میل لنگ موتورسیکلت چیست و چه وظیفه ای دارد؟

میل لنگ موتورسیکلت

میل لنگ موتورسیکلت چیست و چه وظیفه ای دارد؟

میل لنگ موتورسیکلت از قطعات داخلی موتور می باشد که تامین نیروی موتور را بر عهده دارند. به طور کلی می توان گفت که تمامی قطعات موتورسیکلت با میل لنگ به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در تماس هستند و نیروی لازمه برای حرکت را از میل لنگ می گیرند. در این مقاله به میل لنگ موتورسیکلت و وظیفه آن خواهیم پرداخت‌. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

میل لنگ موتورسیکلت چیست؟

میل لنگ قطعه ای درون موتور موتورسیکلت می باشد که تامین کننده نیروی موتور است. همچنین نیروی دیگر قطعات که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میل لنگ در ارتباط هستند را تامین می کند. این قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل دو محور می باشد که بر روی آنها چرخ دنده ها نصب شده اند و نیرو را به قسمت های دیگر موتور انتقال می دهد‌. همچنین در یک سمت میل لنگ سوپاپ ها قرار دارند و در آخر محور  میل لنگ فلایویل یا فلکه برق موتورسیکلت قرار داده شده است که برق موتورسیکلت را تامین می کند.

در طرف دیگر میل لنگ نیرو حاصله را توسط دنده به دیسک کلاچ انتقال می دهد و در ادامه هم فیلتر گریز از مرکز قرار می گیرد و نیروی این سمت میل لنگ نیز از طریق چرخ دنده ها به اویل پمپ می رسد تا پمپ کار کند.

وظیفه اویل نیز در موتورسیکلت پمپاژ روغن به قسمت های مختلف می باشد. برای راحتی و روان بودن حرکت میل لنگ نیز دو بلبرینگ در دو طرف میل لنگ تعبیه شده است و در داخل پوشش موتور قرار دارد.

لازم است بدانید که در وسط میل لنگ شاتون قرار دارد که توسط پین لنگ یا محور لنگ به میلنگ موتورسیکلت متصل می شور و از ایجاد اصطکاک بین دو قطعه و نرم و روان کار کردن آن کمک می کند. در بالای شاتون پیستون نصب شده است که شاتون نیرو از پیستون دریافت و از طریق میل لنگ به صورت دورانی به قسمت دیگر منتقل می نماید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا ایکس ال وی (Honda XLV 750 R)

وظیفه میل لنگ موتور

از جمله وظایف میل لنگ می توان به تبدیل نیروی پیستون به نیروی دورانی است. وقتی در داخل سیلندر هوا و بنزین با هم مخلوط می شود و با کمک جرقه زدن شمع احتراق رخ می دهد پیستون نیرو تولید می کند و به میل لنگ انتقال می دهد و سپس میل لنگ نیرو را به قسمت های دیگر می رساند‌.

حرکت روغن در میل لنگ

وجود روغن در میل لنگ برای نرم و روان کار کردن پیستون مهم می باشد. به این صورت که روغن موتور با کمک فیلتر گریز به داخل سوراخ های میل لنگ وارد می شود و سپس روغن موجود در میل لنگ به پین لنگ و شاتون می رسد و از سوراخ های شاتون به دیواره های داخلی سیلندر پاشیده می شود و موجب نرم و روان شدن پیستون می شود و پیستون در هر بار رفت و آمد روان‌تر کار می کنید و از اصطکاک بین قطعات می کاهد.

چگونگی بالانس میل لنگ موتورسیکلت

میل لنگ نیز دچار خرابی می شود و در صورت خرابی باید تعویض گردد. این قطعه باید توسط تراشکار بالانس شود تا وقتی بر روی موتورسیکلت نصب می شود تا در اثر گردش و چرخش لرزشی در موتورسیکلت ایجاد نکند.

خراب شدن بلبرینگ های میل لنگ موتورسیکلت

بلبرینگ های میل لنگ نیز در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی می شوند و در صورتی که بلبرینگ دچار خرابی در سمت محور فلایویل یا دنده محرک میل سوپاپ شود در بین دنده تایم و دنده محرک میل سوپاپ فاصله می اندازد و صدایی زوزه مانند بر می خیزد. فاصله ایجاد شده موجب تیز شدن قطعات و چرخ دنده ها می شود و کم‌کم خراب می شوند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه هوندا ADV150 با هوندا مدل crf 250

همچنین خرابی بلبرینگ موتورسیکلت در کناره میل لنگ موجب لق شدن فلایویل می شود و در نتیجه فلایویل در هنگام تماس با بوبین، ساییدگی در این قطعه ایجاد می کند. 

در صورتی که خرابی سمت دیگر میل لنگ باشد (سمت دیسک کلاچ و اویل پمپ) بین دیسک کلاچ و دنده میل لنگ فاصله زیادی ایجاد می کند و دنده ها در طی زمان ساییده و تیز می شوند و همانند خرابی قبل صدای زوزه شنیده می شود‌.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت قطعات داخلی و خارجی زیادی دارد که میل لنگ موتورسیکلت از قطعات داخل موتور آن می باشد که تامین کننده نیروی موتور می باشد و تمامی قطعات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند‌. این قطعه دارای دو محور است که یک طرف به فلایویل  ها می رسد و محور دیگر به دیسک کلاچ می رسد. بر روی محور چرخ دنده هایی تعبیه شده اند که انتقال دهنده نیرو هستند. شاتون نیز توسط پین لنگ به میل لنگ متصل می باشد که در بالا آن پیستون سیلندر قرار دارد. نیروی حاصله از احتراق را شاتون از پیستون دریافت و به میل لنگ می رساند و میل لنگ موتورسیکلت به صورت دورانی آن را خارج می سازد و به نقاط دیگر می فرستد.

 

پیام بگذارید

تماس با ما