آیا می توانید موتورسیکلت خود را وقتی داغ است بشویید؟ 

راه های شستشوی موتورسیکلت

آیا می توانید موتورسیکلت خود را وقتی داغ است بشویید؟

شستن موتورسیکلت یکی از سخت ترین بخش‌های داشتن و راه‌اندازی موتورسیکلت است، حتی می‌تواند دست و پا گیرتر از تمیز کردن ماشین باشد! اگر به مرتب بودن و تمیز بودن موتورسیکلت وسواس دارید، بهتر است این کار را یک هفته در میان انجام دهید. به طور کلی، هر دو هفته یک بار این کار را انجام می دهد. این موضوع همیشه در مورد براق نگه داشتن موتورسیکلت نیست، بلکه یک اقدام ایمنی برای از بین بردن آلودگی ها و فرصتی برای بررسی هرگونه ساییدگی و آسیب دیدگی موتور است. اما موتورسیکلت‌ها در مقایسه با خودروهایی که قطعات الکترومکانیکی زیادی در آن‌ها در معرض دید هستند، به ظریف کاری بیشتری نیاز دارند، که این سوال را مطرح می‌کند – آیا می‌توانید موتورسیکلت خود را وقتی داغ است بشویید؟

خیر! موتورسیکلت خود را وقتی داغ است نشویید زیرا آب بلافاصله تبخیر می‌شود و به سطوح داغ برخورد می‌کند و لکه‌هایی را پشت سر می‌گذارد که حذف آن‌ها حتی سخت‌تر است. حدود پنج دقیقه صبر کنید تا دمای موتور به یک منطقه قابل کنترل کاهش یابد.

یکی از نگرانی ها درمورد داغ شدن موتورسیکلت، سخت شدن فلز (تغییر فیزیکی شکنندگی محفظه فلزی موتور) به دلیل خنک شدن سریع است. سخت شدن یک فرآیند صنعتی است که در یک محیط بسیار کنترل شده با دمای بیش از 752 درجه فارنهایت (400 درجه سانتیگراد) برای بلوک های آلومینیومی اتفاق می افتد.

و بله، صرف نظر از اینکه موتور چقدر داغ می‌شود، قطعات آن به مرور زمان فرسوده می‌شوند.

هنگام شستشو موتورسیکلت چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید هنگام شستشوی موتورسیکلت خود به خاطر داشته باشید:

  • از پاک کننده های خودرو یا مواد شوینده خانگی در موتورسیکلت خود استفاده نکنید

موتورسیکلت‌ها ظریف هستند و شما باید آن‌ها را فقط با استفاده از محصولات تمیزکننده ملایم مخصوص تمیز کنید که به‌طور خاص با در نظر گرفتن قطعات در معرض آن طراحی شده‌اند.

پاک کننده های مخصوص موتورسیکلت حاوی سورفکتانت ها و چربی زدایی های اختصاصی هستند که در از بین بردن کثیفی و بدون آسیب رساندن به پوشش موثر هستند و از موتورسیکلت شما محافظت می کنند. و صرف نظر از اینکه کدام محلول تمیز کننده را انتخاب می کنید، مهم است که هنگام تمیز کردن صبور باشید. از استفاده از مواد تمیزکننده ساینده، پارچه یا اسفنج کثیف، برس یا اسفنج خودداری کنید و مطمئن شوید که موتور را کاملاً بشویید تا باقیمانده صابون یا پاک کننده پاک شود.

  • موتورسیکلت خود را زیر آفتاب سوزان نشویید

هنگامی که آفتاب سوزان صابون را تبخیر می کند، آثار صابون ظاهر می شوند. بهتر است یک محل خنک را زیر سایه انتخاب کنید یا هنگام غروب موتور خود را بشویید تا از پوسته پوسته نشدن سطح استادانه جلوگیری کنید.

  • برای از بین بردن لکه های حشره از نیروی بیش از حد استفاده نکنید
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نقد و بررسی هوندا cbr

صرف نظر از اینکه کدام محصول را انتخاب می کنید، مهم است که دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید تا بهترین نتایج را تضمین کنید و از آسیب رساندن به سطح موتورسیکلت خود جلوگیری کنید.

  • زنجیر موتورسیکلت خود را با جت های آب پرفشار نشویید

روی یک چهارپایه کوتاه برای دسترسی به قسمت زیرین موتورسیکلت نشسته است. زنجیر موتور سیکلت دارای گریس کارخانه ای در داخل است که با واشرهای لاستیکی از عناصر بیرونی مهر و موم شده است. این واشرها در برابر جت های آب پرفشار حساس هستند و می توانند نشت کنند و روانکاری زنجیره، کارایی و طول عمر را از دست بدهند.

شستشو توسط جت های آب پرفشار راه آسانی برای بازگرداندن رینگ‌های اسپرت به مشخصات کارخانه است، اما در مورد پیچیدگی‌های موتورسیکلت شما چندان ملایم نیست. یکی از قطعاتی که به دلیل سخت بودن بیش از حد ارزیابی می شود زنجیر موتور سیکلت است. این برای همه انواع چالش ها ساخته شده است، اما جت های فشار بالا را به خوبی اداره نمی کند. زنجیر باید روغن کاری شود و طوری طراحی شده است که گریس را در داخل پیوندها نگه دارد.

جت های آب می توانند خاک را از کنار حلقه های لاستیکی محافظ عبور دهند که برای عملکرد و طول عمر زنجیره مضر است.

  • روغن زدن زنجیر را بعد از شستشو فراموش نکنید

در همین راستا، قطعاً باید به یاد داشته باشید که زنجیر خود را بعد از شستشو روغن کاری کنید. حلقه‌های O، حلقه‌های X و حلقه‌های Z ممکن است پشت شما برای گریس نصب‌شده در کارخانه در حفره‌های داخلی زنجیر باشد. اما تا زمانی که روغن زنجیر اتوماتیک ندارید، می توانید برای این کار از یک متخصص کمک بگیرید.

مواردی که نباید هنگام شستن موتورسیکلت خود انجام دهید

  • برای شستن موتورسیکلت خود از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ می تواند باعث شکننده شدن و ترک خوردن برخی مواد مانند لاستیک شود.
  • شما نباید موتورسیکلت خود را در کارواش بشویید زیرا آب پرفشار یا واشر فشار می تواند آب را وارد قطعات الکتریکی یا بلبرینگ کند و باعث آسیب شود.
  • همچنین پرهیز از شستشوی برقی رادیاتور موتورسیکلت (برای دوچرخه های خنک شونده با مایع) باعث آسیب به باله ها و کاهش کارایی آن می شود.
  • از شستن زیاد موتورسیکلت خودداری کنید. شستشوی بیش از حد می تواند موم محافظ روی سطح را از بین ببرد و آن را بیشتر در معرض آسیب قرار دهد. بسته به
  • تعداد دفعات و شرایطی که در آن سوار می‌شوید، سعی کنید هر دو تا چهار هفته یکبار موتورسیکلت خود را بشویید.
  • هرگز موتورسیکلت خود را در زیر نور مستقیم خورشید واکس نزنید زیرا شکننده می شود و ترک می خورد.
  • کافی نیست، اکنون روش مناسب برای شستن موتورسیکلت وجود دارد.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا Monkey - نقد و بررسی

بهترین روش ها هنگام شستن موتورسیکلت

تمیز نگه داشتن موتورسیکلت نه تنها ظاهر آن را بهبود می بخشد، بلکه به افزایش عمر قطعات آن نیز کمک می کند. تکنیک های شستشوی مناسب برای حفظ یکپارچگی موتورسیکلت شما و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه بسیار مهم است. در اینجا بهترین روش هایی که باید هنگام شستن موتورسیکلت خود رعایت کنید آورده شده است:

  • از یک سطل جداگانه برای آبکشی استفاده کنید

از دو سطل، یکی برای محلول تمیزکننده و دیگری با آب تمیز برای شستشو استفاده کنید. در کنار، یک اسب باغ، که همچنین می تواند موتور سیکلت را با اتصالات صحیح آبکشی کند. از دو سطل، یکی برای محلول تمیزکننده و دیگری با آب تمیز برای شستشو استفاده کنید. در کنار، یک اسب باغ، که همچنین می تواند موتور سیکلت را با اتصالات صحیح آبکشی کند.

یک ترفند مفید که یاد گرفتم این است که هنگام شستن موتورسیکلت خود دو سطل بزرگ در دست داشته باشید. اگر آب چیزی نیست و زهکشی مناسبی دارید، می توانید از اسب باغچه استفاده کنید زیرا کثیفی و کثیفی روی پارچه جمع می شود و به رنگ کاری شما آسیب می رساند.

حالا، از یک طرف، یک سطل با محلول تمیز کننده و یکی با آب خالص از طرف دیگر داشته باشید. هر بار که می‌خواهید مواد شوینده بیشتری بمالید، قبل از برداشتن آب صابون، پارچه را با آب تمیز بشویید تا زباله‌ها پاک شوند. شما نه تنها در مصرف آب و صابون صرفه جویی می کنید، بلکه از مالیدن کثیفی های ساینده روی دوچرخه نیز خودداری می کنید.

سخن آخر

با جمع‌آوری وسایل لازم، اجازه دهید موتورسیکلت به اندازه کافی خنک شود. مطمئن شوید که نوع مناسب پاک کننده ها و محلول های صاف کننده را که برای استفاده با دوچرخه طراحی شده اند، تهیه کنید. در حین شستن، در صورت امکان از استفاده از واشر فشاری خودداری کنید و در مورد زنجیر و سایر قطعات مکانیکی و الکتریکی و باب هایی که در معرض آن قرار می گیرند، ملایم باشید. از این فرصت برای بررسی نشت روغن، ترک‌ها و رنگ پاک شده برای انجام تعمیرات و نگهداری لازم استفاده کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما