چگونگی عملکرد زنجیر موتورسیکلت

زنجیر موتورسیکلت

چگونگی عملکرد زنجیر موتورسیکلت

همگی با موتورسیکلت آشنایی دارید و حتما زنجیر موتورسیکلت را دیده اید. این زنجیر برای انتقال نیرو به چرخ عقب تعبیه شده است و جایگزین خوبی برای میل گاردان و تسمه می باشد. همچنین قیمت کمتری نسبت به میل گاردن و تیمه دارد و در بسیاری از موتورسیکلت ها از آن استفاده می شود. این قطعه بسیار حائز اهمیت می باشد و باید در نگهداری آن کوشا بود و همچنین به صورت دوره ای باید آن را چک کرد.

زنجیر باید حالت روان و نرمی داشته باشد و عملکرد خود را به راحتی انجام دهد. در صورت استفاده درست زنجیر چندین سال ماندگاری دارد. در این مقاله به طور کامل به عملکرد این قطعه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

زنجیر موتورسیکلت چیست؟

 همانطور که گفته شد زنجیر موتورسیکلت نیرو را به چرخ های عقب هدایت می کند و اگر زنجیر ها دچار خرابی (زنگ زدگی، فرسودگی و …) شوند باید آنها را تعویض کرد. زنجیر بین دو چرخ دنده گیربکس و چرخ عقب قرار دارد و وقتی دو چرخ دنده حرکت کنند زنجیر نیز حرکت می کند.

زنجیر موتورسیکلت نیرو وارده را از انجین دستگاه می گیرد و به قسمت عقب منتقل می کند. موتورسیکلت باید به طور همیشگی سرویس شود و همچنین زنجیر نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا صدای آزار دهنده ایجاد نکند. شل یا سفت شدن زنجیر  موجب ایجاد صدای بدی خواهد شد. همچنین خشک شدن و کثیف شدن نیز در خرابی آن نقش خواهد داشت. 

زنجیر موتورسیکلت مقاومت بالایی دارد و این عوامل خارجی است که آن را فرسوده و مستهلک می کند.

انواع زنجیر موتورسیکلت

زنجیر ها انواع مختلفی دارند که بر اساس کیفیت و شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می شوند.

زنجیره‌ای استاندارد

زنجیره‌ای قدیمی ای می باشند که وزن کمی دارند. در این نوع زنجیر حلقه ای بین صفحه جانبی بیرونی و داخلی زنجیر وجود ندارد. در موتورسیکلت های پیشرفته ای که امروزه تولید می شود از این زنجیرها استفاده نمی کنند و ممکن است در مینی موتورها کاربرد داشته باشند.

حلقه های O-Ring

این حلقه به کلمه انگلیسی O شبیه هستند و در صفحات جانبی قرار می گیرند. این شیوه قرار گیری موجب اصطکاک کمتری خواهد شد. اگر این زنجیر موتورسیکلت به خوبی نگه داری شود تا هجده هزار مایل دچار خرابی و مشکل نخواهد شد.

زنجیر حلقه ای X

ظاهر این زنجیر به کلمه X شبیه هستند و به راحتی می توان آن را روغن کاری کرد. با روغن کاری این زنجیرها می توان طول عمر آنها را تا ۴۰ درصد افزایش داد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت را در چه دور در دقیقه ای باید سوار شوید؟

زنجیرHeavy Duty

 این زنجیر مناسب موتورسیکلت های جاده ای می باشد و اکثر موتورسیکلت های MX از این زنجیر بهره برده اند.

شل و سفت شدن زنجیر موتورسیکلت یعنی چه؟

اکثر زنجیرهای فابریکی، غیر حرفه ای و زنجیره‌ای ارزان قیمت دچار شلی و سفتی خواهند شد. در هنگام خرید موتورسیکلت باید به کیفیت آن توجه کرد و هر چقدر کیفیت آن بالاتر باشد، ماندگاری بیشتری نیز خواهد داشت. در صورتی که زنجیر موتورسیکلت شل یا سفت شود ممکن است قطعات دیگر را نیز دچار خرابی و مشکل کند.

سفت بودن زنجیر موجب خرابی خورشیدی های موتور، بوش های خورشیدی و همچنین توپی عقب خواهد شد.

پاره شدن زنجیر موتور

زنجیر ممکن است در هنگام حرکت و در مسیر دچار پارگی شود. در اثر بروز این مشکل نیروی محرکه موتور به چرخ عقب کار خواهد شد و در نتيجه قدرت خود را دست خواهد داد. همچنین امکان دارد زنجیر به چرخ عقب بپیچد یا درون چرخ دهنده ها گیر کند. این عمل منجر به قفل شدن لاستیک عقب و همچنین سر خوردن موتور در جاده خواهد شد.

به طور کلی در هنگام پاره شدن زنجیر موتورسیکلت باید موتورسیکلت را به کناری بکشید و مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید. استفاده از موتورسیکلت با این مشکل بسیار خطرناک است و بعد از فهمیدن پارگی زنجیر باید در ابتدا قدرت و شتاب موتورسیکلت را به حداقل برسانید و در کنار جاده توقف کنید.

لازم به ذکر است در صورتی که نمی توانید در کنار خیابان توقف کنید بهتر است چراغ خطر موتورسیکلت خود را روشن نگه دارید تا دیگر رانندگان به مشکل به وجود آمده واقف باشند.

از علل پارگی موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

عدم نگهداری مناسب

در صورتی که نگه داری مناسب از زنجیر موتورسیکلت صورت نگیرد، این مشکل بروز پیدا می کند. زنجیر در بلند مدت خراب می شود و اگر در جاده دچار پارگی شود ناشی از عدم نگهداری می باشد. هر چقدر زنجیر با کیفیت باشد دیرتر دچار خرابی خواهند شد. هر ۲ تا ۳ ماه باید زنجیر موتور بررسی شود.

زنگ زدگی زنجیر

زنجیر موتورسیکلت کمی دچار زنگ زدگی می شود و در صورتی که زنگ زدگی بیشتر شود می توان گفت روانکاری به خوبی انجام نشده است. در صورتی که زنگ زدگی زیاد شود، کم کم پیوندها شکننده می شوند و دچار گسستگی خواهند شد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علت خرابی ترمز در موتورهای برقی

کشش اشتباه

زنجیر موتورسیکلت در صورتی که شل باشد چرخ دنده ها از تراز خارج خواهد شد و در نتيجه گیر ایجاد می کند. همچنین اگر زنجیر سفت باشد در پیوندها استرس ایجاد می کند و حلقه های ضعیف دچار پارگی می شوند.

نحوه نگهداری از زنجیر موتورسیکلت

نگه داری از موتورسیکلت بسیار مهم می باشد و باید در حفظ آن کوشا بود. بعد از هر سواری طولانی باید گل ها و کثیفی های آن را از زنجیرها پاک کرد. بت حوله یا کمپرسور هوا به راحتی آلودگی ها زدوده می شوند و زنجیر موتورسیکلت در اثر آلودگی فرسوده و مستهلک نمی شوند.

زنجیر موتور را روانکاری کنید. به این صورت که لاستیک عقب را هر بار بچرخانید و کل زنجیر را به روغن آغشته کنید تا روغن به همه جای زنجیر برسد.

از ترک و زنگ زدگی نیز باید محافظت شود. در صورتی که زنجیر موتورسیکلت دچار زنگ زدگی و ترک شده باشد باید به فکر تعویض آن باشید و با روغن کاری از این عمل زنجیر موتور در امان می ماند.

خرید زنجیر موتور

برای خرید زنجیر موتور بهتر است از تجربه دیگران استفاده کنید. موتورسواران دیگر اطلاعات جامع تری در مورد زنجیره‌ای با کیفیت دارند و شما می توانید از اطلاعات آن ها استفاده کنید. در صورتی که قطعه استفاده شده بی کیفیت باشند،  موتورسیکلت دچار لرزش شدیدی خواهد شد و موتورسیکلت نرم و روان حرکت نخواهد کرد.

کلام آخر

اکثر موتورسیکلت ها از زنجیر چرخ بهره برده اند و برخی دیگر از تسمه استفاده می کنند. زنجیر چرخ هدایت نیرو به چرخ های عقب را بر عهده دارد و دارای ماندگاری بالایی است. البته باید توجه داشته باشید این زنجیر موتورسیکلت هر ۲ تا ۳ ماه باید مورد بررسی قرار بگیرد تا دچار زنگ زدگی، ترک خوردگی و … نشده باشد. همچنین باید آن را به خوبی روانکاری کرد تا نرم و راحت بتواند در چرخ دنده ها حرکت ‌کند‌.

هوندا کلیک از فروشگاه های معتبر اینترنتی در زمینه فروش موتورسیکلت های اصل هوندا می باشد. همچنین قطعات جانبی و یدکی موتورسیکلت های برند هوندا را نیز در فروشگاه خود به فروش می رساند. تمامی محصولات این فروشگاه دارای گارانتی و ضمانت نامه می باشند و می توانید با اطمینان کامل از این فروشگاه خرید کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما