مینی موتورسیکلت چیست؟

مینی موتورسیکلات

مینی موتورسیکلت چیست؟

مینی موتورسیکلت یا موتورسیکلت کوچک یکی از انواع موتورسیکلت ها می باشد که حجم موتور کمتری نسبت به کلاس های دیگر دارد و همچنین ابعاد آن کوچکتر می باشد. این موتورسیکلت ها جثه کوچکی دارند ولی قابلیت حمل افراد و همچنین استفاده روزمره را دارند و سواری راحت و نرمی دارد. این موتورسیکلت ها مصرف سوخت پایینی نیز دارند و می توان قطعات جانبی و لوازم یدکی آن را با انجام تغییراتی ارتقا بخشید. در این مقاله به تعریف موتورسیکلت های کوچک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مینی موتور چیست؟

مینی موتور، موتورسیکلت کوچک، مینی جاپر، راکت جیبی یا اسکوتر از نام هاي اين موتورسیکلت ها می باشند که در هنگام ساخت آن از موتورهای معمولی به سبک چاپر و موتورسیکلت های مسابقه الهام گرفته شده است. این نوع موتورها تاریخچه ای قدیمی دارند (۱۹۵۰) و موتورسیکلت کوچک در ابتدا در آمریکا ساخته و روانه بازار شد. این موتورسیکلت ها به دلیل ظاهر زیبا و جالبی که داشتند در بین علاقمندان به موتورسواری گسترش پیدا کرد و در حال حاضر جزو موتورسیکلت های پرطرفدار می باشد.

این موتورسیکلت به دلیل به صرفه بودن و قیمت پایینی که دارد د بین مردم شناخته شده است. در این موتورسیکلت ها موتور بر روی چرخ عقب قرار دارد و همچنین سیستم انتقال قدرت دستی، موتور روی اکسل عقب و کلاچ و میله تعویض دنده بر روی دسته چپ فرمان قرار می گیرد. در جلوی بدنه سپری تعبیه شده است که از پاها محافظت می کند و به گونه ای طراحی شده است که قسمت مکانیکی مینی موتورسیکلت را پوشش می دهد.

 

آیا موتورسیکلت کوچک با موتورهای معمولی تفاوت دارد؟

 

مینی موتورها با موتورهای معمولی تفاوت اندکی دارند که مهم ترین آن ابعاد و کوچکی آن است. این کوچکی ابعاد تاثیر بسزایی در دیگر ویژگی ها نیز دارد. مثلا حجم باک موتورهای مینی ۵۰ تا ۸۰ سی سی می باشد و ۱۲۵ سی سی حجم دارد.

از جمله مینی موتورهای معروف در ایران می توان به موتور بنلی مدل TNT135 اشاره داشت که دارای انجین دو زمانه یا چهار زمانه می باشد و همچنین جعبه دنده اتوماتیک دارد. از جمله ویژگی دیگر این موتورسیکلت کوچک می توان به سیستم محرکه زنجیری و سیستم تعلیق کامل اشاره داشت.

لازم به ذکر است مینی موتورها دو دسته بنزینی و برقی دارند و می توانند با بنزین یا برق روشن سده و حرکت کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت را در چه دور در دقیقه ای باید سوار شوید؟

 

 

نکات مهم در هنگام خرید موتورسیکلت کوچک

در هنگام خرید مینی موتورها باید به چند نکته اساسی دقت کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

حجم موتور (انجین)

در ابتدا ساخت این نوع موتورسیکلت ها از انجین کوچک که حجمی حدود ۵۰ سی سی داشتند استفاده می شد و رفته رفته برای افراد بزرگسال که جثه بزرگی نیز داشتند از پیشرانه های بیشتری استفاده شد و سرعت موتورسیکلت های کوچک به ۵۰_۷۵ سی سی رسید.

 سیلندر

موتورسیکلت های مینی تک سیلندر هستند. البته نمونه های دو سیلندر آن نیز وجود دارد که حجمی بین ۴۰۰ تا ۸۵۰ سی سی دارد و از موتورهای معمولی بزرگتر می باشد.

لاستیک موتورسیکلت

لاستیک های موتورسیکلت کوچک، کوچکتر از نمونه های معمولی می باشد و رینگ آنها از فولاد فشرده یا آلومینیوم ریخته گری شده ساخته می شوند. لازم به ذکر است چرخ های عقب و جلو طراحی یکسانی دارند و در صورت لزوم می توان جابه‌جایی بین چرخ عقب و جلو انجام داد. برخی از مینی موتورسیکلت ها دارای چرخ زاپاس نیز هستند.

