وقتی یکی از اجزاء موتورسیکلت را جدا می کنید چه اتفاقی می افتد؟

اجزاء موتورسیکلت

وقتی یکی از اجزاء موتورسیکلت را جدا می کنید چه اتفاقی می افتد؟

بنابراین، چه اتفاقی می‌افتد وقتی اجزاء یک موتورسیکلت را جدا می‌کنید؟ هنگامی که قطعات موتورسیکلت را جدا می کنید، عملکرد و همچنین مسافت پیموده شده سوخت کمی بهبود می یابد. با این حال، حذف مبدل کاتالیزوری در یک موتور سیکلت نیز منجر به افزایش آلاینده‌ها، صدای بلندتر اگزوز و کاهش ارزش فروش مجدد می‌شود.

جدا کردن کاتالیزور که به آن کاتالیزور نیز می گویند، فرآیند حذف مبدل کاتالیزوری از موتور سیکلت است. مبدل کاتالیزوری یک دستگاه کنترل انتشار است که آلاینده های مضر سیستم اگزوز را کاهش می دهد. حذف این وسیله می تواند عملکرد موتورسیکلت را افزایش دهد اما ایرادات قابل توجهی نیز دارد.

وقتی یک قطعه از موتور سیکلت را جدا می کنید چه اتفاقی می افتد؟

برداشتن مبدل کاتالیزوری موتورسیکلت شما ممکن است انجام آن به اندازه کافی آسان به نظر برسد. مهم است که به یاد داشته باشید هر زمان که چیزی را از موتور سیکلت خود حذف می کنید، تغییراتی در نحوه عملکرد موتورسیکلت شما ایجاد می شود. برخی از این تغییرات ممکن است دلخواه باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است غیرمنتظره باشند.

مبدل های کاتالیزوری جریان خروجی اگزوز از موتور را محدود می کنند. این به نوبه خود باعث ایجاد فشار برگشتی بر روی موتور می شود و می تواند عملکرد را به طور کلی کاهش دهد. حذف مبدل کاتالیزوری جریان صاف را تضمین می کند که می تواند منجر به عملکرد بهتر و اسب بخار بیشتر شود.

همچنین تصور می شود که حذف مبدل کاتالیزوری از موتور سیکلت نیز ممکن است مسافت پیموده شده بنزین را افزایش دهد. از آنجایی که موتور برای بیرون راندن اگزوز نیازی به کار سختی ندارد، به این معنی است که سوخت کمتری مصرف می شود. با این حال، این کاملاً به نوع موتور سیکلت شما بستگی دارد. برخی دیگر ممکن است استدلال کنند که حذف مبدل کاتالیزوری هیچ تاثیری بر مسافت پیموده شده سوخت ندارد.

در حالی که دک کردن ممکن است این مزایا را ارائه دهد، همچنین دارای معایبی است که سوارکاران باید قبل از انجام این اصلاح در نظر بگیرند.

یکی از تاثیرات اولیه جداسازی، افزایش انتشار گازهای گلخانه ای است. بدون مبدل کاتالیزوری، سیستم اگزوز موتورسیکلت دیگر قادر به فیلتر کردن آلاینده‌های مضر نیست که منجر به سطوح بالاتری از انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. این می تواند تأثیر منفی بر کیفیت هوا و محیط زیست داشته باشد و ممکن است منجر به نقض مقررات محلی آلودگی هوا شود.

نکته دیگر احتمال افزایش صدای موتور است. بدون مبدل کاتالیزوری برای خفه کردن صدای اگزوز، موتورسیکلت بلندتر خواهد بود که می تواند برای برخی از راکبان نگران کننده باشد. صدای افزایش یافته موتور همچنین می تواند برقراری ارتباط با مسافران یا سایر سواران را در هنگام رانندگی دشوار کند.

در نهایت، جدا کردن موتور سیکلت نیز می تواند بر ارزش فروش مجدد آن تأثیر بگذارد. بسیاری از خریداران بالقوه موتورسیکلت هایی را ترجیح می دهند که مطابق با آلایندگی باشند و مبدل کاتالیزوری نصب شده باشد، بنابراین حذف این جزء می تواند توانایی موتورسیکلت را برای فروش کاهش دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
7 جالب ترین موتورسیکلت 2023 و لاستیک های پیشنهادی آنها

آیا جدا کردن قطعات موتور سیکلت قانونی است؟

قانونی بودن جدا کردن موتور سیکلت، یا برداشتن مبدل کاتالیزوری آن، بسته به محل زندگی شما متفاوت است. در برخی از ایالت ها و کشورها، عصاره گیری کاملا قانونی است، در حالی که در برخی دیگر طبق قانون ممنوع است. قبل از هر گونه تغییر در سیستم اگزوز موتورسیکلت خود، مهم است که با قوانین و مقررات منطقه خود آشنا شوید.

در ایالات متحده، جدا کردن موتورسیکلت فقط در ایالت های خاص قانونی است. در برخی از ایالت ها، حذف مبدل کاتالیزوری غیرقانونی است و می تواند منجر به جریمه، توقیف وسیله نقلیه یا حتی اتهامات جنایی شود. در سایر ایالت‌ها، جدا کردن عصا قانونی است، اما تنها در صورتی که موتورسیکلت برای مقاصد خارج از جاده یا مسابقه استفاده شود. اگر قصد دارید از موتورسیکلت در جاده های عمومی استفاده کنید، باید مبدل کاتالیزوری مطابق با مقررات آلایندگی داشته باشد.

در اتحادیه اروپا، عفونی کردن موتورسیکلت به طور کلی توسط قانون ممنوع است. اتحادیه اروپا مقررات سختگیرانه ای در مورد انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه دارد و مبدل کاتالیزوری جزء مهمی از سیستم اگزوز موتورسیکلت است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند. جدا کردن موتورسیکلت می‌تواند منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر شود که نقض قوانین اتحادیه اروپا است.

همه موتورسیکلت ها به تست آلایندگی نیاز ندارند، اما تعداد کمی وجود دارند که این کار را انجام می دهند. اگر مبدل کاتالیزوری برداشته شود، یک موتورسیکلت در تست آلایندگی مردود می شود و در صورت عدم موفقیت، مالک نمی تواند موتورسیکلت خود را ثبت نام کند و برای رانندگی قانونی در جاده های عمومی پلاک دریافت کند. این یک اثر دومینو دارد و اگر موتورسیکلت آنها نیاز به تست آلایندگی داشته باشد، می تواند تا حد زیادی مانع موتورسیکلت شود.

همچنین مهم است که عواقب بالقوه خارج کردن موتورسیکلت را فراتر از پیامدهای قانونی در نظر بگیرید. در حالی که حذف مبدل کاتالیزوری می تواند عملکرد موتور را افزایش دهد، همچنین منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش صدای موتور و کاهش ارزش فروش مجدد از جمله اثرات دیگر می شود.

آیا جدا کردن قطعات موتورسیکلت برای شما و محیط زیست مضر است؟

جدا کردن موتورسیکلت یا برداشتن مبدل کاتالیزوری آن می‌تواند تأثیرات منفی بر روی راکب و محیط‌زیست داشته باشد. در حالی که برخی از موتورسواران به دلایل عملکردی یا زیبایی شناختی موتورسیکلت خود را جدا می کنند، مهم است که قبل از انجام این اصلاح، آسیب احتمالی آن را در نظر بگیرید.

همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از نگرانی های اصلی در مورد حذف موتورسیکلت افزایش آلایندگی است. مبدل کاتالیزوری جزء مهمی از سیستم اگزوز موتورسیکلت است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و فیلتر کردن آلاینده های مضر کمک می کند. هنگامی که مبدل خارج می شود، سیستم اگزوز موتورسیکلت دیگر قادر به فیلتر کردن این آلاینده ها نیست و در نتیجه سطوح بالاتری از انتشار گازهای گلخانه ای و تاثیر منفی بر کیفیت هوا را به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
سیستم انژکتور در موتورسیکلت هوندا

جدا کردن موتورسیکلت نیز می تواند به تخریب محیط زیست کمک کند. آلاینده های منتشر شده از سیستم اگزوز موتورسیکلت می تواند به گیاهان و حیات وحش آسیب برساند و به تخریب کلی محیط زیست کمک کند.

توجه داشته باشید که حذف مبدل کاتالیزوری می تواند برای شما به عنوان یک سوارکار مضر باشد. ابتدا، انتشار گازهای گلخانه ای را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، در نظر بگیرید. شما در حال حاضر در هنگام رانندگی موتورسیکلت در معرض اگزوز هستید، به خصوص زمانی که در حالت بیکار هستید. علاوه بر اگزوز معمولی که در معرض آن هستید، بخارهای مضر دیگری را نیز استنشاق می کنید که مبدل کاتالیزوری در غیر این صورت فیلتر می کند.

جدا کردن موتورسیکلت باعث ایجاد محیطی پر سر و صدا برای شما و اطرافیانتان می شود. در حالی که این به خودی خود برای گوش شما مضر نیست، می تواند مضر باشد به این معنا که شما نمی توانید آنچه را که در اطرافتان می گذرد بشنوید. این خطرناک است که نتوانید صدای بوق کسی را به عنوان هشدار بشنوید.

آیا حذف مبدل کاتالیزوری باعث بهبود عملکرد موتورسیکلت می شود؟

بسیاری از موتورسواران به امید بهبود عملکرد، به حذف مبدل کاتالیزوری از موتورسیکلت خود فکر می کنند. با این حال، واقعیت این است که تأثیر جداسازی روی عملکرد آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست.

در تئوری، حذف مبدل کاتالیزوری باید جریان اگزوز را آزاد کند و عملکرد را بهبود بخشد. به این در مقایسه با دمیدن در نی فکر کنید. وجود یک قطعه ماده در نی (معروف به مبدل کاتالیزوری) دمیدن در نی را بسیار دشوارتر می کند. هنگامی که آن قطعه از مواد برداشته شد، دمیدن در آن نی بسیار آسان تر است.

اگزوز می تواند به آرامی از طریق لوله های اگزوز حرکت کند که به نوبه خود می تواند باعث عملکرد بهتر موتور و کمی اسب بخار بیشتر شود. همچنین می تواند باعث شتاب بهتر شود.

با این حال، تأثیر آن بر عملکرد قابل توجه نیست و ممکن است برای یک سوارکار معمولی قابل توجه نباشد. در برخی موارد، افزایش صدای موتور مرتبط با دک کردن می تواند تجربه کلی سواری را کاهش دهد.

همچنین مهم است که عواقب بالقوه درازمدت از بین رفتن عصاره بر روی موتور و عملکرد موتورسیکلت را در نظر بگیرید. با گذشت زمان، افزایش آلاینده ها و کاهش راندمان سوخت می تواند منجر به آسیب موتور شود که می تواند تأثیر منفی بر عملکرد داشته باشد و منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

در حالی که برداشتن مبدل کاتالیزوری از یک موتورسیکلت ممکن است راهی آسان برای بهبود عملکرد به نظر برسد، واقعیت این است که ضربه قابل توجهی نیست و ممکن است چندان قابل توجه نباشد. حتماً خود را با قوانین و مقررات منطقه خود در مورد قانونی بودن یا نبودن جدا کردن موتورسیکلت خود آشنا کنید و تأثیرات منفی آن را در تجربه سواری خود در نظر بگیرید.

 

پیام بگذارید

تماس با ما