کلاه کاسکت موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

کلاه کاسکت موتورسیکلت

کلاه کاسکت موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

کلاه کاست از لوازم مهم ایمنی برای راکب موتور سیکلت می باشد و برای جلوگیری از ضربه مغزی و آسیب های ظاهری به سر در سرعت بالا و جلوگیری از بروز حادثه ساخته شده است. موتورسواری سرشار از هیجان و آدرنالین می باشد و موتورسیکلت از وسایل نقلیه عمومی پرخطر می باشد که برای جلوگیری از آسیب و ایمنی بیشتر بهتر است از کلاه کاسکت استفاده کنید.

داشتن کلاه کاسکت در ایران اجباری است و از قوانین خوبی است که در کشورمان وضع شده است. هر ساله بسیاری از موتورسواران تصادف می کنند و به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی این تصادفات منجر به مرگ می شود. کلاه کاسکت از سه بخش تشکیل شده است که شامل لایه بیرونی کلاه کاسکت، لایه داخلی کلاه کاسکت و طلق کلاه کاسکت می باشد. در ادامه به این سه قسمت خواهیم پرداخت.

لایه خارجی کلاه کاسکت

لایه خارجی قسمت محکم و بیرونی کلاه کاسکت است که در ساخت آن از موادی سبک و مقاوم استفاده شده است. این ماده سبک ABS نام دارد و در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است و دچار سایش نمی شود.

لایه داخلی کلاه کاسکت

لایه داخلی از جنس یونولیت می باشد و برای جلوگیری از انتقال نیرو به سر و فک استفاده شده است. به طور کلی یونولیت به دلیل خلل و فرج فراوان به جز جلوگیری از انتقال نیرو به تهویه داخل کلاه نیز کمک می کند. بر روی یونولیت ها پارچه غیر حساسیت دوخته شده است که برای زیبایی هر چه بیشتر کلاه کاسکت موتورسیکلت می باشد.

طلق کلاه کاسکت

در جلوی کلاه ایمنی از طلق شفاف استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر خراش و ضربه دارد و همچنین بهتر است درصد کمی دودی باشد تا در برابر آفتاب چشم ها اذیت نشوند‌. البته عینک دودی که دید خوبی دارد نیز می توانید استفاده کنید.

انواع کلاه ایمنی موتورسیکلت

کلاه ایمنی انواع مختلفی دارد و در ادامه می خواهیم به تعریف هر کدام از این کلاه ها بپردازیم‌.

کلاه ایمنی نیمه

این کلاه کاسکت کوچک است و از نیمی از سر محافظت می کند و مانند کلاه کارگران و مهندسین ساختمانی است که فقط کاسه سر را پوشش می دهند.

کلاه ایمنی سه چهارم

این کلاه مقدار بیشتری از سر را پوشش می دهد و کاسه سر، طرفین سر و گوش ها را از خطر حفظ می کنند‌.

کلاه کاسکت کامل

کلاه ایمنی کامل از کل سر و گوش های راکب موتور سوار را محافظت خواهد کرد و دارای محافظ فک نیز می باشد که خود به سه نوع فک متحرک، فک جداشونده و فک ثابت تقسیم می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
گالری تصاویر موتور سیکلت Honda Runaway

کلاه کاسکت فک متحرک

طلق کلاه کاسکت فک متحرک در قسمت فک به هم وصل می باشند و و در هنگام هدایت بالا با هم به سمت بالا می روند.

کلاه ایمنی فک جداشونده

در این نوع کلاه قسمت فک جدا می شود و می توان در قسمت عقب آن را نصب نمود.

کلاه ایمنی فک ثابت

در قسمت فک ثابت می باشد و نمی توان آن را جدا نمود. کلاه کاسکت فک ثابت از کلاه های ایمن برای موتورسوار می باشد و از فک ها به خوبی محافظت می کند.

کلاه کراس

کلاه کراس شباهت زیادی به کلاه کامل دارد و بر روی قسمت پیشانی یک برآمدگی طراحی شده است که حکم سایه بان را برای موتورسوار دارد. این کلاه ایمنی طلق ندارد و راکب موتور کراس از عینک های مخصوص استفاده می نمایند.

وزن استاندارد کلاه کاسکت

در هنگام خرید کلاه کاسکت باید به میزان وزن آن توجه کنید  حالت استاندارد آن وزنی معادل ۱.۳ کیلوگرم تا ۱.۶ کیلوگرم می باشد. شما وقتی کلاه را بر روی سر قرار می دهید و فشاری بر روی گردن وارد نشد این کلاه کاسکت برای شما مناسب است.

سایز کلاه ایمنی

سایز کلاه کاسکت بسیار مهم است و برای سلامت و حفظ ایمنی در هنگام تصادف نقش مهمی دارد. اگر سایز کلاه متناسب با سر شما نباشد در صورت اتقاق های ناگواری چون تصادف کلاه ایمنی از سر شمار خارج می شود و نمی تواند ضربه حاصل از تصادف را مهار کند و ممکن است فرد دچار ضربه مغزی شود. کلاه ایمنی سه سایز دارد.