 

چند نمونه از موتورسیکلت های کوچک جدید

وسپا GTS300

این مدل موتورسیکلت در دسته موتورسیکلت های تک سیلندر قرار دارد و حجم آن ۲۷۸ سی سی می باشد که با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. این موتورسیکلت ظاهر ظریف و اسپرتی دارد و در رنگ سیاه در بازار وجود دارد.

هوندا پی سی ایکس

مینی موتورهای ۵۰ سی سی بسیار ضعیف و موتورهای ۱۵۰ سی‌سی نیز بسیار بزرگ می باشند، پس پیشنهاد ما به شما خرید موتورسیکلت پی سی ایکس ۱۲۵ سی سی می باشد. این موتورسیکلت کوچک دارای چرخ های ۱۴ اینچی می باشد که منجر به کاهش انقباض حتی می شود که در اکثر مینی موتورها وجود دارد.

همچنین داشتن ترمز جلو و عقب متصل کمک می کند تا موتورسیکلت شما خیلی سریع بایستد. در زیر فضای صندلی این موتورسیکلت محفظه ای وجود دارد که می توانید کلاه کاسکت و … را درون آن قرار دهید. در باک موتورسیکلت هوندا پی سی ایکس ۶ لیتر بنزین جای می گیرد و در هر یکصد کیلومتر ۲ لیتر بنزین می سوزاند.

یاماها زوما ۵۰ اف

یاماها از شرکت های تولید کننده انواع موتورسیکلت و مینی موتورسیکلت می باشد و تا کنون حدود ۷۹ هزار مینی موتورسیکلت زوما به فروش رسانده است. این موتورسیکلت کوچک در سال های اخیر ارتقاء پیدا کرده است و دارای موتور چهار زمانه ۴۹ سی سی می باشد. حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۶۴ کیلومتر در ساعت می باشد

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علت صدای انفجار از اگزوز چیست؟

موتورسیکلت کوچک هلیوم EV

 این موتورسیکلت از تولیدهای شرکت  EV می باشد و جزو مینی موتورهای به صرفه و در دسترس می باشد. این موتور دارای باتری پیشرفته ای می باشد و مسافت زیادی را طی می کند. این موتورسیکلت دارای برنامه کاربردی همراه با جی پی اس و مکان‌یاب ایستگاه شارژ باتری می باشد.

ب ام و سی ۶۵۰ جی تی

این مدل در دسته مینی موتورهای پر حجم قرار دارد و مدل های سی ۶۰۰ و سی ۶۵۰ جی تی به تازگی وارد بازار شده است. این مدل موتورسیکلت های کوچک دارای ۶۴۷ سی‌سی حجم می باشد و قدرت تولیدی آن ۶۰ اسب بخار می باشد‌. تکیه گیاه سرنشین این موتورسیکلت کوچک قابلیت تنظیم دارد و شیشه جلو نیز به صورت الکتریکی قابل تنظیم می باشد.

نکته

قبل از خرید موتورسیکلت های کوچک با مینی موتورها باید به قوانین شهر آگاه باشید. در هر شهری استفاده از این موتورها با توجه به حجم و ابعاد متفاوت می باشد.

در هنگام خرید به خدمات پس از فروش و گارانتی آن توجه کنید‌. اگر بتوانید موتورسیکلت کوچک خود را ارتقاء دهید و به صورت سفارشی آن را بسازید می توانید در مسابقات نیز از آن استفاده نمایید.

قیمت مینی موتورها

قیمت این موتورسیکلت ها نیز متفاوت می باشد و نسبت به شرکت سازنده، خدمات پس از فروش و ارائه تجهیزات جانبی قیمت آن سنجیده می شود. البته لازم به ذکر است قیمت موتورسیکلت کوچک پایین تر از نمونه های معمولی می باشد و با هزینه کمی می توان آن را خریداری کرد.

برای خرید مینی موتور می توانید به فروشگاه اینترنتی هوندا کلیک مراجع کنید. این شرکت ارائه دهنده انواع موتورسیکلت ها مسابقه، اسکوتر، شهری، آفرود، کروزر و … می باشد. تمامی محصولات این فروشگاه اینترنتی دارای ضمانت نامه و گارانتی می باشند و شما می توانید در صورت خرابی موتورسیکلت قطعات مورد نیاز خود را از این فروشگاه با قیمتی مناسب خریداری نمایید.

پیام بگذارید

تماس با ما