خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور

کم شدن روغن موتور

خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور

اکثراً روغن را به عنوان یک خنک کننده یا روان کننده عملکرد موتور می دانند، اما آیا موتورسیکلت ها وقتی روغن کم می شود آسیب می بینند؟ در این مقاله به بررسی اهمیت و ضرورت چک کردن سطح روغن موتور موتورسیکلت می پردازیم.

یک پاسخ کوتاه برای این که آیا موتورسیکلت ها در صورت کم شدن روغن آسیب می بینند این است که:

وقتی روغن موتور موتورسیکلت تمام می شود، خواص خنک کنندگی و روان کنندگی آن کاهش می یابد و باعث اصطکاک بین اجزای کلیدی مانند پیستون و سیلندر می شود. اگر سطح روغن تا حد تمام شدن پایین بماند، گرمای بیش از حد می تواند این قطعات ضروری موتور را فیوز کند.

درک اهمیت روغن برای موتور موتورسیکلت برای درک اینکه چقدر مهم است که با سطح روغن خود هماهنگ باشید، بسیار مهم است. در ادامه متوجه می شوید که کم بودن سطح روغن موتور برای موتورسیکلت چقدر می تواند بد باشد.

خطرات روغن موتور
عوارض کم شدن روغن موتور

اگر روغن موتورسیکلت کم باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر روغن موتورسیکلت کم باشد، موتور شروع به گرم شدن بیش از حد می کند زیرا اجزای آن بدون روغن کاری کافی روغن کاری نمی کنند. روغن به عنوان خنک کننده موتور عمل می کند. سواری با کمتر از مشخصات OEM باعث اصطکاک، گرمای بیش از حد و در صورت عدم کنترل، حتی گرفتگی موتور می شود.

  • اگر روغن موتورسیکلت شما کم است، از قبل برای روغن کاری خشک شده است، به این معنی که کمی روغن باقی مانده در آن وجود دارد و تر بودن آن در کمترین زمان از بین می رود.
  • موتورسیکلت شما با از دست دادن روغن کافی و در نتیجه خنک سازی و روانکاری، شروع به گرم شدن بیش از حد می کند.
  • اگر روغن موتور موتور سیکلت شما کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، پیستون‌های شما به دلیل اصطکاک ایجاد شده در هنگام حرکت در کناره‌های سیلندر بدون بافر روغن‌کاری داغ‌تر می‌شوند.
  • اگر نتوانید به زودی سطح روغن را بررسی کنید، این مالش می تواند ادامه یابد. اصطکاک افزایش می یابد و گرما تولید می کند.
  • کمبود روغن به اصطکاک اجازه می دهد تا گرمای کافی برای جوش خوردن به دیواره سیلندر ایجاد کند.
  • اگر پیستون ها و سیلندرها فیوز شوند، موتور موتور سیکلت شما مسدود می شود.
  • با گذشت زمان، پیستون‌های گیرکن فشار کافی را به میل لنگ، سوپاپ‌ها و میله‌های اتصال وارد می‌کنند تا همه آنها را بشکند. در بسیاری از موتورها، روغن تنها مسئول خنک سازی و روانکاری قطعات موتور نیست. همچنین اجزای گیربکس را خنک می کند.
  • راندن موتورسیکلت با روغن کم می تواند به اجزای جعبه دنده، صفحات کلاچ و موتور شما آسیب برساند.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تفاوت روغن موتورسیکلت و روغن خودرو در چیست؟
خطرات روغن موتور
اگر روغن موتورسیکلت کم باشد چه اتفاقی می افتد؟

فرآیند کارکرد روغن موتور سیکلت

فرآیند روغن موتور سیکلت در ظرف روغن در پایین موتور موتور شروع می شود.

از لحظه ای که او را روشن می کنید، بخشی به نام پمپ روغن کار خود را انجام می دهد و روغن موتور شما را از فیلتر پمپ می کند.
روغن از طریق مسیرهای مختلف از طریق موتور عبور می کند و روغن به پایین پیستون ها پاشیده می شود که عملکرد آنها را روان و خنک می کند.
مسیرها بخشی از روغن را به سوپاپ های بالای موتور می برند.
سیستم روغن موتور همچنین چیزی است که زنجیر تایم و کلاچ شما را در بسیاری از موتورسیکلت های دوره های مختلف درمان می کند.
تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از سوارکاران تصور می کنند سطح روغن آنها برای ماه ها پس از تعویض آن خوب است.

نه تنها تعویض روغن در فواصل زمانی مشخص شده در دفترچه راهنمای کاربر، بخش مهمی از مالکیت موتور است، بلکه رنگ کردن مقدار روغن در موتور بین تعویض روغن نیز نگهداری لازم است.

برخی از مردم فراموش می کنند قبل از سوار شدن، سطوح روغن را بررسی کنند که می تواند خیلی خطرناک باشد. برخی دیگر تصور می‌کنند که از آنجایی که موتورها نسبت به خودروها تعمیر و نگهداری کمتری دارند، بررسی سطح روغن آن‌ها قبل از سواری کاری نیست که آن‌ها احساس نیاز می‌کنند. ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که روغن در موتور موتورسیکلت به اندازه یک ماشین ضروری است.

خودروهای مدرن همگی دارای رادیاتور هستند، در حالی که هنوز تعداد زیادی موتور مدرن وجود دارد که فقط با هوا خنک می شوند. رنگ آمیزی سطح روغن روی موتور می تواند مهمتر از ماشین در نظر گرفته شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
پدال دنده موتورسیکلت

یک موتورسیکلت چقدر می تواند بدون روغن کار کند؟

موتورسیکلت بدون روغن بیش از 40 یا 50 مایل دوام نمی آورد قبل از اینکه اصطکاک بین سیلندرها و پیستون ها موتور شما را بگیرد. صفحات کلاچ شما همچنین می توانند به موتوری متصل شوند که از سیستم روغن موتور خود برای روانکاری و خنک کردن گیربکس استفاده می کند.

قبل از اینکه موتورسیکلت بدون روغن تمام عملکردهای موتور را به کار گیرد، فقط چند مایل و بسیار اندک است.

در حالی که مسافت دقیق موتور شما بدون روغن به طراحی موتور و سیستم(های) خنک کننده آن بستگی دارد، بدون شک پیمودن 40 تا 50 مایل باعث مرگ موتور می شود.

و برای روشن بودن، این بدان معنا نیست که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم روی زین موتور بدون روغن بپرید و قبل از اینکه آن را پر کنید، بگذارید 20 مایل پاره شود. حتی اگر موتور گیر نکند، تقریباً تمام قطعات موتور خود را آسیب می بینید، فرسوده می کنید و پاره می کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما