علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت چیست؟

علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت

علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت

ترمز قطعه ای در موتورسیکلت می باشد که برای توقف موتورسیکلت تعبیه شده است و برای ترمز گیری صحیح به یک سیلندر اصلی سالم احتیاج است. سیلندر اصلی قطعه ای می باشد که در سیستم ترمز همه وسایل نقلیه وجود دارد و در اثر ساییده شدن ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد. در این مقاله به خرابی سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت چیست؟

از اجزاء هیدرولیکی موتورسیکلت می باشد که پیستون ها، مخزن روغن ترمز، خطوط ترمز، مهر و موم و فنرها در آن قرار دارند. این اجزاء در کنار یکدیگر به گونه ای قرار گرفته اند که وقتی ترمز فشرده می شود نیروی مکانیکی وارد شده به فشار هیدرولیک تبدیل می شود و در نتیجه روتورها توسط کالیپرهای ترمز، ترمز می کند. سیلندر اصلی کمک می کند تا نیروی ترمز مکانیکی چند برآب شود و بر روی کلیپ‌های ترمز فشار وارد می نماید. به طور کلی ترمز گیری وقتی رخ می دهد که سیلندر اصلی بعد از فشردن ترمز بتواند مایع ترمز را به مدار وارد کند.

علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت

سیلندر اصلی ترمز در اثر عوامل مختلفی ممکن است دچار خرابی شود. در این قسمت به علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز خواهیم پرداخت.

نشتی سیلندر

 سیلندر ممکن است دچار نشتی شده باشد که از بالای سیستم شروع و از خطوط ترمز عبور می کند. یا حتی ممکن اسل بر روی فیرینگ ها بریزد.  ترمز عقب موتورسیکلت اگر از نوع دیسکی باشد دارای سیلندر اصلی نیز هست که در بالای پدال ترمز قرار گرفته است. در صورتی که در گرفتن ترمز عقب مشکلی وجود دارد بهتر است نشستی قسمت عقب را نیز بررسی نمایید.

شل بودن پدال ترمز

در صورتی که متوجه شل بودن پدال ترمز شدید باید به خرابی سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت شک کنید. شل بودن اهرم ترمز بر روی قدرت ترمز گیری تاثیر خواهد گذاشت.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علل مهم خفه کردن موتور سیکلت

کثیفی مایع درون ظرف

وقتی مایع درون ظرف کثیف و آلوده باشد پی خواهیم برد که سیلندر اصلی خراب شده است و نیاز به تعویض یا تعمیر دارد. سیلندر اصلی وظیفه ایجاد یک محیط آب بندی برای روغن ترمز دارد و به دلیل مرطوب بودن روغن ترمز نیاز به سفت شدن دارد.

نحوه تعمیر سیلندر اصلی ترمز 

برای تعمیر ابتدا باید مشکل به وجود آمده را به خوبی تشخیص دهید و سپس به فکر تعمید و یا تعویض قطعه شوید.

تعمیر سیلندر اصلی ترمز جلو آسان است و درست در بالای فرمان قرار دارد د بعد از رفع مشکل به راحتی می توانید آن را وصل کنید. اما سیلندر قسمت عقب کمی سخت تر باز می شود و باید کمی با آن کلنجار رفت‌.

بعد از تعویض سیلندر اصلی ترمز، روغن ترمز جدید در محفظه بریزید. بهتر است است از روغن ترمزی که کارخانه توصیه کرده است استفاده نمایید. همچنین ظرف روغن ترمز را در موتور جاسازی نکنید.

 

نکته

همیشه از مایع جدید باید استفاده نمایید زیرا قبلا آلوده شده است.

هر بار بعد از ریختن مایه تخلیه ترمز باید صورت گیرد. یعنی تمام هوای وارد شده در سیستم را باید خارج کنید‌. فراموش کردن تخلیه ترمز منجر به عدم کارکرد درست ترمز می شود.

ممکن است در هنگام عیب یابی متوجه خرابی مهر و موم ها و واشرها شوید و بفهمید که خود سیلندر اصلی مشکلی ندارد. پی بهتر است با خرید کیت های بازسازی سیلندر مشکل را برطرف نمایید.

نکات مهم در مورد نگهداری سیلندر اصلی

هر قطعه نیازمند بررسی می باشد و با تعمیر به موقع و نگهداری از موتورسیکلت می توانید از خرابی قطعات جلوگیری نمایید.

در سیلندر اصلی ترمز بیشتر اورینگ ها خشک می شوند یا ترک بر می دارند یا واشرها دچار فرسودگی می شوند. وقتی که شما موتورسیکلت خود را بررسی مب کنید و ترمز موتورسیکلت خو را سرویس می کنید بهتر است اتصالات سیلندر را نیز مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز به تعویض، قطعات خراب شده را تعمیر کنید. با اینکار با هزینه کمتری توانسته اید به عمر سیلندر اصلی بیفزایید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
 موتورسیکلت های مناسب کوهستان

وضعیت روغن ترمز نیز مهم می باشد و در صورت آلوده بودن روغن ترمز و وجود ذرات در آن برای جلوگیری از بروز مشکلات دیگر بهتر است روغن ترمز را تعویض کنید.

همیشه از وضعیت ترمز خود آگاه باشید و در صورت هر گونه اختلال در روند عملکرد بتوان آن را تشخیص داد.

مراقب موتورسیکلت و سیستم ایمنی آن باشید. زیرا در صورت هر گونه مشکل برای سیستم ترمز ممکن است در هنگام ترمز گیری با مشکل مواجه شوید و برای خودتان یا موتورسیکلت مشکلی رخ دهد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت از قطعات مختلفی تشکیل شده است که سیلندر اصلی موتورسیکلت در سیستم ترمز یکی از قطعات مهم و اساسی می باشد که کمک می کند تا ترمز موتورسیکلت به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. سیلندر اصلی ممکن است دچار سائیدگی شود که نیاز به تعویض دارد. در سیلندر  اصلی چند پیستون، مخزن روغن ترمز، خطوط ترمز، مهر و موم ها و فنرها قرار دارند که در کنار یکدیگر وظیفه خود را انجام می دهند و موجب توقف موتورسیکلت می شوند. از جمله علائم خرابی سیلندر می توان به نشتی سیلندر، شل بودن پدال ترمز، کثیفی مایع درون ظرف و … اشاره کرد.

تعویض سیلندر کار آسانی می باشد و به راحتی امکان پذیر می باشد. اما باید از مشکل به طور کامل مطمئن باشید. همچنین بعد از تعویض یا تعمیر سیلندر حتما روغن ترمز را نیز تعویض نمایید.

پیام بگذارید

تماس با ما