علت کم شدن شتاب موتور سیکلت چیست؟

کم شدن شتاب موتور سیکلت

علت کم شدن شتاب موتور سیکلت چیست؟

شتاب در موتورسیکلت یکی از بخش های هیجان انگیز تجربه سواری است. نه تنها سرگرم کننده است، بلکه بخش مهمی از سواری است. بدون آن، ما نمی توانستیم جایی برویم.

بنابراین وقتی مشکلاتی در شتاب گیری موتورسیکلت وجود دارد، می تواند بسیار نگران کننده باشد. زیرا گاهی برعکس آنچه شما می‌خواهید عمل می‌کند و کند می‌شود یا حتی ممکن است متوقف شود. این نه تنها ناامید کننده است، بلکه در شرایط نامناسب نیز می تواند کمی خطرناک باشد.

بنابراین، چرا موتورسیکلت شما هنگام شتاب گیری قدرت خود را از دست می دهد؟ شش دلیل اصلی وجود دارد که موتورسیکلت هنگام شتاب گیری قدرت خود را از دست می دهد که عبارتند از:

  • جت متصل به کاربراتور
  • فنر کاربراتور شکسته
  • نشتی جاروبرقی روی کاربراتور یا بوت ورودی
  • فنر کاربراتور رو به عقب است
  • شل شدن کابل دریچه گاز
  • پیشروی زمان بندی ضعیف
 کم شدن سرعت موتورسیکلت
علت کم شدن شتاب موتور سیکلت

جت متصل به کاربراتور

یکی از مقصران معمول مشکلات در حال اجرا در موتورسیکلت کاربراتور است. متأسفانه موارد زیادی وجود دارد که ممکن است با کاربراتور موتور سیکلت اشتباه کند، اما خوشبختانه کار کردن و تعمیر آنها بسیار ساده است.

اگر مشکل شتاب دارید، اولین چیزی که احتمالاً می خواهید به آن نگاه کنید جت های داخل کاربراتور است. جت‌ها گذرگاه‌های کوچکی هستند که سوخت از آن‌ها عبور می‌کند تا با هوا ترکیب شود تا موتور مخلوط هوا و سوخت مناسب را به دست آورد. اینها هم شامل جت های اصلی و هم جت های خلبانی می شود.

این جت ها اغلب با زباله یا اجزای موجود در گاز مانند اتانول مسدود می شوند. هنگامی که اینها مسدود می شوند، سوخت نمی تواند تحویل داده شود، بنابراین موتور شما هوای بیش از حد دریافت می کند و سوخت کافی ندارد، در نتیجه باعث کاهش قدرت در هنگام شتاب گیری می شود.

چگونه آن را برطرف کنید: اگر مشکوک هستید که این مشکل در شتاب موتور سیکلت شما وجود دارد، باید کاربراتور خود را بردارید و تا حدی آن را جدا کنید. ممکن است انجام این کار کمی آزاردهنده باشد، اما به هر حال این تمرین خوبی است که کاربراتور خود را گاهی اوقات بررسی و تمیز کنید. به عنوان یک سلب مسئولیت، اسپری کردن کاربراتور با پاک کننده کربوهیدرات و خوب نامیدن آن به عنوان تمیز کردن آن به حساب نمی آید. شما باید تمیز کردن بسیار دقیق تر از آن را انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید که جت ها در کاربراتور خاص شما کجا هستند، باید به راحتی بتوانید نموداری را به صورت آنلاین برای مکان یابی آن پیدا کنید. معمولاً با پیچ‌گردان سر صاف به راحتی قابل جابجایی است.

در مرحله بعد، جت را بردارید و مقداری پاک کننده در آن اسپری کنید. مطمئن شوید که می توانید آن را از انتهای دیگر ببینید. همچنین می‌توانید مقداری هوای فشرده را در آن دمید تا مطمئن شوید که هر گونه زباله از آن خارج شده‌اید. این کار را برای تمام جت های کاربراتور انجام دهید تا مطمئن شوید که همه آنها تمیز هستند. داشتن ابزارهای مناسب، چنین کاری را بسیار آسان می کند.

فنر کاربراتور شکسته

فنر کاربراتور به همان اندازه که کوچک است، بخش مهمی برای عملکرد کاربراتور و همچنین بقیه موتورسیکلت شما است. اگر به هر نحوی کار نکرد، به سرعت متوجه خواهید شد.

فنر کاربراتور شکسته اغلب مقصر شتاب ضعیف موتورسیکلت است. این فنرها در جایی قرار دارند که کابل دریچه گاز پایین می آید و به کاربراتور متصل می شود. این فنر همان چیزی است که هنگام شتاب دادن، دریچه پروانه ای (که به عنوان لغزنده دریچه گاز نیز شناخته می شود) باز و بسته می شود.

اگر این فنر شکسته شود، نمی‌تواند دریچه پروانه‌ای را باز کند و هوا وارد شود. با افزایش سرعت، موتورسیکلت شما به پاشیدن سوخت ادامه می‌دهد اما هیچ هوایی برای مخلوط کردن با آن نخواهد داشت. این باعث می شود موتورسیکلت شما با سوخت زیاد کار کند. مخلوط نامناسب هوا و سوخت باعث از بین رفتن قدرت موتورسیکلت شما می شود.

نحوه تعمیر: اگر مشکوک به شکستگی فنر کاربراتور هستید، می توانید به راحتی با خاموش کردن موتور سیکلت خود، حذف فیلترهای غلاف یا جعبه هوا و نگاه کردن به داخل کاربراتور و مشاهده واکنش سوپاپ پروانه ای هنگام چرخاندن دریچه گاز، آن را تشخیص دهید. . اگر هنگام کشیدن دریچه گاز، سوپاپ پروانه ای حرکت زیادی نداشته باشد، می دانید که این مقصر شماست.

راحت ترین کار این است که کاربراتور خود را به طور کامل برای تعویض فنر خارج کنید. واقعاً ارزش آن را ندارد که خود فنر را تعمیر کنید، زیرا آنها ارزان هستند، حتی اگر برای تهیه آن مجبور به خرید یک کیت کامل بازسازی کاربراتور باشید. در حالی که در آن هستید، باید بقیه کاربراتور را تمیز کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نقد و بررسی موتور سیکلت هوندا CTX1300

نشتی خلاء

ورود هوا به مکان هایی که نباید وارد شود می تواند یکی دیگر از مقصران کاهش قدرت در هنگام شتاب گیری موتورسیکلت شما باشد. این می تواند ناشی از واشرهای معیوب روی کاربراتور یا ترک خوردگی یا شل شدن چکمه های ورودی باشد.

در حالی که کاربراتور سعی می کند مخلوط هوا و سوخت مناسب را برای تحویل به موتور بسازد، این اتفاق در داخل کاربراتور می افتد که باید بدون مزاحمت آب بندی شود تا به درستی کار کند. اگر هوا از واشرهای معیوب یا چکمه های ورودی وارد شود، می تواند مخلوط مناسبی را که می خواهد بسازد مختل کند. به این نشت خلاء می گویند.

نشت خلاء منجر به اضافه شدن هوای بیش از حد به مخلوط هوا و سوختی که کاربراتور می سازد، می شود. وقتی موتور موتور سیکلت شما هوای زیادی دریافت می کند و سوخت کافی ندارد، درست کار نمی کند. در واقع، هر چه بخواهید گاز بیشتری به موتور سیکلت بدهید، هوای بیشتری به سوراخ های ناخواسته مکیده می شود که در نهایت باعث از دست دادن قدرت شما می شود.

نحوه رفع آن: ورودی کاربراتور خود را بررسی کنید. ترک خوردن یا شکننده شدن آنها در طول زمان بسیار رایج است. اطمینان حاصل کنید که گیره‌های شلنگ آزادسازی سریع در اطراف چکمه‌های ورودی محکم هستند و اجازه ورود هوا را نمی‌دهند. در صورت نیاز، چکمه های ورودی را تعویض کنید.

همچنین باید واشرهای کاربراتور را بررسی کنید. اینها بین کاسه شناور و بقیه کاربراتور قرار دارند. اینها اغلب می توانند شکننده و ترک بخورند. در صورت نیاز پس از بررسی آنها را تعویض کنید تا از مهر و موم محکم بین قطعات اطمینان حاصل کنید.

اگر یک پورت خلاء از کاربراتور به بالای موتور دارید، شیلنگ جاروبرقی را مانند کارخانه تعویض کنید. اگر پورت خلاء برای سیستمی بود که دیگر نیازی به آن ندارید، می توانید آن را خاموش کنید.

برطرف کردن مشکلات موتورسیکلت
رفع مشکلات موتورسیکلت

فنر کاربراتور به سمت عقب روشن است

برخی از شما ممکن است در مورد این دلیل احتمالی بعدی که چرا در هنگام شتاب گیری موتورسیکلت قدرت خود را از دست می دهید، کمی شک داشته باشید. اما این امکان وجود دارد که فنر کاربراتور به سمت عقب گذاشته شود.

چند سال پیش، من یک هوندا CX500 از یکی از دوستانم خریدم که قصد داشت یک موتورسیکلت را بازسازی کند اما در نهایت غرق شد و آن را به من فروخت تا آن را تمام کنم. وقتی رفتم آن را راه اندازی کنم، متوجه شدم که با شتاب دادن مشکل دارد. همه چیزهایی را که احتمالاً فکر می‌کردم دلیل آن بود بررسی کرده بودم. خوشبختانه فنر کاربراتور را چک کردم با اینکه می دانستم نو است. صاحب قبلی آن را به عقب گذاشته بود.

این مشکلی است که معمولاً به دلیل بازسازی کاربراتور توسط شخصی ایجاد می شود. اگر شما یا شخص دیگری به تازگی کاربراتور را بازسازی کرده اید و متوجه شده اید که مشکل شتاب دارید، مقصر احتمالی شما می تواند فنر کاربراتور به عقب باشد.

وقتی این فنر به سمت عقب باشد، دقیقاً برعکس آنچه شما می خواهید انجام می دهد. در اصل وقتی می‌خواهید شتاب بگیرید، دریچه گاز را می‌چرخانید که باید کابل را قادر می‌سازد آن فنر را بکشد تا دریچه پروانه‌ای باز شود تا هوا وارد کاربراتور شود. فنر رو به عقب دریچه پروانه ای را می بندد.

با بسته بودن سوپاپ پروانه ای، به سختی هوای داخل کاربراتور دریافت خواهید کرد، بنابراین موتور شما با سوخت غنی کار می کند که اساساً باعث می شود هنگام شتاب گیری، قدرت خود را از دست بدهید.

نحوه رفع آن: این یک راه حل ساده است. شما به سادگی باید فنر کاربراتور را که به کابل دریچه گاز وصل می شود بردارید و آن را به روش صحیح قرار دهید.

بسته به سطح مهارت خود، ممکن است بتوانید این کار را با کاربراتوری که هنوز روی موتور سیکلت است انجام دهید. اما اگر کاربراتور را بردارید و فنر را تعمیر کنید بسیار آسان تر خواهد بود. فنر را با چرخاندن دریچه گاز در حالی که موتورسیکلت خاموش است تست کنید و واکنش سوپاپ پروانه ای را ببینید. آنها باید هر بار که دریچه گاز را می‌چرخانید باز شوند و وقتی رها می‌کنید کاملاً بسته شوند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چند نمونه از موتورسیکلت های درون شهری ایران را بشناسیم.

شل شدن کابل دریچه گاز

ممکن است متوجه شده باشید که دریچه گاز شما به یک کابل متصل است. این کابل به کابل دریچه گاز معروف است و برای اتصال به کاربراتور پایین می رود. این کابل به کاربراتور می گوید که بسته به سرعت یا کندی که می خواهید حرکت کنید، شیر پروانه ای چقدر باید باز شود و چه زمانی باید بسته شود.

ممکن است در محل اتصال کابل دریچه گاز به کاربراتور، شلی بیش از حد داشته باشید. این به نوبه خود توانایی آن را برای باز کردن دریچه پروانه ای کاهش می دهد زیرا کشش کامل به آن نمی دهد. شما یک ترکیب هوا و سوخت ناهموار خواهید داشت که باعث می شود موتور سیکلت شما در هنگام شتاب گیری قدرت خود را از دست بدهد.

چگونه آن را برطرف کنید: می توانید با مشاهده فعالیت دریچه های پروانه ای خود این مورد را آزمایش کنید. وقتی موتورسیکلت خاموش است، دریچه گاز را بچرخانید. اگر سوپاپ‌ها با چرخش کامل دریچه گاز کاملاً باز نمی‌شوند، شلی اضافی در کابل دریچه گاز ممکن است مشکل شما باشد.

معمولاً یک مهره سفت کننده در چند اینچ بالای دستگیره وجود دارد که در انتهای سیم دریچه گاز به کاربراتور متصل می شود. می توانید سعی کنید آن را سفت کنید تا هیچ سستی نداشته باشید.

گاهی اوقات اگر موتورسیکلت قدیمی دارید، سیم دریچه گاز کمی کشیده می شود. این چیزی است که سفت کردن نمی تواند آن را برطرف کند. شما فقط باید یک کابل گاز جدید تهیه کنید. تعویض کابل‌های دریچه گاز بسیار ساده است و بسته به آناتومی موتورسیکلت شما، می‌توان آن‌ها را بدون نیاز به جدا کردن کاربراتور تعویض کرد.

پیشبرد زمان بندی ضعیف

راه حل های گفته شده قبلی برای مشکلات شتاب شما فقط برای موتورسیکلت های کاربراتوری اعمال می شود. اگر دوچرخه انژکتوری سوختی با مشکلات شتاب دارید، مقصر احتمالی شما پیشروی زمان بندی ضعیف است.

هر چه سریعتر با موتورسیکلت حرکت کنید، سیم پیچ احتراق شما زودتر به شمع ها می گوید که آتش بزنند. شلیک بیشتر در سرعت های بالاتر انجام می شود در حالی که سرعت های کمتر شلیک کمتری دارند. زمان بندی موتور مکانیزمی است که این را کنترل می کند.

اگر پیشروی زمان‌بندی ضعیفی دارید، شلیک شمع به تأخیر می‌افتد و زمان‌بندی مناسبی ندارد که باعث می‌شود موتورسیکلت شما به‌درستی شتاب نگیرد. این احتمالاً با نتیجه معکوس همراه خواهد بود. اگر موتورسیکلت شما نیز نتیجه معکوس دارد، مقاله من را در اینجا ببینید تا به عیب یابی کمک کند.

اکثر موتورسیکلت ها تا اواخر دهه 1960 دارای زمان بندی مکانیکی با سیستم نقطه و کندانسور بودند. در سال 1970، اکثر موتورسیکلت ها شروع به استفاده از سیستم زمان بندی الکتریکی کردند. اگرچه پیشرفت‌های سیستم زمان‌بندی الکتریکی بهبودی نسبت به زمان‌بندی مکانیکی است، اما هر دو هنوز در معرض پیشرفت زمان‌بندی ضعیف هستند.

زمان‌بندی ضعیف معمولاً به دلیل نقص در سیستم الکتریکی ایجاد می‌شود یا ممکن است بادامک سیستم زمان‌بندی مکانیکی معیوب باشد. همچنین، اگر شما یا شخص دیگری قبلاً با زمان‌بندی اشتباه کرده‌اید، این نیز می‌تواند باعث مشکلات زمان‌بندی شود.

چگونه آن را برطرف کنید: اگر نمی دانید چه کاری انجام می دهید، تعیین زمان بندی موتورسیکلت به شدت مشکل است. توصیه نمی‌کنم خودتان آن را تعمیر کنید، زیرا اگر اشتباه انجام شود، ممکن است به موتورسیکلت خود آسیب وارد کنید.

اگر مشکوک هستید که این دلیلی است که در موتورسیکلت خود با مشکلات شتاب مواجه هستید، بهتر است آن را نزد مکانیک ببرید تا آن را برطرف کند. آنها ابزارهای خاصی دارند که می توانند کار را به سرعت و به طور کامل انجام دهند و به شما اجازه دهند که بدانید کار درست انجام شده است.

علت کم شدن شتاب موتور چیست؟
خاموش شدن موتورسیکلت

سوالات متداول علت کم شدن شتاب موتور سیکلت

چرا فیوز موتور سیکلت منفجر می شود؟

فیوز زمانی منفجر می شود که جریان جریان در مدار از درجه آمپر فیوز بیشتر شود. به منظور محافظت از سیم‌کشی در آن مدار از ذوب شدن، فیوز منفجر می‌شود تا آسیب دائمی به سیم‌ها یا لوازم جانبی موتورسیکلت شما وارد نشود. برای اطلاعات بیشتر مقاله من را اینجا ببینید.

تفاوت بین باتری ماشین و باتری موتور سیکلت چیست؟

یک باتری موتور سیکلت برای تامین جریان ثابت در مدت زمان طولانی در نظر گرفته شده بود، در حالی که باتری خودرو برای ارائه مقدار زیادی جریان در مدت زمان کمی بود. در اصل، باتری ماشین قدرتمندتر از باتری موتور سیکلت است.

 

پیام بگذارید

تماس با ما