موتورهای سوخت الکترونیکی یا کاربراتوری

موتور کاربراتوری چیست؟

آیا تمام شدن بنزین به موتور شما آسیب می زند؟

تمام شدن بنزین در وسط جاده برای بسیاری از سوارکاران فراتر از یک ترس است. ممکن است چندین کیلومتر دورتر از پمپ بنزین بعدی باشید، یا ممکن است با موتورسیکلت کوچکی که استاندارد بنزین سنج ندارد در حال رفت و آمد باشید. برای همه موتورسواران تمام شدن بنزین یک اتفاق بسیار هولناک بشمار می رود. جدای از دانستن اینکه در مورد آن چه کاری باید انجام دهید، ترس از آسیب دیدن قطعات موتورسیکلت می تواند برایتان نگران کننده باشد.

از آنجایی که تمام شدن بنزین، حول محور عدم وجود سوخت نهایی برای حرکت است، مهم است که توجه داشته باشید که تمام شدن بنزین ممکن است بر برخی موتورسیکلت‌ها به طرق مختلف تأثیر بگذارد. این مهم است که این موضوع چگونه بر موتورسیکلت‌های تزریق‌کننده سوخت یا مجهز به EFI و موتورسیکلت‌های کاربراتوری تأثیر می‌گذارد، مهم است. از آنجایی که هر دو روش بسیار متفاوتی برای ریختن بنزین به موتور شما دارند، طبیعی است که اثرات تمام شدن بنزین برای هر دو نوع موتورسیکلت نیز کمی متفاوت باشد.

در این مقاله به بررسی آسیب های ناشی از تمام شدن سوخت موتورسیکلت و همچنین موتورهای سوخت الکترونیکی یا کاربراتوری می پردازیم.

موتورهای تزریق سوخت الکترونیکی (EFI)

تزریق سوخت الکترونیکی یا EFI، کم و بیش روش استاندارد تحویل سوخت برای اکثر موتورسیکلت های مدرن است. EFI از تحویل سوخت با کنترل کامپیوتری استفاده می کند که منجر به روش بسیار دقیق و ریتمیک تزریق سوخت می شود. این معمولاً اسب بخار را برای موتورسیکلت شما به حداکثر می رساند و در عین حال مصرف سوخت را بهبود می بخشد. اگر نه همه موتورسیکلت‌های مجهز به سیستم EFI، یک نشانگر سوخت نیز دارند که به راحتی می‌توان زمان تمام شدن بنزین را ردیابی کرد.

با این حال، در مواقعی که بنزین شما تمام می شود، مهم است که به اتفاقاتی که چند لحظه قبل از مصرف آخرین جرعه سوخت موتور شما رخ می دهد، توجه داشته باشید. سیستم های EFI از پمپ های سوخت و انژکتورهای سوخت برای رساندن سوخت از باک بنزین به موتور استفاده می کنند. پمپ‌های سوخت، سوخت را مستقیماً از باک می‌کشند و سوخت را تا حدود 2bar یا 30psi فشار می‌آورند. سپس سوخت تحت فشار به انژکتورهای سوخت تحویل داده می شود که سوخت را به داخل موتور شما می پاشند. بنابراین، هم پمپ بنزین و هم انژکتورهای سوخت دائماً در حال حرکت هستند تا موتور شما سوخت کافی برای چرخش بعدی دریچه گاز را تامین کنند.

تمام قطعات متحرک به نوعی روغن کاری نیاز دارند. موتور شما برای کارکردن از روغن استفاده می کند، زنجیر شما برای چرخش به روغن نیاز دارد، و جای تعجب نیست که پمپ بنزین و انژکتورهای سوخت شما که قطعات متحرک هستند، از بنزین به عنوان روان کننده استفاده می کنند. همانطور که به آخرین قطره سوخت خود نزدیک می شوید، احتمالاً موتور شما شروع به پاشیدن می کند و احساس تند شدن می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
طلق موتورسیکلت و باک موتورسیکلت را بشناسیم.

در این مرحله، موتور شما نمی تواند سوخت کافی برای احتراق کامل را فراهم کند و شروع به کار کردن بسیار ضعیف می کند. پمپ بنزین و انژکتورهای سوخت شما همچنان با سرعت معمولی کار می کنند، البته با روان کننده بسیار کمتر، و ممکن است در نهایت گرم شوند و به خود آسیب برسانند. بنابراین، تمام شدن سوخت به احتمال زیاد قبل از اینکه به موتور شما آسیب برساند، ابتدا به پمپ های سوخت و انژکتورها آسیب می رساند.

هنگامی که سوخت شما تمام می شود، پمپ بنزین و انژکتورهای سوخت شما نیز روان کننده تمام می شوند و اگر به طور مداوم باک خود را تا آخرین قطره کار کنید، احتمالاً اولین قطعاتی هستند که از کار می افتند. مگر اینکه در حال حاضر با دمای بسیار داغ موتور کار کرده باشید، آن لحظه کوتاه در حال کار کردن به موتور آسیبی وارد نخواهد کرد. درعوض، پمپ بنزین و انژکتورهای سوخت شما ممکن است در نهایت سقوط کنند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند اگر تمام شدن بنزین باعث آسیب جبران ناپذیر شود.

موتور سوختی چیست؟
کاربراتور در مقایسه با موتور سوختی

عملکرد موتور موتورسیکلت کاربراتوری

برخلاف سیستم دقیق و پیچیده تزریق سوخت الکترونیکی، کاربراتورها نسبتاً ساده هستند. سوخت از مخزن معمولاً از طریق نیروی جاذبه به کاربراتور ارسال می شود، جایی که مقدار کمی از آن در محفظه شناور سوخت کاربراتور ذخیره می شود. کاربراتور شما به جای استفاده از انژکتورهای سوخت، سوخت را کمی متفاوت به موتور شما ارسال می کند. در طول مکش موتور شما، پیستون به سمت پایین حرکت می کند و هوا را از سیستم ورودی هوای موتورسیکلت شما می مکد و هوا را به داخل کاربراتور می فرستد. با کمک اثرات Venturi، هوای جاری به طور طبیعی سوخت را از جت خلبان کاربراتور و/یا جت اصلی جرعه جرعه جرعه جرعه جرعه جرعه جرعه جرعه جرعه جرعه‌کردن سوخت است و مخلوط هوا و سوخت برای سکته احتراق بعدی به داخل موتور مکیده می‌شود.

کاربراتور همچنین هیچ مکانیزم حرکت سریعی برای رساندن سوخت به موتور ندارد. تمام شدن سوخت باعث آسیب به سیستم سوخت رسانی یا کاربراتور نمی شود. با این حال، تمام شدن سوخت در یک موتورسیکلت کاربراتوری ممکن است در عوض باعث آسیب بیشتر به موتور نسبت به مکانیسم تحویل سوخت شود. نحوه تحویل سوخت روی کاربراتور در مقابل سیستم EFI عموماً دقیق تر است. مقدار سوخت ارسال شده توسط کاربراتور به میزان سوخت موجود در محفظه شناور کاربراتور نیز بستگی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تفاوت طرح‌های هوندا کلیک با هم + بهترین مارک های‌کلیک در ایران چیست؟

از آنجایی که مقدار کمی سوخت در داخل محفظه شناور باقی مانده است، ادامه موتورسیکلت خود باعث می شود سوخت در اطراف محفظه شناور بچرخد. اگر زمان بندی مناسب باشد، ممکن است سوخت به سمت جت ها بریزد و موتورسیکلت شما به خوبی کار کند. در بیشتر مواقع دیگر اینطور نیست و موتورسیکلت شما به دلیل نبود سوخت پاشیده می شود. این ممکن است باعث شود که یک موتور کاربراتوری برای مدت طولانی تری در مقابل سیستم تزریق سوخت، بدون چربی کار کند.

اگر موتور شما قبل از این بسیار داغ بود، ممکن است موتور شما با مجموعه ای از مشکلاتی که موتورهای تزریق سوخت در همان شرایط انجام می دهند، مواجه شود. با این حال، اگر موتور شما به درستی نگهداری شود و به درستی کار کند، احتمال این اتفاق به شدت با طراحی های متحمل تر موتورهای کاربراتوری کاهش می یابد.

هنگام تمام شدن سوخت چه کاری باید انجام دهید؟

در حالی که تمام خطرات بالا ترسناک به نظر می رسند، تمام شدن سوخت در واقع برای موتور بی خطر است. اگر تمام مدت باک بنزین خود را تا آخرین قطره کار کنید، یا اگر موتور شما در ابتدا به خوبی نگهداری نشده باشد، اجزای سوخت و موتور شما متحمل عواقب خواهند شد. با وجود این، خود وضعیتی که موتورسیکلت شما سوخت صفر دارد، ممکن است مشکل بزرگتری باشد.

اگر در میانه راه متوجه شدید که بنزین ندارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از جاده خارج شوید تا خطری برای همه رانندگان دیگر نباشید. اگر موقعیت اجازه می دهد، یک نقطه امن در کنار جاده یا حتی در پارکینگ یک شرکت پیدا کنید. کاری که باید انجام دهید این است که نزدیکترین پمپ بنزین را پیدا کنید. هنگامی که آن را پیدا کردید، چندین گزینه دارید. می‌توانید با خدمات یدک‌کش تماس بگیرید تا موتورسیکلتتان را به نزدیک‌ترین پمپ بنزین بیاورید، یا پیاده یا با وسایل نقلیه عمومی به آنجا بروید. اگر تصمیم به انجام دومی دارید، برخی از پمپ بنزین‌ها به شما اجازه می‌دهند که در یک قوطی اجاره‌ای سوخت بخرید تا به موتور سیکلت خود برگردانید. هنگام کار با این مایع بسیار قابل اشتعال بسیار مراقبت باشید! بنزین کافی برای رسیدن به نزدیکترین پمپ بنزین در باک موتور خود پر کنید و حرکت کنید.

 

پیام بگذارید

تماس با ما