه میزان حجم موتورسیکلت بیشتر باشد قدرت سوختگیری و قدرت موتور نیز بیشتر می باشد.

سیلندر

قسمت استوانه ای شکل موتور را سیلندر گویند که از دو طرف باز می باشد و پیستون در آن قرار دارد. هر چه تعداد سیلندر بیشتر باشد قدرت موتور افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
CBR۱۰۰۰RR ۲۰۲۰ آیرو دینامیک‌ ترین سوپر بایک

چند زمانه بودن

موتورهای دو زمانه و چهار زمانه در بازار به فروش می رسند. موتورهای دوزبانه با استفاده از پیستون کمک نی کنند تا فشار به حرکت دایره ای تبدیل شود و عملکرد احتراق و تخلیه صورت خواهد گرفت. موتورهای دو زمانه با بنزین و روغن مخصوص کار می کنند.

موتورهای چهار زمانه

موتورسیکلت های چهارزمانه درون سوز هستند و عملکرد آنها چهار مرحله ای است که شامل ورود سوخت و هوا، کمپرس یا فشار، قدرت و خروج دود می باشد.

از جمله تفاوت موتورهای دو زمانه و چهار زمانه عبارتند از:

تعادل بهتر دو زمانه نسبت به موتورسیکلت های چهار زمانه

سیستم خروجی پیشرفته تر موتورهای چهار زمانه

قطعات و تجهیزات بهتر موتورهای چهار زمانه

شتاب بیشتر موتورهای دو زمانه

سوپاپ

سوپاپ یا دریچه از مهمترین اجزا موتور می باشد که بر روی سرسیلندر قرار خواهد گرفت. سوپاپ کنترل کننده ورود مخلوط هوا-سوخت و خروج دود می باشد. هر چه سوپاپ های تعبیه شده در موتورسیکلت بیشتر باشد سیستم برای کنترل ورودی و خروجی هوا و سوخت توانایی بیشتری خواهد داشت.

حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور

به مقدار نیرویی که به موتور وارد می شود تا گردش صورت بگیرد را گشتاور می گویند. گشتاور با نیوتن بر متر مشخص می شود.

سیستم سوخت رسانی

سیستم های سوخت رسانی یا کاربراتوری هستند یا انژکتوری. سیستم کاربراتوری مخلوطی از اکسیژن و سوخت را تهیه می کند. این سیستم ها منجر به آلودگی هوا می شوند.

سیستم های انژکتوری عملکرد پیچیده تری دارد و سوخت با پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد خواهد شد و سپس از طریق انژکتور به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر به صورت پودر شده پاشیده می شود.

جمع بندی انجین موتورسیکلت

انجین موتورسیکلت از یک تا شش سیلندر می باشند که قدرت موتور را مشخص می کنند. هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد سرعت و نیروی موتور نیز بیشتر می شود.

انجین موتور از ۱۰۰ سی سی تا ۷۵۰ سی سی می باشد و هر چقدر انجین بیشتر باشد کاربرد های بیشتری دارد و برای مسافرت و مسافت های طولانی استفاده می شود.

پیام بگذارید

تماس با ما