بزرگ ۵۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر

متوسط ۵۶۰ تا ۵۸۰ میلی متر

کوچک ۵۴۰ تا ۵۶۰ میلی متر

در هنگام خرید کلاه ایمنی سایزی را انتخاب کنید برای سرتان کمی کوچک باشد. زیرا کلاه همانند کفش جا باز می کند و برایتان بزرگ خواهد شد.

 

نکات مهم در خرید کلاه کاسکت موتورسیکلت

در هنگام خرید باید به کاربری کلاه و همچنین سایز آن توجه کنید.

برای اطلاع از سایز با یک متر دور سر خود را اندازه کنید و با همان اندازه خرید را انجام دهید.

کاربری و جنس کلاه نیز به قیمت، نوع موتورسیکلت و کاربرد آن باید توجه کرد. به طور کلی باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

کلاه اندازه سرتان باشد.

ایمن و مطمئن باشد تا در اثر تصادف ضربه به سر وارد نشود.

کلاه ایمنی شما بهتر است عایق صدا باشد، زیرا صدای باد گوش ها را اذیت می کند و آزار دهنده است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چرا باک بنزین موتورسیکلت‌های انژکتوری نباید خالی شود؟

جنس کلاه بسیار مهم است. از جنس های خوب می توان به فیبر کربن، الیاف شیشه ای و پلی کربنات اشاره داشت. همچنین کلاه کاسکت را انتخاب نمایید که قسمت داخلی آن قابل جداشدن باشد و بتواند به راحتی آن را شست.

زاویه دید نیز مهم است و زاویه دید جانبی موتورسوار بیش از ۱۰۵ درجه را پوشش دهد و یا زاویه دید بالای موتورسوار نباید کمتر از ۷ درجه باشد.

برخی کلاه های قابلیت های زیادی مانند اتصال به گوشی های هوشمند، دوربین، بلوتوث، کنترل صوتی و … دارند که قسمت بالاتری نیز از مدل های معمولی دارند.

بهتر است کلاه کاسکت دارای ویزگی های آیرودینامیکی باشد تا در هنگام رانندگی، به گردن راکب فشار وارد نشود.

داشتن امکانات جانبی مثل بادشکن، سایه بان، شبرنگ و … نیز از قابلیت های کلاه کاسکت های جدید می باشد.

کلاه ایمنی باید تهویه مطبوع داشته باشد تا در فصل های گرم سال هوا داخل و خارج شود. ورودی و خروجی تهویه در قسمت کناره ها، بالا و پشت کلاه وجود دارد. همچنین در برخی از کلاه ها روی چانه دریچه ای تعبیه شده است که از وجود بخار و مه در داخل کلاه جلوگیری شود. بهتر است در هنگام خرید کلاه ایمنی به ورودی و خروجی ها توجه داشته باشید.

مارک های معروف و ایمن کلاه کاسکت موتورسیکلت

مارک های ردلاین، آل اس تو، شارک، راپیدو، ورسک و تی اس پی در بین موتورسواران پرطرفدار می باشند و برندهای Arai و AVG نیز به دلیل قیمت بالایی که دارند مناسب برای موتورسواران حرفه ای است.

قیمت کلاه ایمنی

همانطور که گفته شد کلاه کاسکت ها انواع مختلفی دارند و جنس به کار رفته آن نیز از پلاستیک فشرده- ترمو پلاستیک- تا مدل های فیبر کربن پیشرفته می باشد. هر کلاه بسته به جنس و نوع کلاه قسمت متفاوتی دارد و برخی ارزان‌تر و برخی گران‌تر هستند. در هنگام خرید شما باید با معیار و فاکتورهای مورد نظر خود انتخاب کنید.

جمع بندی کلاه کاسکت موتورسیکلت

کلاه کاسکت ثابت بهترین نوع کلاه کاسکت می باشد که فک ثابتی دارد کاسه سر، کناره سر و گوش ها را پوشش می دهد و در صورت بروز حادثه ضربه سنگینی به سر وارد نمی شود‌.

فروشگاه اینترنتی هوندا کلیک فروشنده انواع موتورهای هوندا می باشد که در کنار آن انواع وسایل جانبی موتورسیکلت مانند کلاه کاسکت و … را به فروش می رساند. تمامی محصولات این فروشگاه دارای ضمانت نامه می باشد و این اطمینان را به شما می دهد که با خیالی راحت خرید ی مطمئن را به صورت اینترنتی تجربه کنید.

1 دیدگاه

  • مهدی

    15 تیر 1401 - 7:05 ب.ظ

    بسیار مفید و آموزنده

پیام بگذارید

تماس با ما