موتورسیکلت انژکتوری چیست؟

موتورسیکلت انژکتوری چیست؟

موتورسیکلت انژکتوری چیست؟

موتورسیکلت ها دو نوع انژکتوری و کاربراتوری دارند که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند. البته در سال های اخیر موتورسیکلت های کاربراتوری تولید نمی شوند و همه موتورسیکلت های موجود در بازار انژکتوری هستند. به طور کلی سیستم کاربراتور و انژکتوری موجب روشن شدن موتورسیکلت می شود و در صورت نبودن و یا مشکل در آن در هنگام روشن کردن موتورسیکلت با مشکل مواجه خواهید شد. در ادامه به موتورسیکلت های انژکتوری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موتورسیکلت انژکتوری

سیستم انژکتور در سال ۱۸۵۸ اختراع شده است و وطیفه ترکیب سوخت و هوا را دارد و عملکردی متفاوت با سیستم های کاربراتوری دارند. باید بدانید که به دلیل داشتن اجزای پیشرفته این سیستم عملکرد خود را به طور دقیق و بهینه انجام می دهد.

موتورهای انژکتوری دو نوع سیستم تزریق سوخت دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد. که نوع غیر مستقیم آن دارای انواع تکی و چندگانه می باشد. 

قطعات سیستم انژکتور 

از جمله قطعات سیستم های انژکتوری می توان به پمپ بنزین، سوزن انژکتور، سنسور هوا ورودی، سنسور دمای انجین، سنسور اکسیژن، دریچه گاز و EcU می باشد. که به توضیح هر کدام می پردازیم.

پمپ بنزین

پمپ بنزین یا پمپ سوخت در داخل باک قرار می گیرد و شامل پمپ، رگلاتور، فیلتر و شناور باک می باشد  که می تواند سوخت کافی موتور را تامین نماید و همچنین فشار سوخت پشت انژکتور تنظیم کند‌. 

منیفولد

منیفولد قطعه ای بین دریچه گاز و سرسیلندر می باشد که بر روی آن سنسور دما، فشار هوا و انژکتور نصب می شود. منیفولد از جنس پلیمر می باشد و در صورت تیراژ کم تولید موتورسیکلت به صورت ریخته گری در ماسه و از آلومینیوم تهیه می شود.

سوزن انژکتور

برای تزریق سوخت مناسب می باشد و یک مخلوط همگن با هوا درست می کند. مخلوط به دست آمده وارد محفظه احتراق شده و موجب احتراق مناسب می شود. پاشش انژکتور و جایگاه آن بر روی منیفولد طوری طراحی شده است که تقطیر سوخت بر روی دیواره های منیفولد و سوپاپ جلوگیری کند و موجب عملکرد و بازدهی بهتر احتراق شود. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
فشرده سازی یا کمپرسور موتور چیست؟

حسگر یکپارچه دما و فشار هوا

این حسگر می توان دما و فشار هوا در منیفولد را اندازه گیری نماید و یک مخلوط با نسبت هوا و سوخت بهینه را آماده کند.

سنسور اکسیژن

برای اندازه گیری مقدار اکسیژن در در گازهای خروجی تعبیه شده است و نسبت هوا به سوخت را تنظیم می نماید. هر حسگر اکسیژن حدودا ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر می کند.  

آی سی یو

ای سی یو مهم ترین قطعه در موتورسیکلت های انژکتوری می باشد که می تواند موتورسیکلت را مدیریت کند. این قطعه می تواند با دریافت و پردازش سیگنال ها به پمپ، حسگر اکسیژن و کوئل دستورات لازم را بفرستد.

 

مزایای موتورسیکلت های انژکتوری

موتورسیکلت های انژکتوری فواید زیادی دارند که عبارتند از:

ارتعاشات و ضربات کمتر موتور

حجم نسبتا ثابت هوای ورودی

عدم نیاز به ساسان و روشن شدن سریع موتور در هوای سرد

افزایش راندمان حجمی و حرارتی موتورسیکلت 

دارای سیستم اندازه گیری دقیق الکتریکی و کاهش مصرف سوخت

عملکرد خوب و افزایش گشتاور و توان خروجی موتورسیکلت

کاهش آلایندگی هوا 

معایب موتورسیکلت های انژکتوری

هر سیستم جدید در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. در ادامه به چند نمونه از معایب سیستم های انژکتوری خواهیم پرداخت.

برای تعمیر سیستم انژکتوری نیاز به ابزارهای مخصوص می باشد.

از بنزین با کیفیت باید برای سوخت رسانی به این سیستم استفاده شود.

به صافی بنزین نیاز دارد. 

بابد نگه داری زیادی از آن صورت گیرد. 

برای تولید هزینه بالا احتیاج دارد و همچنین تعمیر آن نیز گران‌تر می باشد.

برای تعمیر موتورسیکلت های انژکتوری به تعمیرکار ماهر احتیاج است و خود فرد نمی تواند آن را تعمیر نماید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
7 جالب ترین موتورسیکلت 2023 و لاستیک های پیشنهادی آنها

تفاوت موتورسیکلت های انژکتوری و کاربراتوری

 موتورسیکلت های انژکتوری و کاربراتوری تفاوت هایی با هم دارند که به آنها می پردازیم.

موتورسیکلت های انژکتوری آلودگی فسیلی کمتری ایجاد می کنند و این در صورتی است که موتورسیکلت های کاربراتوری آلایندگی بیشتری دارد و به همین دلیل در ایران فقط موتورسیکلت های انژکتوری تولید می شود.

قدرت بیشتر سیستم انژکتوری نسبت سیستم کاربراتوری نیز از تفاوت های آن ها می باشد.

در هوای سرد بدون منتظر ماندن برای بالا آمدن ساسات می توان این موتورسیکلت ها را روشن کرد ولی سیستم های کاربراتوری دارای ساسات می باشند و در هوای سرد دیرتر روشن می شوند.

سوخت بیش از اندازه موتورسیکلت های کاربراتور موجب تولید سیستم های انژکتوری شده است.

به‌طور کلی می توان گفت سیستم های انژکتوری مزایای بسیار بیشتری نسبت به سیستم های کاربراتوری دارند و به همین دلیل در موتورسیکلت های جدید از این سیستم استفاده می کنند.

جمع بندی موتورسیکلت انژکتوری

موتورسیکلت ها دو نوع انژکتوری و کاربراتوری دارند که به دلیل مزایای بیشتر سیستم انژکتوری از این سیستم بر روی موتورسیکلت ها و خودرو ها استفاده می شود. این سیستم وظیفه ترکیب سوخت و هوا را برعهده دارد و موجب روشن شدن موتورسیکلت می شود. از جمله قطعات مهم موتورسیکلت می توان به پمپ بنزین، سوزن انژکتور، سنسور اکسیزن، دریچه گاز، منیفولد، ای سی یو و … اشاره کرد که هر کدام وظیفه خاصی را برعهده دارند.

از جمله مزایای موتورسیکلت های انژکتوری می توان به ضربات و ارتعاشات کمتر موتور، عدم نیاز به ساسات و روشن نمودن سریع موتور، افزایش راندمان حجمی و حرارتی موتورسیکلت کاهش آلایندگی هوا و … اشاره کرد. همچنین از معایب این موتورسیکلت ها نیز می توان به هزینه بیشتر تعمیرات و خرید سیستم انژکتوری،  نیازمند بنزین با کیفیت، نیاز به صافی بنزین، نیازمند ابزار مخصوص برای تعمیر و … اشاره نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما