کاربرد موتور مسابقه

موتور مسابقه

کاربرد موتور مسابقه

موتورسیکلت در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است که موتور مسابقه یکی از موتورسیکلت های پرهیجان می باشد. هیجان و موتورسیکلت ارتباط مستقیمی با هم دارند و هر چقدر سرعت و شتاب در موتورسواری بیشتر باشد هیجان و آدرنالین نیز در بدن بیشتر ترشح می شود. البته موتور سواری امری خطرناک می باشد و برای جلوگیری از بروز حادثه و مشکل جانی یکسری ایمنی را باید رعایت نمود.

با هوندا کلیک همراه باشید تا بیشتر در مورد مسابقات موتورسواری، موتور مسابقه و نکات ایمنی در مسابقه اطلاعات کسب کنید.

سرعت مسابقات موتور سواری یک اصل اساسی می باشد و باید موتورسیکلتی انتخاب کرد که توانایی سرعت بالا را داشته باشد. به همین منظور شرکت های معتبر در زمینه موتورسیکلت سازی مانند هوندا، یاماها، سوزوکی و … موتورهایی را وارد بازار کرده اند که فقط مختص پیست مسابقه می باشد. مسابقات موتور سواری به دو نوع مسابقات جاده ای و مسابقات فرا جاده ای تقسیم می شود که در پیست موتور سواری و در چهار چوب قوانین انجام می شود.

همچنین مسابقات دیگری چون مسابقات درگ، مسابقات موتور کراس، صعود به تپه و … نیز جزو مسابقات موتور سواری می باشند‌.

موتور مسابقه

موتور مسابقه باید قدرت ترمز گیری بالایی داشته باشد و همچنین راکب موتورسیکلت باید به راحتی موتور را هدایت کند. موتورهای مسابقه ای به دلیل راحتی راکب، فرمانی کوتاه دارند که قابلیت گردشی (بین ۱۰ تا ۱۵درجه) دارد. زین آن کوتاه است و پاها در قسمت عقب که جاپایی نصب شده قرار می گیرد و موتور سوار حالتی خمیده و شکل آیرودینامیکی دارد. انجین این موتورسیکلت ها ۱۲۵ سی سی تا ۱۳۰۰ سی سی می باشند و قدرت بالایی دارند.

همچنین وزن موتورسیکلت مسابقه بین ۱۲۵ تا ۲۳۵ کیلوگرم می باشد و برای افراد تازه کار و مبتدی استفاده از این موتورها اصلا توصیه نمی شود.

این موتور فاقد جک می باشد و توسط خرک هایی که در زیر چرخ عقب قرار دارد پارک می شود.

موتورهای مسابقه معروف زیادی وجود دارد که می توان به هایوبوسا، یاماها R25، کاوازاکی نینجا و … اشاره داشت.

موتور مسابقه تک سرنشین و همچنین دو سرنشین در بازار ایران موجود می باشد.

انواع مسابقه با موتورسیکلت

مسابقات جاده ای

مسابقات جاده ای از رایج ترین مسابقات می باشد و در پیست مخصوصی اجرا می شود. طرح پیست یک بیضی می باشد که طبق آموزه های خود باید در این بیضی به خط پایان برسند و موتور مسابقه باید مقاوم و پرسرعت باشد. مسابقه داخلی TT، مسابقات جاده خاکی، مسابقات روی چمن، مسابقات روی یخ، مسابقات روی چوب، و مسابقات Auto Race در دسته مسابقات جاده قرار دارند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
وقتی یکی از اجزاء موتورسیکلت را جدا می کنید چه اتفاقی می افتد؟

مسابقات جاده آسفالت

راننده موتورهای مسابقه در جاده آسفالت نیز مسابقه می دهند و البته مسابقات جاده آسفالت خود انواع مختلفی نظیر مسابقه سنتی، مسابقات سوپر بایک، مسابقه موتور سواری موتور GP، مسابقه استقامتی، مسابقه ساید کار، مسابقه سوپر اسپرت دارد. در ادامه به توضیح این مسابقات خواهیم پرداخت.

مسابقات سنتی

مسابقات سنتی امروزه در پیست ها برگزار می شود. زیرا برای این کار محدودیت تعین شده است. در گذشته در فضای بسته عمومی برگزار می شد و تماشاچیان زیادی داشت.

مسابقهGP

این مسابقه در سه کلاس موتور ۳، موتو ۲ و موتو جی پی می باشد و جزو برترین مسابقات می باشد. کلاس موتو ۲ را گروه ورزشی درنا در سال ۲۰۱۰ توانست به جهان معرفی کند.

مسابقه سوپر بایک

در این مسابقه با انجام تغییراتی بر روی مشخصات و قابلیت های موتور، سرعت و شتاب موتور را افزایش می دهند. البته لازم به ذکر است تغییرات باید به طور نامحسوس باشد تا ظاهر موتور تعییر پیدا نکند. در این مسابقه می توان موتور مسابقه را به ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ سی سی رساند.

مسابقه سوپر اسپرت

در این مسابقه نیز در موتورسیکلت تغییراتی ایجاد می شود ولی نه به شدت مسابقه سوپر بایک. تقویت موتور باید محدودتر باشد.

مسابقات استقامتی

در این مسابقه حرف از استقامت است و استقامت موتور، تجهیزات و موتور سوار سنجیده می شود. در طی مسابقه می توان از چندین راننده استفاده کرد تا به خط پایان برسند. برای این مسابقه باید از موتور مسابقه با استقامت بالا و مقاوم استفاده کرد.

مسابقه ساید کار

فدراسیون جهانی اولین بار این مسابقه را در سال ۱۹۴۹ برگزار کرد و در این مسابقه یک راننده کمکی می تواند در طی مسیر مسابقه به راکب موتورسیکلت کمک کند.

مسابقه موتور کراس

مسابقه موتور کراس در شاخه مسابقات جاده خاکی می باشد و بدین صورت است که در ابتدا ۴۰ موتورسوار در ابتدای خط قرار دارند و هر چقدر سرعت موتور بیشتر باشد و زودتر به خط پایان برسد برنده می شود.

مسابقات هر اسکرمبل

در این مسابقه باید از جاده های خاکی، صخره، تپه، جنگل، دریاچه و … عبور کرد و در دسته مسابقات آفرود قرار می گیرد.

 

لوازم ایمنی موتورسیکلت سوار در هنگام مسابقه

در هنگام مسابقه به دلیل سرعت بالای موتور مسابقه باید نکات ایمنی را فراهم نمود تا در صورت هر گونه مشکل راکب دچار آسیب نشود.

از جمله وسایل ایمنی مهم می توان به کلاه کاسکت، شود موتورسوار، دستکش موتورسوار،  پیراهن و پلیور، شلوار، زانو بند و آرنج بند، بوت و کفش، عینک کراسی اشاره داشت. در ادامه به هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

کلاه کاسکت

کلاه کاسکت حافظ سر، گوش و فک می باشد و انواع مختلفی دارد که بهترین آن کلاه کاسکت فک ثابت می باشد و موجب ایمنی بیشتر راکت موتور مسابقه می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ثبت نام هوندا فورزا 250 سی سی (پایان ثبت نام تا 1402/8/12)

شولدر

شولدر نوعی لباس محافط دار خشک می باشد که برای محافظت از اندام بدن طراحی شده است و در زیر لباس موتورسواری پوشیده می شوند تا بدن دچار ضربه نشود. در تهیه این لباس از ابرهای فشرده، فیبر و الیاف کربن استفاده شده است و می تواند تا سه دقیقه در برابر آتش مقاوم باشد.

دستکش

برای جلوگیری از عرق کردن و چسبنده شدن دستان استفاده می شود و محافظ خوبی است. این دستکش ها از ترکیب الیاف نه، لاستیک های فشرده و لایه ای ابر ساخته شده اند و از ایجاد خراش بر روی پوست دست ها جلوگیری می نمایند.

پیراهن موتور مسابقه

 جنس پیراهن راکب موتور مسابقه از الیاف نرم و راحت ساخته شده است و تنوع بالایی دارد. این لباس ها در برابر نفوذ باد مقاوم می باشند و مناسب برای سرما و گرما هستند.

شلوار موتور سواری

شلوارهای موتورسواری از جنس الیاف کربن و آزبست هستند و در کنار ساق پا از آزبست استفاده شده است تا در برابر حرارت ناشی از انجین پوست دچار آسیب نشود.

همچنین مقاومت بالایی در برابر باد دارند و باد از سرعت موتور نمی کاهد.

زانو بند و آرنج بند

در هنگامی که موتورسوارها به زمین می افتند با داشتن زانو بند و آرنج بند از زخم و جراحت جلوگیری می کنند. جنس این وسایل ایمنی پرکاربرد از الیاف، فیبر کربن و فایبر گلاس می باشد.

بوت و کفش

کفش در ترمز گرفتن و تعویض به موقع دنده نقش اساسی دارد و باید از کفش های مناسب استفاده کرد. کفش های مسابقه بیشتر در داخل نرن و در بیرون سخت و محکم هستند‌ و به سمت بالا و پایین حرکت می کنند و دچار لغزش نمی شوند.

عینک کراسی

باید در هنگام مسابقه از عینک مخصوص استفاده کرد. عینک ها به شما کمک می کنند و از نفوذ گرد و خاک و … به چشم ها جلوگیری می نماید. عینک ها از جنس فایبرگلاس منعطف یا لاستیکی بسیار نرم می باشند.

در هنگام موتور سواری سرعت حرف اول را می زند و با سرعت و شتاب بالا شما برنده اید. پس باید موتورسیکلتی انتخاب کنید که مناسب برای مسابقه باشد. هوندا کلیک عرضه کننده انواع موتورسیکلت های پیشرفته برند هوندا می باشد و شما می توانید موتورهای اصل و اورجینال را از این فروشگاه خریداری کنید. همچنین لوازم جانبی و یدکی تمامی موتورسیکلت های این برند در این فروشگاه موجود می باشد و با قیمتی مناسب به فروش خواهد رسید.

پیام بگذارید

تماس با ما