مشهورترین موتورسیکلت های شش سیلندر

موتورسیکلت برای قدرت موتور بالا نیازمند به سیلندر بیشتری هستند و سیلندر موتورسیکلت ها بین یک تا شش سیلندر متفاوت می باشد. در ادامه به معرفی معروف ترین موتورسیکلت های شش سیلندر می پردازیم.

تاریخچه سیکلت های 6 سیلندره

سیلندر، یک قطعه استوانه‌ای درون موتور است که دارای دو طرف باز است و درون آن پیستون نصب شده است. موتورهایی با تعداد سیلندرهای مختلف تاکنون تولید شده‌اند، و هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، قدرت موتور موتورسیکلت نیز افزایش می‌یابد. با این حال، امروزه موتورهای شش سیلندره به دلیل هزینه‌های بالای آن ها، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت هوندا از اولین تولید کنندگان موتورسیکلت شش سیلندر است که فقط یک عدد تولید نمود. اما اولین تولید کننده‌ای که موتورسیکلت های شش سیلندر را به صورت زیاد و انبوه تولید کرد، کمپانی بنلی بود. همچنین هوندا نیز برای شرکت در مسابقه جایزه بزرگ شروع به تولید موتورسیکلتی شش سیلندر خطی با حجم انجین ۲۴۹ سی‌سی را تولید نمود که ۲۴ سوپاپ داشت. این موتورسیکلت در سال ۱۹۶۴ تولید و معرفی شد.

مشهورترین موتورسیکلت های 6 سیلندر

در ادامه به معرفی برخی از موتورسیکلت های شش سیلندر معروف در جهان می پردازیم.:

بنلی sei 750 یک 6 محصول سیلندر از شرکت بنلی

بنلی sei 750 یکی از موتورسیکلت های شش سیلندر
بنلی sei 750
مشخصه مقدار
نام موتورسیکلت بنلی 750 SEI
سال تولید 1972
کشور سازنده ایتالیا
حجم موتور 747 سی سی
سیستم خنک کنندگی هوا
تعداد سیلندر موتور 6 سیلندر خطی
حداکثر قدرت موتور 76 اسب بخار
دور موتور 9000 دور در دقیقه
سیستم اگزوز دو خروجی سه تایی
سیستم کاربراتوری دارای کاربراتور
موفقیت در کلاس تورینگ بله

هوندا CBX موتور شیش سیلندره تولید دهه 90 میلادی

هوندا CBX یک موتورسیکلت شش سیلندر قوی
هوندا CBX
ویژگی مشخصات
نام مدل هوندا CBX
تولید سال ۱۹۷۸
تعداد سیلندرها ۶ سیلندر خطی
حجم موتور ۱۰۴۷ سی سی
بالاترین توان ۱۰۵ اسب بخار
نیروی گشتاوری ۸۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته
شتاب (0-100 کیلومتر) ۱۱.۹ ثانیه
سرعت بالا ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت
نوع صدا شبیه به خودروهای فرمول یک
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
کیلومتر شمار موتور سیکلت هوندا

کاوازاکی Z1300 یکی از معروف ترین موتورسیکلت های 6 سیلندر

کاوازاکی Z1300 از موتورسیکلت های شش سیلندر
کاوازاکی Z1300

موتورسیکلت Z1  از موتورسیکلت های چهار سیلندر شرکت کاوازاکی بود که بعد از مدتی شروع به تولید موتورسیکلت سریع تر دیگری به نام Z1300 نمود که شش سیلندر داشت‌. این موتورسیکلت به دلیل رقابتی که بین هوندا و کاوازاکی بود تولید شد.

ویژگی مشخصات
نام مدل Kawasaki Z1300
حجم موتور 1286 سی‌سی
سیستم خنک‌کننده آبی
تعداد کاربراتورها 3 دو دهانه
حداکثر قدرت 120 اسب بخار
حداکثر گشتاور 115 نیوتن متر
وزن موتورسیکلت زیاد
طول موتورسیکلت زیاد
قیمت بالا
مطلوبیت برای افراد مبتدی نه
فروش در اروپا ضعیف

موتورسیکلت Kawasaki Z1300 با ویژگی‌های خود مخصوصاً سیستم آب خنک کننده و توان بالا، مناسب برای کاربران حرفه‌ای بود و به دلیل وزن و طول بالا، برای افراد مبتدی مناسب نبود. همچنین، به دلیل قیمت بالا، در بازار اروپا موفقیت چندانی نداشت.

ب ام و سری ۱۶۰۰ با 6 سیلندر و قدرتی باورنکردنی

ب ام و سری ۱۶۰۰
ب ام و سری ۱۶۰۰
  • این موتورسیکلت برای رقابت با هوندا تولید شده است و از کمترین طول پیشرانه در موتورسیکلت های شش سیلندر دیگر بهره برده است‌.
  • این موتورسیکلت دارای تجهیزاتی چون گرم کن صندلی و فرمان، سیستم‌ چراغ جلوی تطبیقی که متناسب با شیب مسیر و در هنگام دور زدن وضعیت آن تغییر پیدا می کند.
  • کنترل و مدیریت پیشرانه این موتورسیکلت بسیار پیشرفته می باشد اما نتوانسته هم تراز هوندا گلدوینگ شود.

هوندا گلدوینگ تولید شرکت هوندا با 6 سیلندر برای شرکت در مسابقات

موتور سیکلت هوندا Gold Wing Tour

هوندا در سال۱۹۷۴ از مدل گلدوینگ خود با چهار سیلندر رونمایی کرد و به دلیل رقابت های زیادی که وجود داشت به فکر افزایش حجم موتور و همچنین افزایش تعداد سیلندر افتاد. هوندا در سال ۱۹۸۷ موتورسیکلت گلدوینگ شش سیلندر خود را روانه بازار کرد و جزو محصولات پرفروش این شرکت به حساب می آید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه یاماها ایروکس و هوندا کلیک

حجم موتورسیکلت شش سیلندر گلدوینگ ۱۵۲۰ سی سی می باشد و توان این موتورسیکلت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر می باشد. وزن این موتورسیکلت حدود ۳۶۰ کیلوگرم می باشد که این وزن مشکلی ایجاد نکرده است. این موتورسیکلت با حجم های مختلفی تولید شده است و در سال ۲۰۱۷ موتورسیکلت گلدوینگ با حجم ۱۸۳۳ سی سی وارد بازار شد که ۱۲۵ اسب بخار توان و قدرت داشت و همچنین نیروی گشتاور آن به ۱۷۰ نیوتن متر می رسد. البته باید گفت که افزایش وزن ۵ کیلوگرمی آن نیز مشکلی ایجاد نکرده است و عملکرد نرم و آرامی را دارد.

حجم موتورسیکلت (سی سی) توان (اسب بخار) گشتاور (نیوتن متر) وزن (کیلوگرم)
1520 100 150 360
1833 125 170 365

جمع بندی نهایی درباره موتورسیکلت شش سیلندری

موتورهای 6 سیلندره زیادی توسط شرکت های معتبری تولید شده اند تا بتوانند قدرت و موتور را بالاتر ببرند. به طور کلی با افزایش هر سیلندر قدرت موتور نیز افزایش پیدا می کند. سیلندر قطعه ای در داخل موتور می باشد که به صورت های مختلفی نصب می شود و همچنین درون سیلندر پیستون قرار دارد.

شرکت های هوندا، ام وی آگوستا و بنلی از اولین تولیدکنندگان موتورسیکلت های شش سيلندر هستند که در ابتدا برای شرکت در مسابقات این موتورسیکلت ها را تولید نمودند. کاوازاکی Z1300، هوندا گلدوینگ، بنلی 750 sei و … موتورسیکلت های شش سیلندر مشهورترین دنیا هستند.

پیام بگذارید

تماس با ما